PEZHVAKEIRAN.COM رئیس‌ جمهوری آمریکا در نشست ناتو اطمینان داد: اوکراین پوتین را متوقف خواهد کرد
 

رئیس‌ جمهوری آمریکا در نشست ناتو اطمینان داد: اوکراین پوتین را متوقف خواهد کرد

یکی از محورهای اصلی نشست سران ناتو تعهدات جدید کمک‌های نظامی و بشردوستانه به اوکراین است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت این اجلاس مسیر اوکراین جنگ زده به سوی عضویت در ناتو را «بیش از پیش» تقویت خواهد کرد.
جو بایدن در خوشامدگویی خود به سران و نمایندگان ارشد کشورهای عضو ناتو در این نشست که در شهر واشنگتن برگزار میشود گفت: «پوتین چیزی کمتر از تسلیم کامل اوکراین و محو این کشور از روی نقشه نمی‌خواهد، ولی اوکراین می‌تواند پوتین را متوقف کند.
رئیس‌ جمهوری آمریکا در سخنانی در آغاز این اجلاس گفت: «ناتو قوی‌تر از هر زمانی در تاریخ خود است.» آقای بایدن مدال آزادی ریاست جمهوری که بالاترین نشان افتخار غیرنظامی ایالات متحده است را نیز به گردن ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو آویخت.
جو بایدن به همراه رهبران آلمان، ایتالیا، هلند و رومانی با صدور بیانیه‌ای مشترک با رئیس‌ جمهوری اوکراین، از تحویل پنج سامانه پاترویت و دیگر پدافندهای هوایی راهبردی برای حفاظت از شهرها، غیرنظامیان و سربازان اوکراینی خبر داد. آنها گفتند پدافندهای دفاع هوایی استراتژیک اضافی در سال جاری اعلام خواهد شد.
ولودیمیر زلنسکی رئیس‌ جمهوری اوکراین، روز سه‌شنبه وارد واشنگتن شد و قرار است پنجشنبه با رئیس‌ جمهوری آمریکا دیدار کند. او گفته است به دست‌کم هفت سامانه دفاع هوایی پاتریوت نیاز دارد، که این هدف با تحویل‌های جدید اعلام شده در روز سه‌شنبه محقق شد.
او در حساب های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «ما برای گرفتن ضمانت‌های امنیتی بیشتر برای اوکراین می‌جنگیم و این شامل تسلیحات و حمایت مالی و سیاسی می‌شود.»
همزمان، یک مقام ارشد ناتو روز سه‌شنبه گفت روسیه مهمات و نیروی لازم برای شروع یک حمله بزرگ در اوکراین را ندارد و نیازمند تأمین مهمات بیشتر از کشورهایی فراتر از ایران و کره شمالی دارد.
اوکراین درصدد پیوستن به ناتو است تا از حملات بعدی روسیه جلوگیری کند، اما کشورهایی که قصد پیوستن به این ائتلاف را دارند باید از سوی همه اعضا تأیید شوند؛ که شماری از آنها محتاط هستند و نمی‌خواهند مستقیم با روسیه درگیر شوند.

منبع:صدای آمریکا