PEZHVAKEIRAN.COM سهند، «پیشرفته‌ترین» ناوشکن ساخت ایران غرق شد
 

سهند، «پیشرفته‌ترین» ناوشکن ساخت ایران غرق شد

ناوشکن سهند، غرق شد

ناوشکن سهند که از آن به عنوان یکی از «پیشرفته‌ترین» کشتی‌های جنگی ساخت ایران یاد می‌شد، به دنبال سانحه‌ای در روز یکشنبه، پس از دو روز تلاش برای نجات آن، سرانجام به طور کامل «زیر آب رفت.»

وبسایت روزنامه اعتماد، روز سه‌شنبه ۱۹ تیرماه، تصویری از این ناوشکن منتشر کرد. در این تصویر، چند نفر بر روی بدنه ناوشکن ایستاده‌اند که بخش بزرگی از آن زیر آب قرار دارد.

منطقه یکم دریایی بندرعباس ارتش روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای تایید کرد که ناوشکن سهند که پس از تعمیر و انتقال به یکی از اسکله‌های مربوط به صنایع دریایی بندرعباس، سانحه دیده است.

بنابر این گزارش، ناوشکن سهند، به خاطر نفوذ آب به مخازن تعادلش را از دست داد اما «بازگشت ناو به حالت تعادل به‌سرعت در حال انجام است.»

در تصاویر منتشر شده، یگان‌های امداد دریایی و کشتی‌ها تلاش کردند تا کشتی را به حالت عادی برگردانند.

اما اکنون اعتماد آنلاین گزارش داده است که با پاره شدن «تسمه» کشتی به زیر آب رفت.

ناوشکن سهند

منبع تصویر،ETEMADONLINE

از ناوچه سهند چه می‌دانیم؟

ناوچه سهند یکی از ناومحافظ‌های نیروی دریایی ایران بود که پیش از انقلاب اسلامی، ناو فرامرز نام داشت.

این ناوچه پس از حملات نیروی دریایی آمریکا در سال ۱۳۶۷ در رویارویی با دو هواپیمای تهاجمی ای-۶ و ناوچه یو‌اس‌اس جوزف استراوس، هدف چند موشک قرار گرفت و غرق شد.

نیروی دریایی آمریکا نام عملیات خود در سال پایانی جنگ ایران و عراق را «آخوندک» گذاشته بود که بزرگ‌ترین نبرد دریایی آمریکا پس از جنگ جهانی دوم توصیف می‌شود.

در سال ۱۳۹۷ نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، نام ناوشکن جدیدی را به یاد آن ناوچه، «سهند» گذاشت و با همان شماره بدنه به آب انداخت که در ناوگان جنوب فعالیت خود را آغاز کرد.

سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش ایران در مراسم الحاق سهند به ناوگان جنوب نیروی دریایی ایران، در آن زمان حضور یافت و گفت ۱۰ آذرماه ۱۳۹۷، روز الحاق سهند به ناوگان جنوب نیروی دریایی ایران، روز مهمی در تاریخ ارتش ایران است.

این کشتی جنگی ۹۴ متر طول و ۱۱ متر عرض داشت و به سامانه‌های الکترونیکی و دفاعی مدرن مجهز بود.

ناوشکن سهند در رزمایش مشترک ایران و چین و روسیه

FARS

امیردریادار دوم علیرضا شیخی فرمانده وقت کارخانجات نیروی دریایی ارتش سهند را «پیشرفته‌ترین» ناوشکن ایران در آن زمان خوانده بود.

به گفته این مقام ارشد ارتش، این ناوشکن هزار و ۳۰۰ تن وزن، ۹۶ متر طول و بیش از ۲۵ گره دریایی سرعت دارد.

سهند سومین ناوچه «کلاس موج» و ساخته نیروی دریایی جمهوری اسلامی معرفی شده بود. ایران، ناو جماران و دماوند را هم در همین کلاس ناو جنگی طبقه کرده بود.

از سازه کشتی سهند در شهریور ماه سال ۱۳۹۱ رونمایی شد.

