PEZHVAKEIRAN.COM حماس پیشنهاد آمریکا برای مذاکرات آتش‌بس و آزادسازی گروگان‌ها را «پذیرفت»
 

حماس پیشنهاد آمریکا برای مذاکرات آتش‌بس و آزادسازی گروگان‌ها را «پذیرفت»

خبرگزاری رویترز روز شنبه، ۱۶ تیرماه، از قول یک منبع ارشد حماس گزارش داد که این گروه افراطی با پیشنهاد آمریکا مبنی بر مذاکره برای آزادسازی گروگان‌های اسرائیلی از جمله مردان و سربازها موافقت کرده است.

این گزارش از قول مقام حماس که نخواسته نامش فاش شود می‌افزاید حماس از موضع قبلی خود مبنی بر لزوم پذیرش «آتش‌بس» دائمی از طرف اسرائیل پیش از مذاکره پیرامون آزادسازی گروگان‌ها عقب‌نشینی کرده و با آتش‌بس شش هفته‌ای در مرحله اول موافقت کرده است.

یک مقام فلسطینی نزدیک به تلاش‌های صلح نیز گفته است که پیشنهاد سه مرحله‌ای ارائه شده توسط آمریکا می‌تواند در صورت پذیرش اسرائیل منجر به ایجاد چهارچوب توافقی برای پایان دادن به به جنگ ۹ ماهه در غزه شود.

یک منبع در تیم مذاکره‌کننده اسرائیل نیز به رویترز گفته است اکنون «شانس واقعی» برای دستیابی به توافق وجود دارد.

شبکه سی‌ان‌ان و سایت اکسیوس شنبه هفته گذشته گزارش داده بودند که آمریکا در تلاش تازه خود از مصر و قطر خواسته تا حماس را برای پذیرش نسخه جدیدی از طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس که ماه گذشته توسط رئیس‌جمهور آمریکا ارائه شد، زیر فشار بگذارند.

دولت‌های دوحه و قاهره میانجی‌گر مذاکرات غیرمستقیم ماه‌های گذشته میان اسرائیل و حماس بوده‌اند.

گزارش رویترز در روز شنبه می‌افزاید موضع جدید دولت اسرائیل در تضاد با رویکرد قبلی آن است که اصرار داشت شرایط حماس غیرقابل قبول است.

اعتراض به دولت بنیامین نتانیاهو

بیشتر در این باره:

تلاش آمریکا برای قبولاندن «نسخه جدید طرح آتش‌بس» به گروه حماس

در این میان رسانه‌های اسرائیل روز گذشته گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تصمیم گرفته‌ است هیئتی را برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده درباره تبادل گروگان‌ها با حماس اعزام کند و این تصمیم با استقبال آمریکا مواجه شده است.

روز جمعه دفتر آقای نتانیاهو اعلام کرد که مذاکرات در هفته آینده ادامه خواهد یافت، اما تاکید کرد که شکاف‌ها بین طرفین همچنان باقی است.

در جریان یورش نامنتظره نیروهای گروه افراطی حماس به اسرائیل در نیمه مهرماه پارسال، ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته شدند و ۲۵۰ نفر نیز از طرف حماس گروگان گرفته شدند که برخی از آنها در توافقات آتش‌بس قبلی با زندانیان فلسطینی مبادله شدند و هم‌اکنون احتمال می‌رود حدود ۱۲۰ گروگان اسرائیلی در دست حماس باشند.

گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اروپا گروه تروریستی معرفی می‌شود نیز می‌گوید در جریان حملات اسرائیل، ۳۸ هزار فلسطینی در نوار غزه کشته شده است.

یک منبع حماس به رویترز گفته است پیشنهاد جدید میانجی‌گرها (آمریکا، مصر و قطر) آتش‌بس موقت، ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه و خروج نیروهای اسرائیلی از این منطقه را طی مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و حماس تضمین خواهند کرد تا مرحله دوم آتش‌بس مذاکره شود.

بسیاری از مردم در اسرائیل، به‌ویژه خانواده‌های گروگان‌ها، بارها خواستار توافق با حماس با هدف بازگرداندن گروگان‌ها شده‌اند

بیشتر در این باره:

کابینه امنیتی اسرائیل «پیشنهادات حماس» برای قرارداد آتش‌بس در غزه را بررسی می‌کند

یک منبع منطقه‌ای نیز به این خبرگزاری گفته است که دولت جو بایدن سخت در تلاش است تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، اسرائیل و حماس به توافق برسند.

وب‌سایت آمریکایی آکسیوس پیشتر گزارش داده بود که موساد شامگاه چهارشنبه ۱۳ تیرماه در بیانیه‌ای غیرمعمول اعلام کرد که قطر و مصر پاسخ تازه حماس به پیشنهادهای اسرائیل را به مقامات این کشور ارائه کرده‌اند.

این وب‌سایت به نقل از دو مقام ارشد اسرائیلی، پاسخ تازه حماس را «سازنده» توصیف کرده و نوشته بود که این پاسخ‌ها راه را برای مذاکرات «دقیق‌تر» که می‌تواند به یک توافق منتهی شود، باز می‌کند.

برخی از شرکای راست افراطی در ائتلاف حاکم نتانیاهو نشان‌ داده‌اند که در صورت پایان جنگ قبل از «نابودی حماس»، ممکن است دولت را ترک کنند. خروج آنها از ائتلاف احتمالاً به نخست وزیری نتانیاهو پایان می‌دهد.

منبع:رادیو فردا