PEZHVAKEIRAN.COM مشاور خامنه‌ای به اسرائیل: اگر به حزب‌الله حمله کنید با تمام امکانات وارد می‌شویم
 

مشاور خامنه‌ای به اسرائیل: اگر به حزب‌الله حمله کنید با تمام امکانات وارد می‌شویم

مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که اگر اسرائیل حمله‌ای همه‌جانبه را علیه گروه حزب‌الله لبنان آغاز کند، خطر شروع «یک جنگ منطقه‌ای» وجود دارد که در آن، جمهوری اسلامی و «محور مقاومت» با «تمام امکانات» در کنار حزب‌الله خواهند ایستاد.
نشریه آلمانی «بیلد» نیز به نقل از منابع دیپلماتیک احتمال داد که جنگ اسرائیل علیه حزب‌الله لبنان از اواسط ماه ژوئیه آغاز شود.
کمال خرازی، مشاور علی خامنه‌ای در امور خارجی و وزیر خارجه پیشین ایران، در گفت‌وگو با روزنامه «فایننشال تایمز» که روز سه‌شنبه ۱۲ تیر منتشر شد، گفت تهران «علاقه‌ای به یک جنگ منطقه‌ای ندارد» اما با احتمال گسترش جنگ به کل منطقه «همه کشورها از جمله ایران در آن درگیر خواهند شد».
او افزود: در چنین شرایطی ما «چاره‌ای جز حمایت از حزب‌الله نداریم».
به گفته آقای خرازی، گسترش جنگ «به نفع هیچ طرفی نیست؛ نه ایران، نه آمریکا».
در هفته‌های اخیر نگرانی از یک جنگ تمام عیار میان اسرائیل و حزب‌الله تشدید شده و غرب را در خصوص نوع واکنش احتمالی ایران در صورت وقوع چنین جنگی نگران کرده است.
 ییسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل
هشدار کاتز به ایران: رژیمی که تهدید به نابودی می‌کند، لیاقتش نابودی است
لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، هفته گذشته در دیدار با همتای اسرائیلی خود که به آمریکا رفته بود، هشدار داد که ادامه حملات روزانه حزب‌الله به اسرائیل در ماه‌های اخیر، می‌تواند اسرائیلی‌ها و لبنانی‌ها را وارد یک جنگ ناخواسته کند».
او گفت چنین جنگی برای لبنان «یک فاجعه» خواهد بود.
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه نوشت نظر به توقف مذاکرات میانجی‌گران برای دستیابی به یک راهکار سیاسی که نیروهای حزب‌الله را از مرز با لبنان دور کند، مقامات آمریکا و اروپا به حزب‌الله هشدار داده‌اند که در صورت تصمیم اسرائیل به آغاز عملیات جنگی در لبنان، نباید به واشینگتن یا عاملی دیگر برای مهار رهبران اسرائیل امیدوار باشد.
هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران مستقردر سازمان ملل متحد در نیویورک روز هشتم تیر در پیامی در شبکه ایکس به اسرائیل هشدار داد که در صورت گام برداشتن در مسیر جنگ تمام عیار علیه حزب‌الله، چنین جنگی «ویران‌کننده» خواهد بود.
وزیر خارجه اسرائیل در پاسخ به پیام هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نوشت کشوری که تهدید به نابودی می‌کند، خود سزاوار آن است.
تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل در روزهای اخیر در مورد هشدار هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران گفته بودند تهران ظاهرا خود را برای حملات مستقیم به اسرائیل مانند حمله ۲۶ فروردین به این کشور آماده کرده است.
کارشناسان نظامی اسرائیلی ارزیابی کرده‌اند تهران با هشدار خود این پیام را می‌رساند که آمادگی دارد تا امکانات نظامی جمهوری اسلامی ایران را نیز برای حمایت از حزب‌الله، بزرگ‌ترین بازوی نیابتی جمهوری اسلامی ایران، وارد کارزار احتمالی کند.
کمال خرازی در گفت‌وگو با فایننشال تایمز توضیح نداد که استفاده ایران از «تمامی ابزارها برای حمایت از حزب‌الله» به چه مفهوم است.
نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل در روزهای اخیر گفتند برای حل بحران جنگی میان این کشور با حزب‌الله در لبنان «راهکار دیپلماتیک را ترجیح می‌دهند» اما برای هر سناریوی دیگری نیز آماده خواهند بود.
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، هفته گذشته در بازدید از شمال اسرائیل گفت منتظر حل سیاسی قضیه هستیم اما ارتش برای هر احتمال دیگری نیز آمادگی دارد.
بنیامین نتانیاهو نیز گفت ورود ارتش اسرائیل به فاز جدید از جنگ غزه (به مفهوم عملیات هدفمند و کاهش آتشباری‌های سنگین در باریکه غزه) به ارتش امکان می‌دهد بخشی از نیروهایش را به شمال منتقل کند.
اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، ابراز نگرانی کرده که اوضاع از کنترل خارج شود. او هفته گذشته پس از بازدید دو روزه از شمال اسرائیل گفت اگر دنیا روزی بیدار شد و دید که جنگ درگرفته، نباید متعجب شود.
 
