PEZHVAKEIRAN.COM کشته شدن یک فرمانده دیگر حزب‌الله لبنان همزمان با ادامه جنگ در غزه
 

کشته شدن یک فرمانده دیگر حزب‌الله لبنان همزمان با ادامه جنگ در غزه

 
تشییع پیکر محمد نعمه ناصر، از فرماندهان حزب‌الله، که هفته گذشته در حمله منسوب به اسرائیل کشته شد
تشییع پیکر محمد نعمه ناصر، از فرماندهان حزب‌الله، که هفته گذشته در حمله منسوب به اسرائیل کشته شد
گروه حزب‌الله و منابع لبنانی تأیید کردند که در یک حمله پهپادی دیگر منتسب به اسرائیل در جنوب لبنان یکی از فرماندهان میدانی حزب‌الله کشته شده است.
بر اساس این منابع، مصطفی حسن سلمان، ملقب به ابو حسن، یکشنبه شب ۱۷ تیر هنگام حرکت با موتورسیکلت در شهرک قلیله از پای درآمد.
مصطفی حسن سلمان ظاهراً پنجمین فرمانده میدانی حزب‌الله است که در دوره اخیر در حملات اسرائیلی کشته شده است.
یک روز پیش از آن، میثم مصطفی عطار از نیروهای هدایت‌کننده حملات راکتی به شمال اسرائیل در حمله این کشور کشته شد.
 
ارتش اسرائیل در مرز لبنان
اسرائیل می‌گوید یکی از فرماندهان پدافند هوایی حزب‌الله را کشته است
چهارشنبه گذشته نیز محمد نعمه ناصر فرمانده یگان «عزیز» در منطقه حداثا در جنوب لبنان از پای درآمد.
ارتش اسرائیل دوشنبه هدف قرار دادن مصطفی حسن سلمان را به عنوان عضوی در یگان موشکی حزب‌الله تأیید کرد.
به گزارش خبرگزاری دولتی لبنان، جنگنده‌های اسرائیل همچنین یکشنبه شب سه موشک به کوه تورا در منطقه جزین در عمق جنوب لبنان شلیک کردند.
ارتش اسرائیل اعلام کرد سایت انبار تسلیحات حزب‌الله در جبال تورا و همچنین انبار دیگر این سازمان را در قبریحه همراه با سایت‌های این گروه در تلوثا، حولا و عیتاالشعب در جنوب لبنان هدف قرار داد.
حزب‌الله یکشنبه شب گفته بود به کوه حرمون در اسرائیل حمله کرده است. اسرائیل حملات راکتی و رخنه پهپادی به گالیل غربی را که از جمله به زخمی شدن یک شهروند آمریکایی منجر شد، تأیید کرده بود.
در هفته‌های گذشته نگرانی از تبدیل حملات روزانه میان حزب‌الله با ارتش اسرائیل در مرزهای شمال اسرائیل و جنوب لبنان به یک جنگ گسترده، آمریکا، اروپا و کشورهای منطقه را به دادن هشدار به طرفین کشاند و دولت‌های بسیاری از روی نگرانی هزاران شهروند خود را به خروج فوری از لبنان فرا خواندند.
با این حال، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، یکشنبه در سخنرانی ویدیویی ماه محرم گفت توقف حملات گروه او به اسرائیل مشروط به توقف جنگ ارتش اسرائیل در غزه است.
 
