PEZHVAKEIRAN.COM سود سالانه صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی به ۳۷ میلیارد دلار رسید
 

سود سالانه صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی به ۳۷ میلیارد دلار رسید

سود صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان در سال ۲۰۲۳ به ۳۶ میلیارد و ۸۱۰ میلیون دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲ رشدی ۱۳۳ درصدی نشان می‌دهد.
این میزان از سود دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان معادل بیش از کل درآمدهای صادرات نفت، میعانات گازی و مازوت ایران در سال گذشته خورشیدی است.
خبرگزاری رویترز با استناد به آمارهای رسمی عربستان گزارش داده که درآمد این صندوق نیز با رشدی دو برابری به بالای ۸۸ میلیارد دلار اوج گرفته است.
افزایش چشمگیر سود و درآمد این صندوق ناشی از بهبود سرمایه‌گذاری آن در بخش‌هایی مانند سیستم بانکی، ارتباطات و بازی‌ها به همراه فعالیت‌های غیر از سرمایه‌گذاری است.
کل دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان به ۹۲۵ میلیارد دلار رسیده است.
چنین حجم عظیمی از ذخایر درآمدهای نفتی عربستان در حالی است که مقامات ارشد صندوق توسعه ملی ایران، از «خالی شدن» دارایی‌های آن و بدهی بالای ۱۰۰ میلیارد دلاری دولت به صندوق خبر می‌دهند.
صندوق توسعه ملی ایران حدود چهارده سال پیش با هدف ذخیره بخشی از درآمدهای صادرات نفتی برای تقویت و ارائه وام به بخش خصوصی تشکیل شد؛ اما طی یک دهه گذشته دارایی‌های آن برای جبران کسری بودجه دولت‌ها و فعالیت‌های نظامی مورد استفاده قرار گرفته است.
در نقطه مقابل، دولت عربستان در حال استفاده از صدها میلیارد دلار دارایی صندوق سرمایه‌گذاری عمومی برای توسعه حوزه غیرنفتی کشور، موسوم به «چشم‌انداز ۲۰۳۰» است تا دولت را از وابستگی به درآمدهای نفتی آزاد کند و تولید ناخالص داخلی غیرنفتی کشور را به ۱.۳ تریلیون دلار برساند.
عربستان در نظر دارد تا سال شش سال آینده ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند و ۴۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی انجام دهد.

منبع:رادیو فردا