جنگ اسرائیل در لبنان «بعد از نیمه ماه ژوئیه»
در همین حال، نشریه آلمانی «بیلد» روز سه‌شنبه ۱۲ تیر به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت حمله اسرائیل در لبنان برای ماه جاری میلادی برنامه‌ریزی شده و احتمالا بعد از نیمه این ماه عملی خواهد شد مگر آن‌که حزب‌الله حملات به اسرائیل را متوقف کند.
منابع دیپلماتیک به بیلد گفتند در صورت ادامه حملات حزب‌الله، عملیات زمینی اسرائیل در لبنان در هفته سوم یا چهارم ژوئیه آغاز خواهد شد.
شمار زیادی از دولت‌های غربی و عرب منطقه با نگرانی از درگرفتن یک جنگ گسترده، در روزهای اخیر از شهروندان خود در لبنان خواستند به فوریت این کشور را ترک کنند.
ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد به اهداف حزب‌الله در عیترون و عیتا الشعب در جنوب لبنان حمله کرده است.
حملات یکشنبه اسرائیل واکنشی به زخمی شدن ۱۸ نظامی اسرائیلی در حمله پهپاد انفجاری شنبه‌شب حزب‌الله در شمال اسرائیل بود.
با این حال، حزب‌الله روز دوشنبه نیز حملات بیشتری را علیه اسرائیل انجام داد که آژیر خطر حملات راکتی را در بحش‌هایی از شمال اسرائیل در پی داشت.
نمایی از سفارت آمریکا در حومه بیروت،‌ لبنان
تدابیر دولت‌های غربی در پی نگرانی از جنگ اسرائیل با حزب‌الله
حزب‌الله از روز بعد از حمله اعضای گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر پارسال که حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی را کشتند و ۲۵۳ اسرائیلی را به غزه ربودند، یک جنگ موازی با اسرائیل را آغاز کرد که در ۲۷۰ روز گذشته ادامه داشته است.
اسرائیل از هفته نخست بحران در مرز شمالی خود ساکنان شهرهای نزدیک به لبنان را تخلیه کرد. شمار زیادی خانه و تأسیسات عمومی در این شهرها در حملات حزب‌الله آسیب دیده است.
نبود امنیت برای بازگشت آوارگان اسرائیلی به خانه خود، به یک بحران جدی برای دولت اسرائیل تبدیل شده است.
حزب‌الله توقف حملات به اسرائیل را مشروط به آن کرده که جنگ غزه خاتمه یابد.
در واکنش به حملات روزانه راکتی و رخنه پهپادهای تجسسی و انتحاری حزب‌الله به آسمان اسرائیل، ارتش این کشور در ۹ ماه گذشته پیاپی اهدافی را در جنوب لبنان و فراتر از آن بمباران می‌کند.
واکنش‌های اسرائیل در جنوب لبنان ویرانی زیادی به بار آورده و تا کنون بیش از ۵۵۰ لبنانی شامل حدود ۳۶۰ عضو حزب‌الله کشته شده‌اند. در طرف اسرائیلی نیز ۲۷ تن شامل ۱۶ نظامی کشته شده‌اند.

منبع:رادیو فردا