PEZHVAKEIRAN.COM پیروزی پزشکیان در رسانه‌های بین‌المللی: رئیس‌جمهور میانه‌رو در ایران وجود ندارد
 

پیروزی پزشکیان در رسانه‌های بین‌المللی: رئیس‌جمهور میانه‌رو در ایران وجود ندارد

مسعود پزشکیان، برنده انتخابات ریاست جمهوری ایران، در سطح جهانی چهره‌ای ناشناخته است و رسانه‌های بین‌المللی تلاش می‌کنند تصویر روشن‌تر و کامل‌تری از او برای مخاطبانشان ترسیم کنند. ارزیابی پیامدهای خارجی و تغییرات احتمالی در صحنه سیاست داخلی ایران، بعد از به قدرت رسیدن این سیاستمدار «اصلاح‌طلب» موضوع اصلی تحلیل‌ها و گزارش‌هایی است که در این رسانه‌ها منتشر شده است.
خبرگزاری فرانسه با اشاره به همراهی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای در زمان امضای برجام، نوشته است که انتخاب مسعود پزشکیان روزنه امید کوچک اما کم‌سابقه‌ای برای بهبود تنش‌های هسته‌ای ایجاد کرده، اما یادآوری کرده است که حتی بعد از به دست گرفتن قدرت،‌ او مقام اول تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های هسته‌ای نخواهد بود، چون این مسئله همچنان در حوزه اختیارات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، خواهد بود.
با وجود این دیپلمات‌های غربی به این خبرگزاری گفته‌اند که پیروزی سعید جلیلی، در مقایسه، می‌توانست ضربه شدیدتری به چشم‌انداز بهبود وضعیت پرونده هسته‌ای ایران وارد کند.
این گزارش با اشاره به تسلط اصولگرایان و محافظه‌کاران بر نهادهای مختلف در ایران، پیش‌بینی می‌کند که آقای پزشکیان در کارش با چالش‌های جدی روبرو خواهد شد.
پزشکیان
روزنامه راستگرای تلگراف بریتانیا مقاله‌ای منتشر کرد که عنوانش این بود: چیزی به عنوان رئیس جمهور میانه‌رو در ایران وجود ندارد
«چیزی به عنوان رئیس جمهور میانه‌رو در ایران وجود ندارد»
روزنامه راستگرای تلگراف بریتانیا در مقاله‌ای با سرخط «چیزی به عنوان رئیس جمهور میانه‌رو در ایران وجود ندارد»، نوشته است که نتیجه این انتخابات تغییر چندانی در سیاست‌های ایران ایجاد نخواهد کرد.
کان کاگلن، سردبیر دفاعی و روابط خارجی تلگراف می‌نویسد: «با در نظر گرفتن سابقه اسف‌بار رهبران به اصطلاح 'میانه‌رو' ایران، به شدت ساده‌انگارانه خواهد بود اگر باور کنیم که انتخاب مسعود پزشکیان، جراح سابق قلب، تهران را به اتخاذ رویکردی کمتر خصمانه‌ در مقابل غرب هدایت خواهد کرد.»
او معتقد است انتخاب مسعود پزشکیان به حکومت ایران و رهبر جمهوری اسلامی ایران کمک خواهد کرد تصویر میانه‌روتری از خود در جهان ارائه دهد اما در واقع «تقریبا هیچ تاثیری بر تندروهایی نخواهد داشت که عملا کنترل سرنوشت کشور را بر عهده دارند». نویسنده این مقاله با اشاره به دست بالای رهبر جمهوری اسلامی ایران در تصمیم‌گیری‌ها، خطاب به سیاست‌گذاران دولت‌های غربی گفته است باید در نظر داشته باشند احتمال این که آقای پزشکیان «باعث هر گونه تغییر ملموس در رفتار خصمانه تهران شود، بسیار اندک است».
خبرگزاری اینترفاکس روسیه با یوری لیامین، پژوهشگر و کارشناس امور ایران مصاحبه کرده که معتقد است با تغییر رئیس جمهور ایران، «نباید انتظار تغییر جدی به خصوص در سیاست خارجی را داشت» و ابراز اطمینان کرده که روابط تهران و مسکو هیچ تغییر نخواهد کرد.
این تحلیلگر به وعده‌های آقای پزشکیان برای توجه به دیپلماسی و مذاکره برای رفع تحریم‌ها اشاره کرده اما گفته است که با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در شش ماه آینده، این مسئله «چندان به موضع او [پزشکیان] و به طور کلی موضع ایران در این موضوع بستگی ندارد».
آقای لیامین معتقد است که با وجود مجلسی «به شدت محافظه‌کار» در ایران، کار رئیس جمهور آینده در عرصه سیاست داخلی دشوار خواهد بود، اما می‌گوید حمایت‌هایی که از او شده می‌تواند تا حدی فشار را روی او کمتر کند.
محل کنفرانس خبری وزرای خاجه ایران و عربستاندر سال ۲۰۲۳
منبع تصویر،GETTY IMAGES
توضیح تصویر،یک روزنامه‌نگار سرشناس جهان عرب از آقای پزشکیان خواسته توافق ایران و عربستان را به صورت جدی دنبال کند
«همکاری، نه رجز خوانی»
سرمقاله روزنامه السیاسه کویت با اشاره به وعده‌ مسعود پزشکیان که گفته بود دولت او دست دوستی را به سوی همه دراز خواهد کرد، نوشته است که این وعده به معنای «همکاری است، نه تحریک بیشتر،‌ نه رجزخوانی برای اشغال پایتخت‌های عربی، نه تهدید گاه‌به‌گاه کشورهای عربی به خصوص کشورهای حاشیه خلیج [فارس] که به ایران نزدیک‌تر هستند، نه ادامه چالش جامعه بین‌المللی که مطمئن شده است حکومت ایران تهدیدی برای امنیت و ثبات جهانی است».
احمد الجارالله، سردبیر روزنامه، در این مقاله از رئیس جمهور آینده ایران خواسته تا به این سوالات پاسخ بدهد و موضع خود را در قبال آنها شفاف کند: «ایران چه دستاوردی از حضور در عراق و سوریه داشته و ویرانی‌ای که در آنها به بار آورده است،‌ همین طور در یمن جایی که سپاه پاسداران، حوثی‌ها را تقویت کرده تا به تهدیدی جدی علیه کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ و عرب تبدیل شوند؟ تهران چه سودی از حمایت حماس، که غزه را ویران کرده، کسب کرده،‌ در حالی که این پشتیبانی بر آرمان فلسطینیان تاثیر منفی گذاشته است؟»
این روزنامه‌نگار سرشناس جهان عرب از آقای پزشکیان خواسته توافق ایران و عربستان را به صورت جدی دنبال کند و با وجود اشاره به اهمیت ایران به عنوان «ستونی بنیادی در توسعه منطقه و قابلیت‌های بزرگ آن» هشدار داده است که «ما باید نگاهی واقع‌گرایانه به رفتار سیاسی ایران داشته باشیم».
او به رئیس جمهور جدید ایران تبریک گفته اما نوشته است: «او باید از نتایج انتخابات درس بگیرد که نشان داد مردم ایران از تلاش‌های ناکام برای اصلاحات، سرکوب سیاسی، و بحران اقتصادی سرخورده شده‌اند.» احمد جارالله معتقد است همین موضوع منجر به انتخاب آقای پزشکیان شده و از او خواسته «بر منافع حیاتی ایران تمرکز کند و رویکرد تندروها و سپاه پاسداران را کنار بگذارد»، هر چند تاکید کرده است که تصمیم‌گیری نهایی با رهبر جمهوری اسلامی ایران است.
 
