PEZHVAKEIRAN.COM کاخ سفید به ایران در مورد سوءاستفاده از اعتراض‌ها به جنگ غزه در آمریکا هشدار داد
 

کاخ سفید به ایران در مورد سوءاستفاده از اعتراض‌ها به جنگ غزه در آمریکا هشدار داد

سخنگوی کاخ سفید، جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که به‌دنبال سوءاستفاده از اعتراض‌های مرتبط با جنگ غزه در ایالات متحده است و این رفتار را غیرقابل قبول دانست.
این هشدار ساعاتی پس از آن داده شد که مدیر اطلاعات ملی آمریکا از فعالیت‌های سایبری ایران و سوءاستفاده عوامل تهران از اعتراضات علیه اسرائیل در جنگ غزه خبر داد.
کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، روز سه‌شنبه ۱۹ تیرماه گفت آزادی بیان امری حیاتی برای دموکراسی آمریکایی است، اما دولت همچنین وظیفه دارد به شهروندان در مورد عملیات نفوذ خارجی هشدار دهد.
او گفت: «آمریکایی ها از تمام طیف‌های سیاسی، با حسن‌نیت، به‌دنبال بیان دیدگاه‌های مستقل خود در مورد درگیری در غزه بوده‌اند. ابراز آزادانه دیدگاه‌های مختلف تا زمانی که به‌صورت مسالمت‌آمیز انجام شود برای دموکراسی ما ضروری است».
سخنگوی کاخ سفید در عین حال تأکید کرد که «دولت ایالات متحده موظف است به آمریکایی‌ها در مورد نفوذ شرورانه خارجی هشدار دهد... ما همچنان به افشای تلاش‌ها برای تضعیف دموکراسی در جامعه خود ادامه خواهیم داد».
آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا (عکس از آرشیو)
مقام اطلاعاتی آمریکا: ایران، روسیه و چین درپی تاثیر بر انتخابات ۲۰۲۴ هستند
جمهوری اسلامی ایران هنوز به این اتهام ایالات متحده واکنش نشان نداده است.
ساعاتی پیشتر از هشدار کاخ سفید، آوریل هاینز مدیر اطلاعات ملی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده عوامل سایبری مرتبط با ایران را شناسایی کرده که به عنوان فعالان آنلاین به‌دنبال تشویق اعتراضات و حتی حمایت مالی از معترضان [علیه جنگ غزه] هستند».
او با اشاره به شهادت خود در کنگره آمریکا در اردیبهشت‌ماه گفته است: «ایران به‌طور فزاینده‌ای در تلاش برای نفوذ تهاجمی و ایجاد اختلاف و تضعیف اعتماد به نهادهای دموکراتیک ما است».
مدیر اطلاعات ملی آمریکا در بیانیه خود به اقدامات تهران در انتخابات پیشین ایالات متحده اشاره کرد و گفت: «نیروهای سایبری ایران با استفاده از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و تهدید، به فعالیت‌های سایبری و نفوذ خود ادامه می‌دهند و این احتمال وجود دارد که آن‌ها با استفاده از سرویس‌های اطلاعاتی خود و همچنین اینفلوئنسرهای آنلاین مستقر در ایران به اعمال نفوذ ادامه می‌دهند».
خانم هاینز افزود: جمهوری اسلامی ایران با استفاده از «دفترچه راهنمایی» که سال‌ها دیگران نیز از آن استفاده کرده‌اند، به‌دنبال «فرصت‌طلبی» در اعتراضات جاری در مورد جنگ غزه بوده است.
او اظهار داشت: «من می‌خواهم واضح بگویم که می‌دانم آمریکایی‌هایی که در تظاهرات شرکت می‌کنند، با حسن نیت نظرات خود را در مورد درگیری در غزه بیان می‌کنند. این اطلاعات چیز دیگری را نشان نمی‌دهد».
مدیر اطلاعات ملی آمریکا تصریح کرد: «علاوه بر این، ابراز آزادانه دیدگاه‌های مختلف، زمانی که به صورت مسالمت‌آمیز انجام شود، برای دموکراسی ما ضروری است، اما هشدار دادن به بازیگران خارجی که به دنبال سوء‌استفاده از مباحث ما برای اهداف خود هستند نیز مهم است».
اعتراضات دانشجویان در آمریکا که پس از آغاز جنگ بین اسرائیل و گروه افراطی حماس در نوار غزه و وخیم‌ شدن شرایط غیرنظامیان در این منطقه آغاز شد، برای هفته‌ها در آمریکا به شدت جریان داشت.
گروه حماس در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا قرار دارد.
رهبر جمهوری اسلامی ایران ۱۰ خرداد امسال در نامه‌ای به دانشجویان آمریکایی مخالف جنگ در نوار غزه، آن‌ها را بخشی از «جبهه مقاومت» معرفی کرد.
بایدن: در آمریکا حق بیان و اعتراض مسالمت‌آمیز وجود دارد٬ اما خشونت جایز نیست
جمهوری اسلامی ایران از گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به خود در سوریه، عراق، لبنان و یمن به عنوان «محور مقاومت» نام می‌برد که به اهداف و مواضع آمریکا و اسرائیل در منطقه حمله می‌کنند.
مدیر اطلاعات ملی آمریکا در بخش دیگری از بیانیه خود تصریح کرد: آمریکایی‌هایی که از سوی کمپین‌های جمهوری اسلامی هدف قرار می‌گیرند ممکن است ندانند که با یک دولت خارجی در تعامل هستند یا از آن حمایت می‌کنند.
خانم هاینز پیشتر در سنای آمریکا هشدار داده بود که نوآوری‌ها در هوش مصنوعی به بازیگران خارجی این امکان را می‌دهد که پیام‌های سیاسی به ظاهر معتبرتر را کارآمدتر، در مقیاس بزرگ‌تر و با محتوایی متناسب با زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف تولید کنند.
شرکت هوش مصنوعی «اوپن‌ای‌آی» نیز دهم خرداد در گزارشی اعلام کرد که پنج جریان نفوذ آنلاین را که با استفاده از هوش مصنوعی به‌دنبال «فریب» در افکار عمومی بوده‌اند، حذف کرده است.
بر اساس گزارش جدید این شرکت، عملیات نفوذ آنلاین بازیگران شرور مستقر در روسیه، چین، ایران و اسرائیل در تلاش بودند تا از هوش مصنوعی برای فریب عمومی استفاده کنند.
طبق گزارش یاد شده، این بازیگران در عرصه آنلاین از ابزارهای «اوپن‌ای‌آی» که شامل «چت جی‌پی‌تی» می‌شود، برای ایجاد نظرات رسانه‌های اجتماعی به زبان‌های مختلف، ساختن نام‌ها و شناسنامه برای حساب‌های جعلی، ساخت کارتون‌ها و تصاویر دیگر، و کد اشکال‌زدایی استفاده کرده‌اند.
این کارزارها درباره موضوعاتی چون حمله روسیه به اوکراین، درگیری در غزه، روند مسائل سیاسی در اروپا و ایالات متحده، متمرکز بودند.

منبع:رادیو فردا