PEZHVAKEIRAN.COM وزارت خارجه به صدای آمریکا درباره رای‌گیری حکومتی در ایران: انتظار تغییر اساسی نداریم و تاثیری بر رویکرد ما ندارد
 

وزارت خارجه به صدای آمریکا درباره رای‌گیری حکومتی در ایران: انتظار تغییر اساسی نداریم و تاثیری بر رویکرد ما ندارد

در پی اعلام نام مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جدید جمهوری اسلامی، یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده تاکید کرد انتخابات در جمهوری اسلامی آزاد و عادلانه نیست و نتیجه آن بر رویکرد واشنگتن تاثیر ندارد.
این سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در پاسخ به درخواست بخش فارسی صدای آمریکا برای اظهارنظر درباره اعلام پیروزی پزشکیان در انتخابات حکومتی تعیین جانشینی ابراهیم رئیسی این مطلب را بیان کرد.
او در پاسخ کتبی خود به صدای آمریکا، با اشاره به این که «انتخابات در ایران نه آزاد و نه عادلانه است،» تاکید کرد که «در نتیجه، شمار قابل‌توجهی از ایرانی‌ها تصمیم گرفتند به هیچ عنوان در آن شرکت نکنند.»
این سخنگو با بیان این که «ما انتظار نداریم این انتخابات‌‌ به تغییرات اساسی در مسیر ایران، یا به احترام بیشتر حقوق بشر شهروانش منتهی شود،» تاکید کرد همانطور که خود کاندیداها گفته‌اند، سیاست جمهوری اسلامی از سوی رهبر آن تعیین می‌شود.
سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده تصریح کرد که انتخابات اخیر تاثیر قابل‌توجهی بر رویکرد واشنگتن در برابر تهران نخواهد گذاشت و نگرانی‌های آمریکا در مورد رفتار حکومت ایران بدون تغییر باقی خواهد ماند.
وی افزود «در عین حال، ما به دیپلماسی که منافع آمریکا را به پیش می‌برد، متعهد می‌مانیم.»
وزارت کشور جمهوری اسلامی بامداد شنبه ۱۶ تیر و ساعاتی پس از پایان رای‌گیری حکومتی برای تعیین جانشین ابراهیم رئیسی، نام مسعود پزشکیان را به عنوان پیروز رقابت و نهمین «رئیس جمهوری اسلامی» اعلام کرد.
ادعای مشارکت نزدیک به ۵۰ درصدی در حالی اعلام شده است که مشاهدات پرشمار شهروند-خبرنگاران از ایران و سایر نقاط جهان از مشارکت پایین و خالی بودن حوزه‌های اخذ رأی و تحریم گسترده رای‌گیری حکایت دارد.
آمار اعلام شده توسط نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی همواره از سوی صاحب‌نظران با شک و تردید همراه بوده و شواهد مردمی و ویدیوهای منتشر شده نیز نشان‌دهنده مشارکت بسیار پایین مردم در رأی‌گیری است.

منبع:صدای آمریکا