PEZHVAKEIRAN.COM تشدید حملات هوایی اسرائیل به خان‌‌یونس؛ مشاور رهبر ایران درباره حمله به لبنان هشدار داد
 

تشدید حملات هوایی اسرائیل به خان‌‌یونس؛ مشاور رهبر ایران درباره حمله به لبنان هشدار داد

پس از دستور اسرائیل برای تخلیه جنوب غزه و افزایش احتمال حمله به خان یونس، ساکنان با هر وسیله‌ای در حال فرار هستند

پس از دستور اسرائیل برای تخلیه جنوب غزه و افزایش احتمال حمله به خان یونس، ساکنان با هر وسیله‌ای در حال فرار هستند

همزمان با افزایش گمانه‌زنی درباره حمله زمینی به خان یونس، سازمان ملل متحد اعلام کرده است که در حال حاضر نزدیک به ۲ میلیون نفر در غزه آواره شده اند که ۲۵۰ هزار نفر از آنها تحت دستور جدید اسراییل از خانه و کشانه خود آواره شدند. در همین حال، کمال خرازی مشاور امور خارجی رهبر جمهوری اسلامی هشدار داد در صورت حمله «تمام‌عیار» اسرائیل به لبنان، ایران از «محور مقاومت» با «همه ابزارها» دفاع خواهد کرد.

هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد به شورای امنیت سازمان ملل گفت که عمیقاً نگران تازه ترین موج تخلیه‌ها است.

گزارش شده است که حدود ۲۷۰ بیمار فلسطینی از بیمارستان اروپایی خان‌یونس که در منطقه تخلیه جدید قرار دارد گریخته‌اند. اسرائیل اصرار دارد که هیچ دستور تخلیه خاصی برای خود بیمارستان صادر نشده است.

اسرائیل حملات هوایی به این شهر در جنوب نوار غزه را تشدید کرده است.

ارتش اسرائیل، پس از دستور تخلیه برخی مناطق پرجمعیت در جنوب غزه، بمباران این باریکه را تشدید کرده است.

هلال احمر فلسطینی از کشته‌شدن دست کم هشت نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر در دور تازه‌ حملات اسرائیل خبر می‌دهد.

بنابر گزارش‌ها، ساکنان خان‌یونس در جنوب نوار غزه پیاده یا با خودرو در حال خروج از این شهر هستند. بسیاری از بیماران فلسطینی مجبور به ترک بیمارستان‌ها شده‌اند و آوارگان شبانه از چادرهایشان در خان یونس فرار کرده‌اند.

این حملات پس از آن آغاز شد که جهاد اسلامی، از گروه‌های فلسطینی متحد حماس، دست کم ۲۰ راکت از اطراف خان یونس به اسرائیل شلیک کرد.

خان‌یونس در حمله قبلی تخریب شده بود اما اسرائیل می‌گوید شبه‌نظامیان فلسطینی دوباره خود را سازماندهی کرده‌اند.

ارتش اسرائیل با انتشار این نقشه دستور تخلیه صادر کرده است، اما سازمان ملل می‌گوید هیچ منطقه امنی در غزه وجود ندارد

منبع تصویر،IDF

توضیح تصویر،ارتش اسرائیل با انتشار این نقشه بار دیگر دستور تخلیه مناطقی در جنوب غزه صادر کرده است، اما سازمان ملل می‌گوید هیچ منطقه امنی در غزه وجود ندارد

اکنون ارتش اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار متنی خطاب به فلسطینی‌ها نوشته است که همه ساکنان «قراره» و «بنی سهیلا» و سایر شهرک‌ها در شرق خان یونس‌ باید فورا به «منطقه بشردوستانه» بروند.

سازمان ملل اما با تاکید بر اینکه «هیچ مکان امنی» در غزه وجود ندارد، خواستار تلاش بیشتر برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی شده است.

روز گذشته، رادیو و تلویزیون اسرائیل گزارش داد که مقام‌های سیاسی به ارتش «چراغ سبز» نشان دادند تا به‌تدریج «مرحله سوم و نهایی» حمله را آغاز کنند.

