PEZHVAKEIRAN.COM گزارش‌های میدانی حاکی از مشارکت «ضعیف» در انتخابات ریاست‌جمهوری است
 

گزارش‌های میدانی حاکی از مشارکت «ضعیف» در انتخابات ریاست‌جمهوری است

گزارش‌های میدانی شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی حاکی است که مشارکت در انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری ایران در روز هشتم تیرماه «ضعیف» بوده است.
مصطفی فقیهی، سردبیر سایت «انتخاب»، عصر جمعه در این زمینه نوشت که چهار استان تهران، فارس، خوزستان و آذربایجان غربی که «پایگاه اصلی رأی پزشکیان هستند»، تا این لحظه «مشارکت ضعیفی در انتخابات داشته‌اند».
او که از هواداران این نامزد انتخابات اصلاح‌طلبان است، افزوده که «اگر چنین وضعی در ساعات آتی ادامه یابد، اوضاع جالب نخواهد بود».
کاربری به نام امیررضا نظری که خود را روزنامه‌نگار و دانشجوی دوره دکترا معرفی کرده، نیز گفته که در ستاد مرکزی مسعود پزشکیان است و «عدد مشارکت بر اساس آنچه که از استان‌های مختلف به‌دست ما رسیده چندان مطلوب نیست».
حسن اسدی زیدآبادی، وکیل دادگستری که سابقه زندان را در کارنامه خود دارد، نیز از مشارکت ضعیف در انتخابات خبر داده و حتی احتمال داده که کمتر از انتخابات مجلس شورای اسلامی اسفند پارسال و اردیبهشت امسال باشد.
او در پستی نوشته است: «براساس برخی مشاهدات و اخبار غیر رسمی، احتمال این‌که میزان مشارکت امروز در مقایسه با انتخابات چندماه پیش کمتر باشد، وجود دارد؛ دستکم تا ظهر».
میثم شرفی، کاربر نزدیک به اصلاح‌طلبان، هم از وضعیت مشارکت در انتخابات ابراز ناامیدی کرده و در شبکه ایکس نوشته که «با همین ضرب آهنگ مشارکت، شنبه صبح همه با لباس فرم خاکی ساعت ۶ صبحگاه کشوری سلام فرمانده رو خطاب به جلیلی باید بخونیم».
 
محمود صادقی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، هم مشارکت در انتخابات را «بسیار پایین‌تر از حد انتظار» خوانده است.
او در پستی در شبکه ایکس نوشت: «من امروز صبح حدود ساعت ۱۱ در مسجد حضرت امیر امیرآباد رأی دادم. مشارکت بسیار پایین‌تر از حد انتظار بود».
وحید حقانیان: هواداران جلیلی ظاهراً بوی شکست را حس کرده‌اند
وحید حقانیان که خود را «مشاور و دستیار ارشد در امور اجرایی دفتر رهبر جمهوری اسلامی» معرفی می‌کند، گفته است که هواداران سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، ظاهراً «بوی شکست را حس کرده‌اند».
حقانیان که خود نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بود ولی صلاحیتش از سوی شورای نگهبان رد شد، در توئیتی خبر داده که «گروهی از هواداران» جلیلی بیانیه‌ای «در حمایت دروغین» از او از جانب وی جعل کرده‌اند و گفته که این اقدام «در آخرین ساعات باقی‌مانده تا شروع انتخابات، بعد از سوء استفاده گسترده از امکانات دولتی» صورت گرفته است.
طرفداران سعید جلیلی در روزهای اخیر فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی تشدید کرده‌اند و حتی شایعاتی مبنی بر کناره‌گیری محمد باقر قالیباف، دیگر نامزد اصولگرایان، از صحنه انتخابات منتشر کردند که از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی تکذیب شد.
«شرکت نکردن» زندانیان بند ۴ اوین در انتخابات ریاست‌جمهوری
حسین رزاق، فعال سیاسی که مدتی نیز زندانی بوده است، در توئیتی نوشته که ظهر روز جمعه «صندوق رأی را به بند ۴ زندان اوین بردند اما علی‌رغم رأی‌گیری بدون شناسنامه و کارت ملی، هیچ‌کدام از زندانیان سیاسی این بند حاضر به رأی دادن نشدند و در نمایش انتخابات شرکت نکردند».
گزارش یک خبرنگار از «بیرون‌انداختن» مردی که شلوارک به پا داشت از حوزه رأی‌گیری
به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از جلوگیری از ورود زنانی که حجاب آنها مطابق با استانداردهای حجاب اجباری نبود از برخی شعب اخذ رأی به ویژه جسینیه ارشاد، یک خبرنگار نیز خبر داد که از ورود مردانی که در هوای گرم ایران، شلوارک به پا داشتند، جلوگیری می‌شد.
بابک مجیدی، خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایلنا، در شبکه ایکس تصویری از مردی که منتشر کرده که قصد داشت در حسینیه ارشاد، رأی بدهد و افزوده: «از گرفتن رای این مرد با این پوشش در حسینیه ارشاد جلوگیری و از حوزه رای گیری به بیرون انداخته شد.»
 
سفیر ایران در نیوزیلند: ایرانیان ساکن این کشور برای شرکت در انتخابات از جان‌شان گذشتند
به‌دنبال اعلام پایان رأی‌گیری در نیوزیلند، سفیر ایران در این کشور گفت ایرانیان ساکن این منطقه، برای شرکت در انتخابات، «از جان‌شان گذشتند و انسان‌های شریفی هستند».
رضا نظرآهاری افزوده که «برخی محدود با پرخاشگری سعی کردند که نگذارند هموطنان رأی بدهند اما آنها حضور پیدا کردند و در پروسه انتخابات کمک کردند.»
 