اقتصاد آنلاین در گزارشی درباره این کشتی نوشته «رسانه‌های ایران از شناورهای این کلاس تحت عنوان ناوشکن یاد می‌کنند، اما بر اساس روش طبقه‌بندی کشورهای دیگر دنیا این شناورها ناوچه محسوب می‌شوند.»

در سال‌های اخیر سهند در رزمایش‌های مشترک ایران و چین و روسیه حضور داشت.

چهار حادثه ناوهای ایرانی در چهار سال

ناو کنارک به اشتباه از سوی ناو جماران در جریان رزمایش هدف قرار گرفت

TABNAK

توضیح تصویر،در حادثه‌ای مرگبار ناو کنارک «به اشتباه» از سوی ناو جماران در جریان رزمایش هدف قرار گرفت

حکومت ایران ساخت ناوهای خود را یکی از مهم‌ترین نشانه‌های غلبه این کشور بر تحریم‌های گسترده می‌داند.

سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش ایران پنج سال پیش ساخت ناو سهند را نشانه‌ای از توسعه ایران علیرغم تحریم‌ها خوانده بود.

اما سهند تنها ناو ایران نیست که در سال‌های گذشته غرق شده یا سانحه دیده است.

سال ۱۳۹۹، در جریان یک رزمایش در آب‌های خلیج فارس، ناو جماران به اشتباه ناوچه کنارک را با موشک کروز هدف قرار داد. در این حادثه، ۱۹ تن از خدمه کنارک کشته شدند. ایران به طور دائمی مشغول انجام رزمایش و تمرین در منطقه خلیج فارس و دریای عمان است.

یکسال بعد از آن، ناو خارک یکی از بزرگترین شناورهای نیروی دریایی ارتش ایران، در خرداد ۱۴۰۰ پس از آتش‌سوزی در آب‌های محدوده جاسک غرق شد.

آذر ۱۴۰۰، ناو اطلاعاتی طلائیه نیروی دریایی ارتش (که با نام شیراز هم شناخته می‌شد) در حالی که هنوز در دست ساخت بود، در اسکله‌ای در بندرعباس واژگون شد.

هر چند پیش از آن نیز وقایعی از این دست در ایران رخ داده بود.

ناوچه دماوند (که به جماران ۲ هم مشهور است) در دی ۱۳۹۶ با موج‌شکن بندر انزلی برخورد کرد و ۱۸ روز بعد، به زیر آب رفت و غرق شد.

سرانجام آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران در ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران را تغییر داد.

ایران در سال‌های اخیر گفته یکی از سیاست‌های بین المللی‌اش حضور فعال نظامی در آب‌های بین‌المللی است. ایران البته پیشتر مانند بسیاری از کشورها برای تامین امنیت کشتی‌های تجاری خود در منطقه عملیاتی دزدان دریایی سومالی ناو اعزام کرده بود.

در آن زمان، گزارش‌هایی از «جنگ پنهان» ایران و اسرائیل در آبهای بین‌المللی نیز منتشر شده بود.

کشتی ساویز که گفته می‌شد کاربرد تجاری داشت در فروردین ۱۴۰۰ با انفجار یک مین دریایی در دریای سرخ آسیب دید. ایران اسرائیل را مسئول این حادثه معرفی کرد. عربستان ادعا کرده بود که ساویز یک مرکز فرماندهی نظامی برای نیروهای تحت حمایت ایران در یمن است. ایران این ادعا را رد می‌کرد.

تا پیش از حمله به کشتی ساویز در ۱۴۰۰، گزارش‌هایی از حمله و آسیب به کشتی‌های تجاری ایران و همچنین حملات ایران به چند کشتی تجاری اسرائیلی منتشر شده بود اما این اولین باری است که یک شناور نظامی جمهوری اسلامی ایران هدف قرار می‌گیرد. به گفته تحلیلگران، این اقدام می‌تواند به معنی تشدید درگیری بین نیروی دریایی اسرائیل و ایران باشد.

منبع:بی بی سی