PEZHVAKEIRAN.COM انتخابات فرانسه؛ راست‌افراطی در مرحله اول بیشترین آرا را کسب کرد
 

انتخابات فرانسه؛ راست‌افراطی در مرحله اول بیشترین آرا را کسب کرد

حزب راست افراطی فرانسه با فاصله قابل توجه برنده دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه شد که به معنی تایید احاطه آنها بر فضای سیاسی این کشور و نزدیک شدن این حزب به در دست گرفتن قدرت در فرانسه است.
با مشخص شدن کسب بیش از ۳۳ درصد آرا از سوی حزب راست افراطی اجتماع ملی، حامیان مارین لوپن، رهبر حزب ضدمهاجرت اجتماع ملی، در حالی که هواردارانش هورا می کشیدند گفت: «بلوک حامیان مکرون حذف و محو شد».
نتایج شمارش آرا در مرحله اول و برآوردهایی که بر اساس آن و همچنین نظرسنجی‌ها در حوزه های رای‌گیری نشان داده حزب راست‌گرای اجتماع ملی فرانسه حدود ۳۳.۲ درصد آرا در مرحله اول انتخابات سراسری فرانسه را به دست آورده است که حدود پنج درصد بیشتر از ائتلاف جناح چپ است که ۲۸.۱ درصد آرا را کسب کرد. ائتلاف میانه‌روی امانوئل مکرون با بیست و یک درصد آرا در رتبه سوم قرار دارد.
جردن باردلا، رهبر ۲۸ ساله حزب اجتماع ملی یکشنبه شب در حالی که بسیار شاد به نظر می‌رسید گفت: «اگر فرانسه به من رای دهد، من در پی آنم که نخست‌وزیر همه مردم فرانسه شوم».
رای دهندگان فرانسوی روز یکشنبه با حضور بی‌سابقه‌ای در این انتخابات زودهنگام شرکت کردند.
سه بلوک سیاسی بزرگ در این انتخابات رقابت کرده‌اند: اجتماع ملی راست افراطی، ائتلاف میانه‌روی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و ائتلاف جبهه مردمی جدید متشکل از نیروهای چپ میانه، سبز و چپ.
«حزب اجتماع ملی» به رهبری مارین لوپن و ژردن باردلا، سه هفته پیش هم در انتخابات پارلمانی اروپا پیروز شدند.
مارین لوپن، بعد از اعلام نتایج اولیه انتخابات امروز فرانسه، در سخنانی در جمع هوادارانش در حوزه شمالی خود در هنین-بومونت گفت: «دموکراسی حرف خودش را زده و فرانسوی‌ها حزب اجتماع ملی و متحدانش را در راس قرار داده‌اند و عملاً اردوگاه مکرون را از بین برده‌اند.»
او افزود: مردم به وضوح می‌خواهند «بعد از هفت سال حکومت تحقیرآمیز و مخرب، ورق را برگردانند». مارین لوپن از مردم فرانسه خواست یکشنبه آینده در دور دوم دوباره به این حزب رأی دهند.
مارین لوپن گفت: «ما به اکثریت مطلق نیاز داریم تا ژردن باردلا بتواند ظرف یک هفته به نخست‌وزیری منصوب شود.
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در واکنش به نتایج انتخابات پارلمان اروپا، انتخابات زودهنگام اعلام کرد. این در حالی بود که فرانسه هنوز سه سال برای انتخابات بعدی وقت داشت.
این اقدام آقای مکرون افکار عمومی را حیرت زده و حتی خشم بسیاری را در میان جناح خود برانگیخت، اما او از آن به عنوان «لحظه ای برای شفاف سازی» برای شهروندان دفاع کرد تا تصمیم بگیرند که می‌خواهند چه کسی کشور را اداره کند.
.
توضیح تصویر،شادی طرفداران حزب راست افراطی اجتماع ملی بعد از اعلام نتایج اولیه
این انتخابات در دو مرحله‌ برگزار می‌شود و تکلیف بیشتر ۵۷۷ کرسی پارلمان فرانسه تا زمان دور دوم رای گیری در روز یکشنبه هفته آینده مشخص نخواهد شد.
۴۹ میلیون و پانصد هزار رای‌دهنده ثبت نام شده ۵۷۷ نماینده مجلس ملی فرانسه را انتخاب خواهند کرد.
تنها نامزدهایی که موفق به کسب بیش از ۱۲/۵ درصد آرا شوند به دور بعدی راه می‌یابند که هفته آینده در ۷ ژوئیه برگزار می‌شود.
بازارهای مالی اروپا، حمایت غرب از اوکراین و نیروی هسته‌ای و نظامی فرانسه همگی به طور بالقوه تحت تأثیر نتایج این انتخابات قرار خواهند گرفت.
مکرون در نامه‌ای به فرانسوی‌ها که یک هفته پیش منتشر شد، گفت هر کسی که برنده شود، او از ریاست جمهوری استعفا نخواهد داد و تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۲۷ در این سمت خواهد ماند.
با این حال، اگر یک حزب اپوزیسیون مانند اجتماع ملی به اکثریت در پارلمان برسد، آقای مکرون چاره‌ای جز این نخواهد داشت که به آن‌ها فرصت رهبری و انتصاب نخست‌وزیر را بدهد. او سپس باید در کنار آن‌ها کشور را اداره کند - سناریویی که در سیاست فرانسه به عنوان «همزیستی» شناخته می‌شود.
چنین وضعیتی توانایی آقای مکرون را برای پیشبرد برنامه‌های سیاسی خود برای فرانسه به شدت محدود می‌کند و ممکن است به این معنی باشد که او ناچار به پذیرفتن اقدامات سیاسی شود که از اساس با آنها مخالف است.
توضیح تصویر،ژردن باردلا؛ رهبر ۲۸ ساله حزب راست افراطی فرانسه ممکن است به‌زودی نخست‌وزیر فرانسه شود
بسیاری از رای دهندگان فرانسوی، مکرون را «نخبه‌گرا» و متهم به عدم درک عموم مردم می‌کنند و به این دلایل از او رویگردان شده و در مقابل حزب مارین لوپن را به دلیل تاکید بر هزینه‌های زندگی و دستمزدها و موضع سنتی ضد مهاجرتی، ترجیح می‌دهند.
افکار عمومی فرانسه نیز در دهه گذشته به سمت راست متمایل شده است و در حالی‌که بحث‌های هویتی در این کشور بالا گرفته آنها اقلیت مسلمان فرانسه را تهدیدی برای ارزش‌های سکولار آن می‌دانند.

منبع:بی بی سی