PEZHVAKEIRAN.COM نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه: بر خلاف انتظار، اتحاد چپ بیشترین رأی را آورد؛ مجلس آینده چندپاره خواهد بود
 

نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه: بر خلاف انتظار، اتحاد چپ بیشترین رأی را آورد؛ مجلس آینده چندپاره خواهد بود

بر اساس شمارش آراء تا ساعت هشت شب، راست افراطی حداکثر ۱۵۰ کرسی را از مجموع ۵۷۷ کرسی تصاحب خواهد کرد. تا چند ساعت قبل از اعلام نتایج، کارشناسان سیاسی نگران بودند که راست افراطی اکثریت مجلس را به دست آورند. نرخ مشارکت تا ساعت هشت ۶۷٫۱ درصد اعلام شده است.
در مجلس آینده فرانسه هیچ اکثریت قاطعی وجود نخواهد داشت
در مجلس آینده فرانسه هیچ اکثریت قاطعی وجود نخواهد داشت 

روز یکشنبه ۱۷ تیر / ۷ ژوئیه، شهروندان فرانسوی برای رأی دادن در دور دوم انتخابات پارلمانی به پای صندوق‌ها رفتند. این انتخابات پیش‌بینی‌نشده در پی تصمیم نابهنگام رئیس‌جمهور امانوئل ماکرون برگزار شد که خود و جناحش را در بن‌بست سیاسی دید و طبق اختیارات قانونی‌اش، مجلس قبلی را منحل کرد.

در دور اول انتخابات، تکلیف ۷۶ کرسی از مجموع ۵۷۷ کرسی مجلس ملی روشن شده بود. اینک در دور دوم، سرنوشت ۵۰۱ کرسی باقیمانده نیز تعیین می‌شود.

بر اساس نتایجی که در ساعت هشت شب به وقت محلی منتشر شد، اتحاد چپ بین ۱۷۰ تا ۱۹۲ کرسی و طرفداران رئیس‌جمهوری ۱۵۰ تا ۱۷۰ کرسی را صاحب شده‌اند. بر خلاف همه پیش‌بینی‌ها راست افراطی با ۱۳۰ تا ۱۵۲ کرسی در رتبۀ سوم قرار می‌گیرد.

نتایج قطعی دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه فردا – دوشنبه ۱٨ تیر – منتشر خواهد شد.

در این وضعیت، ژان لوک ملانشون، رهبر فرانسۀ نافرمان که بخش مهمی از اتحاد چپ را در دست دارد، خود را برندۀ بزرگ این انتخابات می‌داند. او بلافاصله بعد از اعلام نتایج خواستار استعفای نخست‌وزیر شد. اتحاد چپ انتظار دارد که اینک امانوئل ماکرون رهبری هیئت دولت را به این جناح واگذار کند.

اما فعلاً معلوم نیست که با مجلس جدید چه نوع دولتی تشکیل خواهد شد.

دولت ائتلافی؟

فرانسه بر خلاف کشورهایی چون اروپا یا آلمان، عادت زیادی به ائتلاف‌های چند رنگ ندارد.

در مواردی که رؤسای جمهوری ناچار به همکاری با جناح‌های مخالف شدند (مثل فرانسوا میتران که سوسیالیست بود و در سال ۱٩٨۶ ناچار شد ژاک شیراک را به عنوان نخست‌وزیر از جناح راست جمهوری‌خواه برگزیند)، عملاً ائتلافی شکل نگرفت و نخست‌وزیر تقریباً تمامی هیئت دولت را - البته با کسب موافقت رئیس‌جمهوری - از جناح خود برگزید.

در شرایط کنونی برخی کارشناسان فرانسوی معتقدند که فرانسه باید از تجربۀ سیاسی ایتالیا سرمشق بگیرد و فعلاً کار را به یک «دولت کارشناس» غیرسیاسی بسپارد. قبلاً در ایتالیا، در مواردی که اکثریت محکمی شکل نمی‌گرفت، رئیس‌جمهوری از یک شخصیت غیرسیاسی اما متخصص و پرتجربه دعوت می‌کرد تا دولتی را تا انتخابات بعدی تشکیل دهد و هدایت کند.

به عنوان مثال، ماریو دراگی که زمانی رئیس بانک مرکزی اروپا بود در سالهای ۲٠۲۱ و ۲۲ رهبری دولت و بخصوص اقتصاد کشور را به دست گرفت. ماریو مونتی، اقتصاددان برجسته و رئیس دانشگاه نیز بعد از آن که دولت برلوسکونی به بن‌بست خورد، در سالهای ۲٠۱۱ تا ۲٠۱۳ امور کشور را در دست گرفت و ثباتی نسبی در اوضاع اقتصادی ایجاد کرد.

با اینحال، جناح‌های سیاسی فرانسه تاکنون هیچگاه استعدادی در مذاکره سازنده و همکاری واقعی نشان نداده‌اند و هر فرصت گفتگو را به مجادله و کشمکش‌های عقیم تبدیل کرده‌اند.

بعدازظهر یکشبنه، در حالی که رأی‌گیری هنوز ادامه داشت، منابع نزدیک به الیزه گفتند که امانوئل ماکرون قبل از اعلام نتایج با گابریل اتل نخست‌وزیر کنونی و همچنین رهبران احزاب موافق ملاقات خواهد کرد. به گفتۀ همین منابع، قرار نیست که رئیس‌جمهوری بلافاصله بعد از اعلام نتایج انتخابات سخنرانی کند یا پیامی بفرستد.

منبع:رادیو فرانسه