PEZHVAKEIRAN.COM مسعود پزشکیان پیروز چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام شد
 

مسعود پزشکیان پیروز چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام شد

با پایان شمارش آرای اکثریت صندوق‌های رای، وزارت کشور ایران مسعود پزشکیان را پیروز چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد.

بر اساس اعلام وزارت کشور، در دور دوم مسعود پزشکیان توانست با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۱۵۷ رای در رقابت با سعید جلیلی کرسی ریاست جمهوری ایران را برای دوره‌ای چهار ساله از آن خود کند.

طبق این گزارش، سعید جلیلی نیز ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رای کسب کرده است.

به گفته وزارت کشور ایران، در دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ نفر شرکت کردند.

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را ۴۹.۸ درصد اعلام کرد.

ساعتی پس از اعلام خبر پیروزی‌اش در انتخابات، مسعود پزشکیان در پیامی کوتاه در شبکه اینستاگرام نوشت: «سپاس ایران، خاک پای مردم ایران، مسعود پزشکیان.»

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران جمعه ۱۵ تیرماه، پس از مرگ ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، به شکل زود هنگام برگزارشد.

انتخاباتی که دور نخست آن، یک هفته پیشتر، حضور کم‌سابقه مردم را تجربه کرد و دور دوم آن نیز بنا بر گزارش‌ها و تصاویر با مشارکت پایین مردم به پایان رسید.

در دور نخست تنها ۴۰ درصد از ۶۱ میلیون واجد شرایط رای دادن در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران شرکت کردند و کمترین میزان مشارکت در هر انتخابات ریاست جمهوری از زمان انقلاب ۱۹۷۹ را رقم زدند.

در حالی که در دور نخست رقابت بین ۶ نامزد، مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف بود با حذف ۴ تن از این افراد، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با هم به رقابت نشستند.

بر اساس قانون اساسی و قانون ریاست جمهوری ایران فردی می‌تواند برنده انتخابات ریاست جمهوری ایران باشد که بتواند اکثریت مطلق آرای مأخوذه از شرکت‌کنندگان، یعنی بیش از ۵۰ درصد آرا را در انتخابات به دست آورد.

در غیر این صورت انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود و دو نامزدی که بیشترین آرا را در مرحله نخست کسب کردند به دور دوم انتخابات راه می‌یابند.

بر اساس اعلام شورای نگهبان، در دور دوم اما هر یک از دو نفر که اکثریت داشته باشند انتخاب می‌شود و نیاز به اکثریت مطلق آرا نیست.

در دور نخست چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی بیشترین آرا را به دست آوردند اما هیچ کدام نتوانستند بیش از ۵۰ درصد آرای مأخوذه را کسب کنند و انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ در ایران به دور دوم کشیده شد.

دور دوم انتخابات روز جمعه ۱۵ تیرماه برگزار و زمان اخذ رای سه بار و تا ساعت ۱۲ شب تمدید شد.

با آنکه برخی مقامات جمهوری اسلامی مدعی مشارکت بیشتر شهروندان در دور دوم رأی‌‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران شدند اما گزارش‌های میدانی از مشارکت «پایین» مردم در انتخابات حکایت داشت و تصاویری از حوزه‌های خالی را‌ی‌گیری در شهرهای مختلف ایران منتشر شد.

با این وجود علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صبح روز جمعه پس از انداختن رأی خود به صندوق گفت: «شنیدم که شوق و علاقه مردم بیشتر از قبل است. خدا کند که این جور باشد».

انتخابات در ایران به دور از استانداردهای جهانی برگزار می‌شود و افراد واجد شرایط رأی ناچارند تنها از بین نامزدهایی که شورای نگهبان با سختگیری زیاد تأیید صلاحیت می‌کند، به فرد مورد نظر خود رأی دهند.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، دوره ریاست‌جمهوری در ایران چهار سال است که این دوره پس از برگزاری انتخابات و مشخص شدن رئیس‌جمهور و پس از امضای اعتبارنامه او توسط رهبر جمهوری اسلامی آغاز می‌شود.

منبع:رادیو فردا


فهرست مطالب  در سایت پژواک ایران