PEZHVAKEIRAN.COM ناتو قول عضویت به اوکراین در «مسیری بازگشت‌ناپذیر» را داد
 

ناتو قول عضویت به اوکراین در «مسیری بازگشت‌ناپذیر» را داد

اعضای ناتو در واشنگتن در «مسیری برگشت ناپذیر» در خصوص عضویت آینده اوکراین متعهد شده‌اند و همچنین قول کمک‌های بیشتر به این کشور را دادند.
در حالی که جدول زمانی رسمی برای پیوستن اوکراین به این ائتلاف نظامی تعیین نشده، اما ۳۲ عضو ناتو اعلام کردند از تلاش‌های «تزلزل ناپذیر» این کشور در جنگ حمایت می‌کنند.
ناتو همچنین یکپارچگی بیشتر با ارتش اوکراین را اعلام کرده است و اعضای آن قول کمک ۴۰ میلیارد یورویی در سال آینده میلادی را دادند که شامل جت‌های جنگنده اف۱۶ و پشتیبانی دفاع هوایی می‌شود.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: «حمایت از اوکراین خیریه نیست، بلکه به نفع امنیت خود ماست.»
تهاجم روسیه به اوکراین در راس دستور کار نشست سران ناتو قرار داشت و در بیانیه پایانی اجلاس که مورد توافق همه اعضا قرار گرفت، گفته شده که مسکو «مهم‌ترین و مستقیم‌ترین تهدید» برای امنیت اعضای این پیمان نظامی است.
امروز همچنین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از انتقال اولین گروه از جنگنده‌های اف-۱۶از دانمارک و هلند به اوکراین خبر داد.
پس از درخواست‌های متعدد کی‌یف، این اولین باری است که اوکراین این هواپیمای پیشرفته را دریافت می‌کند.
آقای بلینکن در اجلاس ناتو گفت که هواپیماهای اف۱۶ در تابستان امسال مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
در بیانیه پایانی این اجلاس که در روز چهارشنبه - ۱۰ ژوئیه - منتشر شد آمده است: «ما از پیشرفت‌های ملموس اوکراین در زمینه اصلاحات اقتصادی، امنیتی و دموکراتیک این کشور از اجلاس ویلینیوس تا کنون استقبال می‌کنیم».
سال گذشته ولودیمیر زلنسکی، رئيس‌جمهور اوکراین در اجلاس ناتو در ویلنیوس لیتوانی حاضر شد، اما در آن زمان هیچ قولی برای عضویت نگرفت.
با این همه این بار هم عملا همان توضیح اجلاس قبل ضمیمه بیانیه ناتو شده و آمده است: «زمانی موضوع دعوت از اوکراین برای عضویت در ناتو اجرایی می‌شود، که تمام اعضا موافق باشند و شرایط لازم تامین شده باشد».
آقای زلنسکی امسال هم به واشنگتن سفر کرد تا در این اجلاس شرکت کند و از متحدان آمریکایی و اروپایی خود خواست تا کمک‌های نظامی و مالی بیشتری به کشورش بکنند.
اعضای ناتو همچنین موافقت کردند که یک واحد جدید برای هماهنگی کمک‌های نظامی و آموزش ارتش اوکراین به عنوان بخشی از اقدامات طراحی شده برای تعمیق روابط بین این ائتلاف و کی‌یف ایجاد کنند.
در بیانیه مشترک اعضا ناتو آمده که این اقدامات، همراه با تک تک کمک‌هایی که از سوی اعضا تعهد داده شده «مسیری برای عضویت اوکراین در ناتو ایجاد خواهد کرد».
در این بیانیه آمده «ما به حمایت از اوکراین در مسیر برگشت ناپذیری که به سمت یکپارچگی کامل یورو-آتلانتیک، از جمله عضویت در ناتو است، ادامه خواهیم داد».
رهبران ناتو امیدوار بودند که نشست این هفته فرصتی برای نشان دادن یک جبهه متحد در حمایت از اوکراین پس از پیش‌روی‌های کوچک روسیه در میدان نبرد در ماه‌های اخیر باشد.
با این حال، ممکن است برای اوکراین این نکته که هیچ نشانه علنی و واضحی در مورد زمان دقیق عضویت کامل این کشور در ناتو اعلام نشده، ناامید کننده باشد.

منبع:بی بی سی