منبع تصویر،REUTERS
توضیح تصویر،سوزانا جورج در واشنگتن پست نوشته است که بسیاری از ایرانیان همچنان از سرکوب بی‌رحمانه اعتراضات سراسری بعد از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، در شوک به سر می‌برند
«عمق بی‌علاقگی عمومی»
روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ای با اشاره به مشارکت اندک رای‌دهندگان در این انتخابات و «اذعان تعجب‌آور» رهبر جمهوری اسلامی ایران به این موضوع، نوشته است این مسئله که نشان‌دهنده «عمق بی‌علاقگی عمومی» است می‌تواند بر قدرت حکمرانی رئیس جمهور آینده تاثیر بگذارد.
سوزانا جورج در این مقاله نوشته است که بسیاری از ایرانیان همچنان از سرکوب بی‌رحمانه اعتراضات سراسری بعد از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، در شوک به سر می‌برند.
او نوشته است که در میان ناآرامی‌های اجتماعی و بحران‌های عمیق اقتصادی، در جریان مبارزات و مناظرات انتخابات ریاست جمهوری، اذعان‌های کم‌سابقه‌ای درباره چالش‌های پیش روی طبقه حاکم صورت گرفت که به گفته تحلیلگران نشانه‌ای است از این که این معضلات تا چه حد جدی شده است.
پاتریک وینتور، سردبیر دیپلماتیک روزنامه بریتانیایی گاردین با اشاره به وعده‌های مسعود پزشکیان برای ایجاد تغییر نوشته است که او برای این کار «با یک میدان مین» روبرو است.
این رونامه‌نگار گفته است با این که میزان قدرت ریاست جمهوری در زمینه سیاست خارجی جای بحث دارد اما آقای پزشکیان در مناظره‌های خود بارها گفته است که «نمی‌تواند در زمینه‌هایی مانند پایین آوردن تورم ۴۰ درصدی تغییر ایجاد کند، مگر این که بتواند رفع تحریم‌های ایران را تضمین کند که لازمه آن رویکردی کمتر خصمانه در روابط بین‌المللی است».
نویسنده گاردین به نقش محمد جواد ظریف به عنوان «همراه انتخاباتی» آقای پزشکیان، و درخواست‌های او برای رای دادن در دور دوم از کسانی که در دور اول رای نداده بودند، اشاره کرده است.
ترامپ و ایران
سردبیر امور بین‌الملل شبکه خبری اسکای نوشته که تغییر در سیاست خارجی ایران به این بستگی خواهد داشت که آیا ترامپ به کاخ سفید برمی‌گردد یا نه
فاکتور ترامپ
سردبیر امور بین‌الملل شبکه خبری اسکای هم تغییر در سیاست‌های هسته‌ای ایران را بعید دانسته و نوشته است که این مسئله تا حد زیادی به این موضوع بستگی خواهد داشت که آیا دونالد ترامپ به کاخ سفید برمی‌گردد یا نه.
او گفته ممکن است رئیس جمهور آینده ایران لحنی آشتی‌جویانه‌تر در قبال غرب در پیش بگیرد اما احتمال بازگشت به مذاکرات هسته‌ای بسیار کم است.
دامنیک وگهورن، با اشاره به سرکوب خونین اعتراض‌های ایران نوشته است که بسیاری انتظار داشتند که رقیب اصولگرای آقای پزشکیان در این انتخابات به قدرت برسد. او پیش‌بینی کرده که اگر هم تغییری در زمینه حجاب و برخورد با زنان در کار باشد، باید انتظار داشت که این تغییر «بسیار تدریجی» باشد.

منبع:بی بی سی