تصویری آرشیوی از تانک اسرائیلی در بلندی‌های جولان
حزب‌الله مدعی حمله به کوه حرمون در بلندی‌های اشغالی جولان شد
از سوی دیگر، با آغاز تابستان در اسرائیل، دولت بنیامین نتانیاهو برای بازگرداندن ده‌ها هزار تن از ساکنان تخلیه شده شهرک‌های شمال زیر فشار قرار گرفته تا این افراد بعد از ۹ ماه آوارگی در نقاط دیگر اسرائیل، بتوانند خود را برای بازگشت به خانه همزمان با شروع سال تحصیلی در اول سپتامبر آماده کنند.
به گزارش یدیعوت آحرونوت، ژنرال ذخیره یائیر گولان، که هفته گذشته به رهبری جناح متحد چپ اسرائیل رسید، دوشنبه ۱۸ تیر در نشست این جبهه گفت تخلیه شمال برای مدت زمان طولانی یک اشتباه بود و دولت با چنین اقداماتی به منافع کشور اسرائیل لطمه زد.
آقای گولان که پیشتر معاون ستاد ارتش بوده، گفت جنگ‌های کوتاه در تاریخ اسرائیل موفقیت بزرگ بوده ولی کادر کنونی رهبری اسرائیل این کشور را در حال حاضر «بدون راهبرد و بدون اهداف مشخص، وارد یک جنگ طولانی کرده است».
حملات در شجاعیه، دستور به تخلیه بیمارستان الاهلی
همزمان با آغاز دهمین ماه از جنگ غزه، ارتش اسرائیل دوشنبه ۱۸ تیر اعلام کرد فرماندهی تجدید قوا شده گروه افراطی حماس را در منطقه شجاعیه در غزه «منهدم» کرده است.
به گفته ارتش، ستاد فرماندهی حماس در پوشش یک مدرسه وابسته به انروا فعالیت می‌کرد و حماس همچنین یک درمانگاه در شجاعیه را برای اهداف نظامی خود «تغییر کاربری» داده بود.
ارتش اسرائیل از دو هفته پیش برای مقابله با نیروهای تازه‌نفس حماس که دوباره در شجاعیه اقدام به فعالیت کرده بودند، پس از ۵ ماه وارد این منطقه در داخل شهر غزه شده است.
ارتش دوشنبه افزود یک سایت ساخت مهمات حماس را با انبوهی از انواع تسلیحات در آن در مدرسه زیر پوشش انروا «از بین برد».
حماس همچنین از دستور ارتش اسرائیل به تخلیه بیمارستان الاهلی در شهر غزه خبر داد. این بیمارستان زیر نظر انروا، آژانس امدادرسانی ویژه فلسطینیان، فعالیت می‌کند.
وزارت بهداشت وابسته به حماس دوشنبه اعلام کرد در آخرین حملات اسرائیل در یک شبانه‌روز ۴۰ فلسطینی کشته و ۷۵ تن دیگر زخمی شدند.
به گزارش این گروه، شمار تلفات به ۳۸ هزار و ۱۹۳ تن افزایش یافت.
حماس از آغاز جنگ در ۲۷۶ روز پیش هیچگاه شمار شبه‌نظامیان کشته‌شده را از غیرنظامیان تفکیک نکرده است.
ارتش اسرائیل می‌گوید هزاران تن از کشته‌ها نیروهای حماس و سایر سازمان‌های مسلح فلسطینی بوده‌اند.
گروه حماس در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.
اختلافات در رهبری حماس
آسوشیتدپرس دوشنبه گزارش داد رهبران حماس که در خارج از اراضی فلسطینی هستند، خواهان آن شده‌اند که برخلاف خواسته یحیی سنوار، رهبر پنهان شده حماس در غزه، توافق با اسرائیل را عملی کنند.
به نوشته این خبرگزاری به نقل از مقامات خاورمیانه و دو مقام آمریکایی، سران حماس در خارج درک می‌کنند که عملکرد رهبری داخلی حماس به ویرانی و خسارات و تلفات گسترده فلسطینیان در غزه منجر شده است.
آسوشیتدپرس افزود گروهی از مهره‌های ارشد حماس در غزه از رهبری این گروه در خارج خواسته‌اند پیشنهاد آتش‌بس ارائه شده دو ماه پیش از سوی جو بایدن را بپذیرد.
دو مقام آمریکایی گفتند واشینگتن از بروز اختلافات داخلی در کادر رهبری حماس آگاه است و نظر به این اختلافات و عمق ویرانی در غزه، میانجی‌گران مصری و قطری می‌توانند این گروه را تشویق کنند تا مطالبات خود را در مذاکرات برای توافق با اسرائیل، کاهش دهد.
به نوشته آسوشیتدپرس، ویرانی ناشی از ۹ ماه جنگ به فشار بر حماس برای کاهش توقعات این گروه در دستیابی به توافق، کمک کرده است.
رئیس شین‌بت راهی قاهره شد
به گزارش رسانه‌های اسرائیل، رونن بار، رئیس شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، برای بررسی‌های بیشتر مربوط به مذاکرات غیر مستقیم این کشور و گروه افراطی حماس، دوشنبه ۱۸ تیر به مصر سفر کرد.
بنا بر این گزارش‌ها، آقای بار همچنین با سران مصر در خصوص موانع جدید مرزی میان غزه با خاک مصر رایزنی خواهد کرد.
 
Israel Netanyahu
نتانیاهو می‌گوید آتش‌بس در غزه نباید مانع از نبرد با حماس شود
دولت اسرائیل موافقت کرده داوید برنئا، رئیس موساد، به عنوان سرپرست تیم مذاکره کننده این کشور، در ادامه این هفته برای گفت‌وگوهای بیشتر با میانجی‌گران قطری، مصری و آمریکایی، به دوحه بازگردد.
خانواده ۱۲۰ شهروند اسرائیلی که گروگان دست حماس در غزه هستند، یکشنبه شب اقدامات اعتراضی خود را ضمن حمایت معترضین به دولت بنیامین نتانیاهو، تشدید کرده و خواهان آن شدند که بنیامین نتانیاهو توافق با حماس را نهایی کند.
عیناو تسانگاوکر، مادر ماتان، یک مرد جوان ربوده شده به غزه در تجمع اعتراضی یکشنبه شب تل‌آویو خود را به درون میله‌های یک قفس نمادین در حالی که قفس در ارتفاع در بالای سر معترضین بود، بست.
خانواده این شهروندان اسرائیلی در این تجمع از بنیامین نتانیاهو به دلیل ۵ نکته‌ای که یکشنبه به عنوان پیش‌شرط توافق احتمالی عنوان کرد، انتقاد کرده و او را به مانع تراشی بر سر راه معامله متهم کردند.

منبع:رادیو فردا