ساکنان خان یونس در حال خروج از شهر

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،ساکنان خان یونس در حال خروج از شهر

بنابر این گزارش، هدف ارتش اسرائیل در این مرحله فشار بیشتر بر حماس با استقرار و کنترل گذرگاه رفح و محور صلاح‌الدين در جنوب باریکه غزه است.

دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل هم در بیانیه‌ای که دوشنبه (۱ ژوئیه) منتشر کرد گفت که نیروهایش به «نابودی کامل توانایی‌های نظامی حماس» در نوار غزه نزدیک هستند.

آقای نتانیاهو دیروز پس از بازدید از یک لشکر گفت: «دستاوردهای بزرگی در نبرد رفح به دست آمده است. اسرائیل به سوی نابودی کامل توانایی‌های نظامی حماس در نوار غزه پیش می‌رود.»

با تشدید جنگ، ارتش اسرائیل تایید کرد که در ۲۴ ساعت گذشته دستکم سه سربازش در غزه کشته شده‌اند. به این ترتیب از زمان حمله زمینی به غزه تا کنون ۳۲۰ سرباز اسرائیلی کشته شده‌اند.

هشدار مشاور رهبر ایران به اسرائیل درباره حمله به لبنان

در همین حال، کمال خرازی مشاور امور خارجی رهبر جمهوری اسلامی به روزنامه فایننشال تایمز گفت که در صورت حمله «تمام‌عیار» اسرائیل به لبنان، ایران با «همه ابزارها» از «محور مقاومت» حمایت خواهد کرد.

او اما تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران به گسترش جنگ در منطقه علاقه‌ای ندارد.

کمال خرازی گفت آمریکا باید دولت اسرائیل را زیر فشار قرار دهد تا مانع از گسترش جنگ شود.

پیشتر در موضعی دیگر، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز جمعه هشدار داد که اگر اسرائیل دست به «تجاوز تمام‌عیار نظامی» علیه لبنان بزند، «یک جنگ کاملا ویرانگر» را در پی خواهد داشت.

نمایندگی این کشور در توییتی به زبان انگلیسی در شبکه ایکس همچنین گفت که در صورت وقوع چنین حمله‌ای «همه گزینه‌ها از جمله مشارکت کامل کلیه جبهه‌های مقاومت روی میز است».

منظور از جبهه‌های مقاومت، نیروهای شبه‌نظامی وابسته به ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن است.

در واکنش به توییت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل کاتس وزیر خارجه اسرائیل روز شنبه از این موضع ایران در مورد وقوع یک «جنگ ویرانگر» با اسرائیل انتقاد کرد به تندی به آن پاسخ داد.

آقای کاتس در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رژیمی که تهدید به ویرانی می‌کند مستحق آن است که ویران شود.»

از زمان شروع جنگ غزه، تبادل آتش در مرز دو کشور بین اسرائیل و حزب‌الله که مورد حمایت ایران است، تقریبا به طور روزانه در جریان بوده است. این درگیری‌ها صدها کشته به‌‌جا گذاشته و ده‌ها هزار نفر را در دو سوی مرز مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است.

اما در هفته‌های گذشته، نگرانی از گسترش جنگ به لبنان و منطقه بیش از پیش افزایش یافته است.

مجادله لفظی درباره لبنان در حالی بالا گرفته است که حوثی‌های یمن روز دوشنبه گفتند که چهار کشتی را در دریای سرخ، دریای عرب و دریای مدیترانه و همچنین اقیانوس هند هدف قرار داده‌اند.

حوثی‌های یمن که از حمایت ایران برخوردار هستند از ماه نوامبر گفته‌اند در حمایت از فلسطینی‌ها کشتی‌هایی که با اسرائیل تجارت یا همکاری می‌کنند را هدف قرار می‌دهند. در واکنش به اقدامات حوثی‌ها، آمریکا و بریتانیا مواضع حوثی‌ها را هدف قرار دادند.

منبع:بی بی سی