PEZHVAKEIRAN.COM اتحادیه اروپا از تایید یا رد خبر بررسی تروریستی اعلام‌ کردن سپاه خودداری کرد
 

اتحادیه اروپا از تایید یا رد خبر بررسی تروریستی اعلام‌ کردن سپاه خودداری کرد

یک سخنگوی اتحادیه اروپا روز جمعه ۱۵ تیر در واکنش به انتشار خبر مربوط به درخواست آلمان از این اتحادیه مبنی بر افزودن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی، با اشاره به «داخلی و محرمانه» بودن بحث‌های شورای اروپا، از تایید یا رد این خبر خودداری کرد.
این مقام اتحادیه اروپا در مکاتبه‌ با بخش فارسی صدای آمریکا یادآور شد که پیش شرط افزودن یک سازمان به فهرست تروریستی اتحادیه اروپا، تروریستی اعلام کردن سازمان مزبور از سوی «یک مقام یا نهاد ملی صالح یکی از کشورهای عضو و یا یک کشور ثالث همانند رای دادگاه و یا دستور یک مقام اجرایی» است.
به گفته او، چنین تصمیمی باید بر اساس قوانینی اتخاذ شود که در چارچوب «قانون تروریست» آنگونه که در ماده ١ (٣) «موضع مشترک دسامبر ۲۰۰۱» آمده، قرار گیرد.
این سخنگوی اتحادیه اروپا گفت که افزودن هر سازمان به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا در نهایت مستلزم اتفاق آرای تمامی ٢٧ دولت عضو شورای اروپا است.
او در ادامه یادآور شد که تا کنون افراد و نهادهای مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل مسائل مربوط نقض حقوق بشر در ایران، و همچنین نقض تمامیت ارضی اوکراین، جنگ در سوریه، و جنگ‌افزارهای کشتار جمعی جمهوری اسلامی ایران، مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.
این سخنگوی اتحادیه اروپا ضمن یادآوری اینکه کلیت سپاه پاسداران نیز در چارچوب رژیم تحریم‌های مربوط به جنگ‌افزراهای کشتار جمعی ایران از سوی اتحادیه اروپا تحت تحریم قرار گرفته، گفت: «بدین ترتیب، در واقع، همین الان هم در اتحادیه اروپا تعهدی برای مسدودکردن دارایی‌های سپاه پاسداران و همچنین ممنوعیت دسترسی آنها به وجوه و منابع اقتصادی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم وجود دارد.»
بر اساس اطلاعاتی که زوددویچه تْسایتونگ، یکی از پرتیراژترین روزنامه‌های آلمان، روز پنج‌شنبه ۱۴ تیر منتشر کرد دولت فدرال آلمان روندی رسمی را با اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های تروریستی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز کرده است.
سپاه و خامنه‌ای (آرشیو)
تلاش دولت آلمان برای قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی
بخش فارسی صدای آمریکا جویای واکنش وزارت امور خارجه آلمان در همین ارتباط شده و به محض دریافت، آن را در اختیار مخاطبان خود قرار خواهد داد.
افزودن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی اتحادیه اروپا یکی از اصلی‌ترین مطالبات مخالفان جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر بوده است.
در همین ارتباط، کانادا در هفته‌های گذشته و پس از سال‌ها تلاش فعالان ایرانی-کانادایی، سرانجام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.
سپاه
کانادا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد
دومینیک لبلانک، وزیر امنیت عمومی کانادا، روز چهارشنبه ۳۰ خرداد در یک نشست خبری اعلام کرد که دولت کانادا سپاه پاسداران را «تحت مقررات کیفری» به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرده است.
وی جمهوری اسلامی ایران را به «حمایت از تروریسم»، نقض حقوق بشر «در داخل و خارج از ایران» و «تمایل به بی‌ثبات‌سازی نظم بین‌المللی قانون‌محور» متهم کرد.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شاخه‌ای از نیروهای مسلح حکومت ایران است که مستقیم به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پاسخ می‌دهد.
دولت ایالات متحده از سال ۱۳۹۸ رسماً نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را وارد فهرست سازمان‌های تروریستی کرد. پیش از آن وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در سال ۱۳۹۶ سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده بود.
بحرین و عربستان سعودی هم از سال ۱۳۹۷ سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار داده‌اند.

منبع:صدای آمریکا