PEZHVAKEIRAN.COM کرباسچی: نفت ایران با ۳۰ درصد تخفیف فروش رفته؛ این پول از جیب ملت می‌رود؛ باقیمانده پول ما هم بلوکه شده
 

کرباسچی: نفت ایران با ۳۰ درصد تخفیف فروش رفته؛ این پول از جیب ملت می‌رود؛ باقیمانده پول ما هم بلوکه شده

آقای جلیلی! اقتصاد ایران با صادرات گوجه راه نمی‌افتد / در حالیکه متوسط قیمت هر بشکه نفت ۸۱ دلار بوده، اما نفت ایران با ۳۰ درصد تخفیف فروش رفته؛ این پول از جیب ملت می‌رود؛ باقیمانده پول ما هم بلوکه شده / اقتصاد کشور با این آمار‌ها و حرف‌ها راه نمی‌افتد
کرباسچی در رابطه با جهت‌گیری‌های نامزد‌ها بیان کرد: آقای پزشکیان به صورت شفاف گفتند که جهت‌گیری‌هایشان درباره مسائل اصلی که کشور درگیر آن است چیست. اینکه بتوانیم بادمجان و کدو صادر کنیم چقدر از حجم اقتصاد کلان کشور است؟ اقتصاد کشور که با صادرات گوجه نمی‌گذرد. اینکه کل اقتصاد کشور را روی صادرات صیفی جات به روسیه متمرکز کنیم و سر مردم را گرم کنیم، جای مبادلات اصلی ما را نمی‌گیرد. کلیاتی که آقای پزشکیان شب گذشته مطرح می‌کردند مسائل کلان بود. مثلاً ما اینترنت را درچه فضایی می‌خواهیم؟ اگر دسترسی ما به دنیا قطع باشد که چیزی از اطلاعات و فناوری به ما نمی‌رسد.
مناظره پزشکیان و جلیلی ابعاد تندی یافت که جلیلی به کلی گویی‌های مرسوم بسنده کرد. جلیلی بدون حضور پوششی‌ها زبان بسته‌تری در مقابل پزشکیان دارد و برخی نکاتی که به آن اشاره می‌کند، بیشتر مورد طنز قرار می‌گیرد. از صادرات صیفی جات تا کلی گویی‌هایش درباره اینترنت و گفتگو با دانشجویان معترض! مسأله اینجاست که پزشکیان تا چه حد می‌تواند با به چالش کشیدن جلیلی، طبقه متوسط را به حضور در انتخابات تشویق کند.
غلامحسین کرباسچی، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره کیفیت مناظره نامزد‌های ریاست جمهوری به «انتخاب» گفت: من مناظره شب گذشته را دیدم و نسبت به مناظره‌های قبلی که برگزار شده بود، شرایط بهتری داشت. شاید صدا و سیما ارزیابی‌اش این بوده که مناظره‌های قبلی کیفیت لازم را نداشته است؛ به همین خاطر تغییراتی داده بودند. مناظره شب گذشته از نظر مباحث و فن مناظره جذاب‌تر بود. منتهی در این مناظره‌ها کسی نباید توقع داشته باشد که برنامه سیاسی، اقتصاد، فرهنگی به صورت کامل مطرح شود. در این مناظره‌ها بیشتر جهت‌گیری‌های کلی باید مطرح می‌شود و نقد‌هایی که به جهت‌گیری‌های طرف مقابل وجود دارد را بررسی می‌کنند.
وی در ادامه در رابطه با جهت‌گیری‌های نامزد‌ها بیان کرد: آقای پزشکیان به صورت شفاف گفتند که جهت‌گیری‌هایشان درباره مسائل اصلی که کشور درگیر آن است چیست. اینکه بتوانیم بادمجان و کدو صادر کنیم چقدر از حجم اقتصاد کلان کشور است؟ اقتصاد کشور که با صادرات گوجه نمی‌گذرد. اینکه کل اقتصاد کشور را روی صادرات صیفی جات به روسیه متمرکز کنیم و سر مردم را گرم کنیم، جای مبادلات اصلی ما را نمی‌گیرد. کلیاتی که آقای پزشکیان شب گذشته مطرح می‌کردند مسائل کلان بود. مثلاً ما اینترنت را درچه فضایی می‌خواهیم؟ اگر دسترسی ما به دنیا قطع باشد که چیزی از اطلاعات و فناوری به ما نمی‌رسد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره نگاه غیرواقعی تندرو‌ها به سیاست خارجی اظهار داشت: در رابطه با سیاست خارجی اگر بگوییم به اندازه 200 کشور فرصت داریم که درست نیست. این کشور‌ها به خاطر هماهنگی با ابرقدرت‌ها اصلاً ما را تحویل نمی‌گیرند. اینکه شما با 5 ابرقدرت دنیا دعوا کنید، کسی پول شما را نمی‌دهد. 2میلیون صادرات نفت هم که بیان شد، آمار دقیقی نبوده و آنچه در بودجه آمده متوسط صادرات 1 میلیون و 200 هزار بشکه بوده است. در حالیکه متوسط قیمت هر بشکه سال گذشته 81 دلار بوده اما قیمت ایران 61 دلار و 30 درصد تخفیف ارائه شده است. این پول از جیب ملت می‌رود و باقیمانده پول ما هم بلوکه شده است. اقتصاد کشور با این آمار‌ها و حرف‌ها راه نمی‌افتد.
 
کرباسچی درباره تأثیر مناظره پزشکیان-جلیلی بر آرا خاکستری و عدم مشارکتی‌ها گفت: مردم یک نارضایتی بسیار شدیدی از وضعیت کشور دارند. جامعه‌ای که ناراحت است را نمی‌توان سرزنش کرد که چرا رأی نمی‌دهید. مردم حق دارند ناراضی باشند، منتهی اینکه رأی ندادن ابعاد نارضایتی را تشدید می‌کند یا نظام فکر دیگری کند، با تجربه‌ای که در این مدت کسب شده نشان می‌دهد که رأی دادن و ندادن چه تأثیری دارد. به هر صورت حضور آقای پزشکیان فرصتی برای جامعه ایران است. استفاده آقای پزشکیان از نیرو‌های کارشناسی که به شعار دادن و حرف‌های کلی و صحبت‌های رویایی بسنده نمی‌کنند، کافیست. اینکه ما خود را در زمین حفظ کنیم بهتر است تا اینکه فکر رفتن به فضا باشیم.
 
 

منبع:انتخاب