PEZHVAKEIRAN.COM زلزله سیاسی در فرانسه، استعفای نخست‌وزیر در پی پیروزی چپ‌ها
 

زلزله سیاسی در فرانسه، استعفای نخست‌وزیر در پی پیروزی چپ‌ها

نخست‌وزیر فرانسه در پی پیروزی غافلگیرکننده ائتلاف چپ‌ها (جبهه مردمی) اعلام کرد که از مقام خود کناره‌گیری می‌کند. جناح راستگرا که در دور اول انتخابات آرای زیادی کسب کرده بود، در این دور تنها رتبه سوم را به دست آورد.
دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه نتیجه‌ای غافلگیرکننده در پی داشت: پیروزی دور از انتظار ائتلاف چپ‌ها، موسوم به "جبهه مردمی".

گابریل آتال، نخست‌وزیر این کشور در پی این رویداد اعلام کرد که از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد. او در پی اعلام اولین نتایج رسمی تصریح کرد، جناح میانه‌رو که تحت رهبری امانوئل مکرون قرار دارد از اکثریت لازم برخوردار نیست. او افزود: «بر اساس سنت جمهوری‌خواهی و همچنین اصولی که به آن پایبند هستم، روز دوشنبه (۸ ژوئیه) استعفای خود را تسلیم رئیس جمهوری خواهم کرد.»

بسیاری از ناظران و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که جناح راست‌گرا در دور دوم انتخابات به موفقیت دست خواهد یافت. طبق آخرین نتایج رسمی اعلام شده، ائتلاف چپ‌ها ۱۷۸ کرسی از مجموعا ۵۷۷ کرسی پارلمان را در اختیار خواهد داشت. البته تا اعلام نتیجه نهایی ممکن است که شمار کرسی‌های این ائتلاف بیشتر شود.

حزب راستگرای "جبهه ملی" به رهبری مارین لوپن پس از ائتلاف چپ‌ها و جناح میانه‌رو (ائتلاف حامی مکرون) در رتبه سوم قرار گرفته و احتمالا ۱۳۵ تا ۱۴۵ کرسی از مجموعا ۵۷۷ کرسی پارلمان را کسب خواهد کرد. در دور نخست رای‌گیری که روز یکشنبه ۳۰ ژوئن برگزار شده بود، راست‌گرایان با حدود ۳۴ درصد آرا پیشتاز بودند. از این رو ناکامی این جناح در دور دوم انتخابات برای تحلیلگران نیز تا اندازه‌ای غافلگیرکننده بود.

جناح میانه رو که حامی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه است از لحاظ آراء در رتبه دوم قرار گرفته و احتمالا ۱۵۰ کرسی را در پارلمان این کشور در دست خواهد داشت. این جناح به این ترتیب اکثریت خود در پارلمان را از دست می‌دهد، رویدادی که برای گابریل آتال، نخست‌وزیر فرانسه راهی جز کناره‌گیری باقی نگذاشته است.

بیشتر بخوانید: انتخابات فرانسه؛ مشارکت ۶۰ درصدی و پیشتازی راست‌گرایان

ائتلاف حامی مکرون اگر چه در مقایسه با دور اول توانست به نتیجه بهتری دست یابد، اما در نهایت تاکتیک رئیس‌جمهوری فرانسه به امید کسب آرایی بیشتر ثمربخش نبود.

مکرون پس از شکست آشکار لیبرال‌ها در انتخابات پارلمان اروپا در اوایل ژوئن و پیروزی قاطع حزب راستگرای "جبهه ملی" مجلس ملی را منحل کرده و از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی خبر داده بود؛ گامی که بسیاری‌‌ها آن را یک "قمار سیاسی خطرناک" ارزیابی کرده بودند.

تحلیل‌گران گمانه‌زنی کرده بودند، نتیجه نهایی هر چه که باشد، پرونده دستور کار سیاسی مکرون با این انتخابات زودهنگام بسته خواهد شد، آن هم سه سال پیش از آنکه دوره ریاست‌جمهوری او به پایان برسد.

ژان لوک ملانشون
ژان لوک ملانشون، رهبر ائتلاف چپ‌ها در فرانسه

ژان لوک ملانشون (Jean-Luc Mélenchon)، رهبر ائتلاف چپ‌ها نتیجه انتخابات را رویدادی خواند که سبب شده است، اکثریت مردم فرانسه نفس راحتی بکشند. او ضمن اعلام پیروزی این ائتلاف گفت که جناح او برای تشکیل دولت آمادگی دارد. ملانشون در عین حال گفت که حاضر به مذاکره با ائتلاف حامی مکرون نیست.

الیویه فور (Olivier Faure)، رهبر سوسیالیست‌ها نیز مخالفت خود را با ائتلاف با جناح پشتیبان مکرون ابراز داشت و خواهان آن شد که ائتلاف چپ‌ها و جبهه مردمی جدید "این فصل از تاریخ فرانسه را رقم زند". کاهش سن بازنشستگی که در دوران ریاست جمهوری مکرون به ۶۴ سال ارتقا داده شده بود و همچنین تعیین مالیات‌های بیشتر برای ثروتمندان از جمله برنامه‌هایی است که ائتلاف چپ در فرانسه وعده انجام آن را داده است.

مارین لوپن
مارین لوپن، رهبر حزب راستگرای "جبهه ملی"

مارین لوپن، رهبر راستگرایان در فرانسه در پی اعلام نتایج دور دوم گفت که پیروزی حزب‌او تنها "به تعویق افتاده است". او افزود: «سطح سیل بالا آمده است. اگر چه این سطح اینبار به اندازه کافی نبود، اما همچنان افزایش خواهد یافت و از این رو پیروزی ما فقط به آینده موکول شده است.»

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در نخستین واکنش به نتایج انتخابات خواستار آن شد که در مورد تعبیر و تفسیر نتایج خویشتن‌داری شود. او گفت: «پرسش این است که چه کسی می‌تواند دولت تشکیل دهد و همچنین اکثریت در پارلمان را در دست داشته باشد.»

در بیانیه‌ای که کاخ الیزه در این ارتباط منتشر کرده، همچنین گفته شده است که رئیس جمهوری فرانسه پیش از تصمیم‌گیری، بر اساس سنت جمهوری‌خواهی عمل کرده و نخست منتظر خواهد ماند تا مشخص شود که نتیجه نهایی و تقسیم دقیق کرسی‌های پارلمان چگونه خواهد بود.

بر اساس آمار وزارت کشور فرانسه، میزان مشارکت در مرحله دوم انتخابات پارلمانی حدود ۶۷ درصد بوده است؛ رقمی که در چندین دهه گذشته سابقه نداشته است.

منبع:دویچه‌وله