ویدئوهای متعددی در این زمینه و نیز درگیری لفظی میان شمار معدودی از هواداران جمهوری اسلامی که در لندن، برای رأی‌دادن حضور یافته بودند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.
اغلب این ویدئوها حاوی الفاظ رکیک از سوی دو طرف هستند و رادیو فردا قادر به انتشار آنها نیست.
میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از شرکت در انتخابات خودداری کردند
نرگس موسوی، دختر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد که در حصر خانگی به سر می‌برند، در یک استوری اینستاگرامی نوشت که والدین او پیشنهاد مأموران برای آوردن صندوق رأی به منزل‌شان را رد کردند.
خانم موسوی نوشته: «مأموران امروز برای آوردن صندوق به حصر اختر سؤال کرده‌اند. والدین گفته‌اند در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. رأی نمی‌دهیم.»
او اضافه کرده که این استوری را برای «اطلاع دوستان» می‌نویسد.
 
پس از حمایت محمد خاتمی از نامزدی مسعود پزشکیان و اعلام مهدی کروبی مبنی بر شرکت در انتخابات و رأی‌دادن به نامزد جریان اصلاحات، خبری از موضع‌گیری میرحسین موسوی و زهرا رهنورد منتشر نشده بود.
زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از چهره‌های سرشناس معترض در ایران، پس از اعتراضات گسترده به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸، از زمستان سال ۱۳۸۹ 
انتشار تصاویر و ویدئوهایی از حوزه‌های «خلوت» رأی‌گیری در شبکه‌های اجتماعی
شماری از کاربران، تصاویر و ویدئوهایی از برخی حوزه‌های «بسیار خلوت» رأی‌گیری منتشر کرده و مدعی شده‌اند که این حوزه‌ها در شهرهای مختلفی از جمله چون مشهد و بندرعباس قرار دارد.
رادیوفردا قادر به راستی‌آزمایی این تصاویر نیست، اما شمار قابل توجهی از کاربران که بیشتر به گروه مدافع تحریم چهاردهمین دوره انتخابات نزدیک هستند، این تصاویر را منتشر و همرسان کرده‌اند.
 
این دوره از انتخابات در ایران، در فضای بسیار سردی آغاز شد و تأیید صلاحیت مسعود پزشکیان و حمایت جریان اصلاح‌طلبی از او نیز، بر اساس گزارش‌های میدانی، موفق به شکستن یخ انتخابات در جامعه نشده است.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ و انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سال ۱۴۰۲ شاهد کمترین میزان مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای بودند.
ستاد انتخابات: تصویربرداری از آراء و انتشار آن ممنوع است
به‌دنبال انتشار تصاویری از آراء مشارکت‌کنندگان در انتخابات در شبکه‌های اجتماعی و اقدام برخی نامزدها از جمله مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان در نشان‌دادن برگه رأی خود به خبرنگاران پیش از انداختن به صندوق، ستاد انتخابات وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «تصویربرداری از آراء و انتشار آن ممنوع است».
در این اطلاعیه آمده که «بر اساس ماده «۱۰» قانون انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر مخفی بودن آراء رأی دهندگان، تصویربرداری از آراء و انتشار آن ممنوع است.»
علاوه بر برگه رأی مصطفی پورمحمدی که نام خود را بر روی آن نوشته بود و آن را به دوربین‌ها نشان داد، شماری از هواداران سایر نامزدها از جلیلی تا قالیباف و پزشکیان نیز، تصاویری از برگه‌های رأی خود حاوی نام نامزد مورد نظرشان را در شبکه‌های مجازی منتشر کردند.
کنعانی موضع‌گیری آمریکا درباره انتخابات ایران را «مداخله‌جویی» توصیف کرد
به‌‌دنبال اظهارات یک مقام ارشد آمریکا درباره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این اظهارات را «مداخله‌جویانه» توصیف کرد.
ابرام پیلی، معاون نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه ششم تیرماه در شبکه ایکس نوشت: «در حالی که حکومت ایران برای انتخابات ریاست جمهوری خود آماده می شود، متأسفانه ایالات متحده انتظار ندارد که انتخاباتی آزاد و عادلانه برگزار شود، یا این انتخابات تغییری اساسی در مسیر کنونی ایران ایجاد کند.»
او همچنین اضافه کرده که «البته که کاندیداها توسط شورای نگهبان دست‌چین شده‌اند، اما ما همچنین می‌دانیم که مردم ایران از دسترسی به ابتدایی‌ترین آزادی‌ها که از ویژگی‌‌های ضروری هر دموکراسی‌ است، محروم هستند.»
کنعانی نیز در واکنش در همین شبکه نوشته است: «اظهارات مداخله جویانه معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در خصوص انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، گزافه گوئی و یک مداخله جویی آشکار است.»
او مدعی شده که «صحت و سلامت برگزاری انتخابات در ایران در رأی‌گیری‌های پیشین نیز اثبات شده است. نظام جمهوری اسلامی ایران و مجریان انتخابات، رأی مردم را امانت و حق‌الناس و پاسداری از آن را واجب می‌دانند که احتمالاً درک معنای آن برای ذهنیت تمامیت خواه مقامات آمریکایی سخت است.»
 

منبع:رادیو فردا