PEZHVAKEIRAN.COM شورای نگهبان صحت انتخابات ریاست جمهوری ایران را تایید کرد
 

شورای نگهبان صحت انتخابات ریاست جمهوری ایران را تایید کرد

شورای نگهبان صحت دومین دور انتخابات ریاست جمهوری را تایید کرد. هادی طحان نظیف، سخنگوی سخنگوی شورای نگهبان گفت هیچ‌یک از دو نامزد شکایتی نداشتند.

مسعود پزشکیان با ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار رای و کسب بیش از ۵۳ درصد از کل آراء، در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۳ دیروز پیروز انتخابات اعلام شد.

صدا و سیما ایران در گزارشی امروز اعلام کرد فرایند انتقال قدرت از دولت سیزدهم به دولت مسعود پزشکیان به خاطر شرایط ویژه و کشته‌شدن ابراهیم رئیسی در سانحه هوایی، «سریع‌تر» از معمول انجام می‌شود.

ساعاتی پیش، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفته بود پس از تایید صحت انتخابات، اعضای شورای نگهبان اعتبارنامه رئیس‌جمهور جدید را امضا و برای رهبر جمهوری اسلامی ارسال می‌کنند تا مراسم تنفیذ برگزار شود.

او تاکید کرده بود زمان برگزاری مراسم تنفیذ را هم دفتر آقای خامنه‌ای تعیین می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: «برابر قانون آغاز دوره ریاست‌جمهوری از روز تنفیذ است.»

بنابر اصل، اصل ۱۱۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «انتخاب رئیس جمهور جدید باید حداقل یک ماه پیش از پایان دوره ریاست جمهوری قبلی انجام شده باشد و در فاصله انتخاب رئیس جمهور جدید و پایان دوره ریاست جمهوری سابق، رئیس جمهور پیشین وظایف رئیس جمهوری را انجام می‌دهد.»

سعید جلیلی در خارج از کشور رای «بیشتری» آورده است

سخنگوی ستاد انتخابات آمار کل رای ایرانیان در خارج از کشور در مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را که جمعه ۱۵ تیرماه برگزار شد ۸۸ هزار و ۳۲۵ رای اعلام کرد.

او گفت از مجموع این آراء، ۳۶ هزار و ۱۶۹ نفر به مسعود پزشکیان و ۵۰ هزار و ۲۰۶ نفر به سعید جلیلی رای دادند.

محسن اسلامی تعداد آرای باطله مرحله دوم در شعب خارج از کشور را نیز ۱۹۵۰ رای اعلام کرد.

به گفته وزارت کشور، در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ۱۰۰ شعبه بیشتر از انتخابات سال ۱۴۰۰ برای اخذ رای از ایرانیان خارج از کشور فعالیت داشتند.

مجموع آرای مسعود پزشکیان و سعید جلیلی

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،مجموع آرای مسعود پزشکیان و سعید جلیلی

تبریک رهبران منطقه و متحدان ایران به پزشکیان؛ «آمادگی» اتحادیه اروپا برای «تعامل انتقادی»

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی انتخاب مسعود پزشکیان به ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت و برای «ادامه توسعه روابط دو کشور» ابراز امیدواری کرد.

رئیس دولت امارات، امیران قطر و کویت و همچنین پادشاه بحرین نیز به آقای پزشکیان تبریک گفتند.

وزارت خارجه حکومت طالبان در بیانیه کوتاهی بدون نام بردن از مسعود پزشکیان، «انتخاب حکومت جدید» را به مردم ایران و «نظام جمهوری اسلامی» تبریک گفت. چهره‌های سیاسی دولت پیشین و مخالفان طالبان، از پیروزی مسعود پزشکیان استقبال گرمتری کردند.

روسیه و چین نیز بعد از اعلام نتایج چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، خواهان تقویت بیشتر روابط دوجانبه شده بودند.

سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با تبریک به مسعود پزشکیان گفت که این اتحادیه «آماده تعامل انتقادی با دولت جدید» است.

خامنه‌ای: نورچشمی‌ها از همه توقع‌شان بیشتر است

آیت‌الله خامنه‌ای در تازه‌ترین سخنرانی خود امروز گفت: «نورچشمی‌ها از همه توقع‌شان بیشتر است. از همه صبرشان کمتر و از همه کمکشان ضعیف‌تر و ناقابل‌تر است.»

او در دیدار با محمد مخبر، کفیل ریاست جمهوری و اعضای دولت سیزدهم بدون اشاره به اینکه چه کسی را نورچشمی می‌خواند گفت آنها «خواص و ویژه‌خوارانی هستند که توقعشان بالاست و فقط برای منافع خود کار می‌کنند و به همین علت با آنها وحدتی در جامعه ایجاد نمی‌شود.»

«آنها وقت توقع از همه بیشتر توقع دارند. وقتی قرار است کاری ارائه بدهند از همه کمتر وارد میدان می‌شوند. وقتی جنگ پیش بیاید حضورشان محسوس نیست.»

رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر تکرار کرد که ابراهیم رئیسی باید الگو قرار بگیرد و گفت در سیاست خارجی او دو خصوصیت داشت، «از موضع عزت، اهل تعامل بود» و «گاهی با رئیس جمهور اروپایی یک ساعت، یک ساعت و نیم حرف می‌زد» اما «نه آنچنان تند و دور کننده که [گفتگو] قطع شود و نه اهل بی‌خودی امتیاز دادن و دست پایین گرفتن.»

آقای خامنه‌ای از مردم، وزارت کشور، رسانه ملی و نیروهای انتظامی و امنیتی برای «برگزاری خوب و بدون حادثه انتخابات» تشکر کرد.

او همچنین گفت که در برخی کشورهای دنیا، انتخابات با «دعوا و یقه‌گیری» همراه است در حالیکه «در کشور ما انتخابات به بهترین وجه برگزار شد.»

آیت‌الله خامنه‌ای دیروز با مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب دیدار کرده بود.

منبع:بی بی سی