PEZHVAKEIRAN.COM حملات بی‌سابقه روسیه به اوکراین و یک بیمارستان کودکان در کی‌یف
 

حملات بی‌سابقه روسیه به اوکراین و یک بیمارستان کودکان در کی‌یف

شهر کی‌یف هدف حمله موشک‌های روسیه قرار گرفت

مقام‌های اوکراین می‌گویند در موجی از حملات هوایی روسیه به مناطق مختلفی در اوکراین از جمله حمله به یک بیمارستان کودکان در کی‌یف، دست‌کم ۳۱ نفر کشته شدند.

بر این اساس فقط در شهر کی‌یف،‌ در اثر حمله کم سابقه در روشنایی روز ۱۷ نفر کشته شدند. تصاویری از بیمارستان کودکان «اوخمادیت» منتشر شده که حاکی از خسارت شدید به ساختمان آن است. شهردار کی‌یف می‌گوید که در اثر این انفجار تعدادی هم مجروح شدند.

مقام‌های ارتش در شهر کریوی‌ریه در مرکز اوکراین می‌گویند که دست‌کم ۱۰نفر در آنجا جان باختند. همچنین گزارش شده که ۳ نفر در اثر حملات در شهر پوکرووسک در شرق اوکراین و یک نفر هم در شهر دنیپرو کشته شده است.

ولودیمیر زلنسکی،‌ رئیس جمهور اوکراین که در زمان این حملات در لهستان بود و انتظار می‌رفت که یک پیمان امنیتی را امضا کند، درباره این حملات گفت: «روسیه باید عواقب حملات خود به غیرنظامیان را ببیند.»

آقای زلنسکی گفت که «بیش از ۴۰موشک» از انواع مختلف ساختمان‌های مسکونی و زیرساخت‌های شهری و یک بیمارستان کودکان در شهرهای کی‌یف دنیپرو،‌ کریوی‌ریه،‌ اسلویانسک،‌ کراماتورسک هدف حمله قرار گرفتند.

یک پزشک بیمارستان کودکان، به بی‌بی‌سی گفت که لحظه اصابت موشک «مثل یک فیلم» بود با «نور شدید و سپس صدای وحشتناک.»

او گفت که یک قسمت از بیمارستان در اثر حمله ویران شد و قسمت دیگر بیمارستان هم آتش گرفته است.

به گفته این پزشک در زمان حمله حدود ۲۰ کودک در آن قسمت که هدف قرار گرفته بستری بودند.

ستون‌های دود از فراز شهر کی‌یف دیده می‌شود و ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، ویرانی داخل و بیرون بیمارستان کودکان را نشان می‌دهد.

آقای زلنسکی در پیامی در شبکه‌های اجتماعی نوشت که مردم زیر آوار ساختمان بیمارستان گرفتار شدند.

رئیس جمهور اوکراین توضیح داده که همه مردم از جمله دکترها و سایر شهروندان تلاش می‌کنند که آوار را کنار بزنند.

 

توضیح ویدئو،حمله موشکی روسیه به بیمارستان کودکان کی‌یف

ویکتور لیاشکو،‌ وزیر بهداشت و سلامت اوکراین می‌گوید که بخش سرطان و مراقبت‌های ویژه بیمارستان هدف قرار گرفته است.

او تصاویری از صحنه بیمارستان کودکان نشان داد که در بعضی از عکس‌ها برخی از کودکان بیرون بیمارستان تخلیه شده،‌ نشسته‌اند در حالی که تجهیزات تزریق وریدی هم به بدنشان وصل است.

ویتالی کلیچکو،‌ شهردار کی‌یف از داخل بیمارستانی که هدف قرار گرفت به خبرگزاری رویترز گفت که این حمله «یکی از بدترین حملات» به پایتخت اوکراین از زمان آغاز جنگ بوده است.

او گفت که حمله به بیمارستان هم «تلفاتی» داشته و تعداد دقیق بعدا اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر،‌ الکساندر ویلکول،‌ فرمانده امور نظامی در کریفیی‌ریه در تلگرام نوشت که در پی حمله به این شهر دست‌کم ۱۰ نفر کشته و ۳۱ نفر مجروح شدند. او گفت که از میان مجروحان حال ۱۰ نفر وخیم است.

کریوی‌ریه در مرکز اوکراین، زادگاه آقای زلنسکی است و از زمان آغاز حمله روسیه در فوریه ۲۰۲۲،‌ بارها هدف حمله روسیه قرار گرفته است.

سرگئی لیساک، از مقامات عالی منطقه دنپیرو هم گفت که یک نفر در این شهر کشته و ۶ نفر دیگر زخمی شدند. او گفت که یک ساختمان بلند و یک واحد تجاری در این شهر هدف قرار گرفته است.

سه نفر هم در پوکروفسک در شرق استان دونتسک در جنوب شرقی اوکراین کشته شدند. نیروهای روسی طی هفته‌های اخیر کنترل تعدادی از روستاها را در این منطقه در دست گرفته است.

بیمارستان کودکان در کی‌یف

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،برای کنار زدن آوار و کمک به افرادی که زیر آوار ساختمان بیمارستان کودکان در کی‌یف گرفتار شدند، زنجیر انسانی شکل گرفته است

حملات روسیه در حالی صورت گرفته است که نارندرا مودی،‌ نخست وزیر هند برای یک سفر دولتی دو روزه از دیروز وارد مسکو شده است و امروز در کرملین با ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهور روسیه دیدار و گفتگو کرد.

مسکو تا کنون درباره این حملات اظهارنظری نکرده است اما قبلا تاکید کرده که ارتش آن کشور زیرساخت‌ها و مناطق غیرنظامی را هدف قرار نمی‌دهد.

هیات نظارت سازمان ملل بر امور حقوق بشر در اوکراین از افزایش تلفات غیرنظامیان طی ماههای اخیر خبر داده است، چون روسیه عملیات هوایی خود را از سر گرفته است.

یک گزارش اخیر این نهاد می‌گوید که ماه مه مرگبارترین ماه از جهت کشته شدن غیرنظامیان طی حدود یک سال گذشته بوده است.

ماه‌هاست آقای زلنسکی از متحدان غربی خود می‌خواهد تا سیستم دفاع هوایی کشورش را تقویت کنند.

منبع:بی بی سی