PEZHVAKEIRAN.COM محسن برهانی پیش از بازداشت: اطلاعات سپاه برای من ۲۰ سال حبس خواسته بود
 

محسن برهانی پیش از بازداشت: اطلاعات سپاه برای من ۲۰ سال حبس خواسته بود

آقای برهانی در کیفرخواست به «تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب و رفتار خلاف شؤون روحانیت» محکوم شده است
آقای برهانی در کیفرخواست به «تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب و رفتار خلاف شؤون روحانیت» محکوم شده است
محسن برهانی، وکیلِ حامی معترضان «زن، زندگی، آزادی» و از حامیان مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری، در مصاحبه‌ای پیش از بازداشت عنوان کرده که معاونت حقوقی سازمان اطلاعات سپاه در خردادماه سال گذشته برای او تقاضای «۲۰ سال حبس» کرده بود.
آقای برهانی در مصاجبه‌ای که روز دوشنبه ۱۸ تیرماه در وب‌سایت روزنامهٔ اعتماد منتشر شده گفت از مهرماه ۱۴۰۱ و آغاز جنبش «زن،‌ زندگی،‌ آزادی» نهادهای امنیتی چون حفاظت اطلاعات قوهٔ قضائیه با طرح پرونده‌ در دادسرای ویژه روحانیت به دنبال پرونده‌سازی علیه او بودند.
روزنامهٔ اعتماد در این زمینه نوشت شروع برخورد با این وکیل دادگستری پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد جمهوری اسلامی آغاز شد و «در جریان نقدهایی نسبت به حجاب‌بان‌‌ها» و «طرح نور» منجر به صدور حکم حبس علیه او شد.
محسن برهانی اردیبهشت سال گذشته نیز از احضار خود به نهادهای قضائی خبر داده بود
محسن برهانی،‌ وکیل و حامی معترضان «زن، زندگی، آزادی»، بازداشت شد
احمد برهانی، برادر این وکیل دادگستری، روز ۱۷ تیرماه در یک استوری در شبکهٔ اجتماعی اینستاگرام از کلمه «بازداشت» در مورد برادرش استفاده کرده و نوشته است که این اقدام با وجود «فراز و نشیب‌های بسیار» و «باقی ماندن اشکالاتی در پرونده» صورت گرفته است.
با این حال خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه بدون اشاره به جزئیات نوشت که محسن برهانی «برای اجرای حکم قانونی دادگاه، احضار و به زندان معرفی شد».
محسن برهانی در گفت‌وگوی پیش از بازداشت خود گفته است اولین پرونده برای او پس از انتقادهای او به «رفتارهای تند وغیرقانونی مثل حجاب‌بان‌‌ها، پلمپ مغازه‌ها، توقیف خودروها و برخورد با دانشجویان و اساتید» در خصوص حجاب توسط حفا‍ظت اطلاعات فرماندهی نیروی انتظامی باز شد.
دو حقوقدان درباره فعالیت حجاب‌بانان: «غیرقانونی» و «قابل پیگرد» است
آقای برهانی همچنین گفت در کیفرخواست او به «تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب و رفتار خلاف شؤون روحانیت» محکوم شده است.
او در این گفت‌وگو همچنین اعلام کرد: «اگر قرار بود مجازات حبس هم به من بدهند باید ۹۱ روز حبس می‌دادند و ۱۳ ماه و ۱۶ روز حبس مطابق قانون اشتباه است.»
مقامات قضائی و امنیتی ایران در سال‌های گذشته فشار زیادی را بر وکلای دادگستری منتقد به رویه‌های معمول قضائی در ایران وارد کرده‌اند.
بر اساس اعلام «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان»‌ در دی‌ماه ۱۴۰۱ و تنها پس از حدود سه‌ماه از گذشت اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»‌ ۴۳ وکیل دادگستری توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند.

منبع:رادیو فردا