PEZHVAKEIRAN.COM دستگیری دو تبهکار در هلند به اتهام اقدام برای ترور یک ایرانی
 

دستگیری دو تبهکار در هلند به اتهام اقدام برای ترور یک ایرانی

یک تونسی و یک کلمبیایی که اخیرا به اسلام شیعه گرویده به اتهام اقدام برای ترور سیامک تدین طهماسبی فعال ایرانی ساکن هلند دستگیر شدند. این دو احتمالا عاملان ترور ناکام سیاستمدار اسپانیایی هستند که مخالف جمهوری اسلامی است.

یک مرد ۳۸ ساله تونسی و یک مرد ۲۷ ساله کلمبیایی به اتهام برنامه ریزی برای قتل یک فعال ایرانی در هلند بازداشت شدند. ایرانی مورد حمله "سیامک تدین طهماسبی" نام دارد که پیشتر نام او در جریان پرونده گروه "ارتش مردمی" در سایت‌های امنیتی ایران آمده بود. 

سایت تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران مردادماه سال گذشته خبر داد که اعضای یک "گروه تروریستی" در داخل ایران دستگیر شده‌اند. 

بر اساس این گزارش سرکرده این گروه "شاهین زحمتکش" معروف به "شاهین لو" نام دارد که خواننده  گروه رپ TMBAX است و در هلند اقامت دارد. این گزارش، سیامک تدین طهماسبی را یکی از "رابطان اصلی" این گروه دانست.

 دادستانی هلند برای اولین بار روز  چهارشنبه ۲۶ ژوئن اعلام کرد که مظنون تونسی روز ۴ ژوئن در شهر هارلم دستگیر شده همچنین یک همدست او که مردی ۲۷ ساله اهل کلمبیاست نیز دستگیر شده است. هر دو نفر در بازداشت موقت هستند و فقط می توانند با وکیلشان تماس بگیرند. هویت این دو مظنون از سوی دادستانی هلند فاش نشده است.

سایت کردستان ۲۴ در این باره نوشته سیامک تدین اولین بار در دوم ماه مه مورد سوءقصد کسانی قرار گرفت که تلاش داشتند وارد آپارتمان او در هارلم شوند. او پس از آن حادثه هرشب بیدار مانده و به دوربین‌های مداربسته خیره می‌شده است. سرانجام پس از یک ماه دو نفر را که سعی داشتند وارد بالکن خانه‌اش شوند روی صفحه دوربین‌های مداربسته می‌بیند و به سرعت با پلیس هلند تماس می‌گیرد.

به گفته دادستانی هلند وقتی پلیس‌ها سر می‌رسند، دو مرد را در حال فرار می‌بینند اما موفق می‌شوند آنها را دستگیر کنند.

دست داشتن در ترور سیاستمدار اسپانیایی مخالف جمهوری اسلامی

بنا به گفته دادستانی عمومی هلند، این دو متهم دستگیرشده مظنون به حمله به سیاستمدار اسپانیایی؛ ویدال کوآدراس هستند که رئیس حزب راست میانه "مردم" در منطقه کاتالونیا و یکی از بنیانگذاران حزب راست افراطی "وُکس" اسپانیاست و نوامبر سال گذشته در مادرید هدف حمله دو موتورسوار قرار گرفت.

نام آلخو ویدال کوادراس در فهرستی که دو سال پیش وزارت خارجه جمهوری اسلامی منتشر کرده بود، در کنار برخی دیگر از نمایندگان پارلمان‌های کشورهای اروپایی به چشم می‌خورد. کسانی که نام آنان در این فهرست قرار داده شده، از سوی جمهوری اسلامی متهم به "پشتیبانی از گروه‌های تروریستی‌" هستند که علیه نظام حاکم بر ایران و "اخلال در امنیت داخلی" فعالیت می‌کنند. آلخو ویدال کوادراس بارها در نشست‌های سالانه سازمان مجاهدین خلق در پاریس شرکت و سخنرانی کرده است.

او بلافاصله پس از این حمله و زمانی که در بیمارستان بود به پلیس گفت که پشت حمله به او جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

منابع مطلع پیشتر به روزنامه اسپانیایی "ال پائيس" گفته بودند که مظنون تونسی "محرز عیاری" نام دارد و همان فرد مسلحی است که به کوادراس شلیک کرده است. به نوشته این روزنامه این فرد با نام جعلی در شهر هارلم هلند زندگی می‌کرده و زمانی که دستگیر شده در حال آماده‌سازی یک ترور سیاسی دیگر بوده است.

عیاری همچنین به دلیل قتل سفارشی یک قاچاقچی مواد مخدر از سال پیش در فرانسه تحت تعقیب است.

نفر دومی که در حمله به سیاستمدار اسپانیایی همراه عیاری بوده،  نارایان گومز مالا نام دارد که دین خود را به اسلام شیعه تغییر داده است.

هردوی این افراد از سوی پلیس هلند مظنون به دست داشتن در بسیاری جرایم در کشورهای اسپانیا، مراکش، کلمبیا و جاهای دیگر هستند. این جرایم شامل قاچاق مواد مخدر، قتل و قتل دستوری است.

این اولین بار نیست که جمهوری اسلامی از تبهکاران بین‌المللی برای قتل مخالفانش استفاده می‌کند. ترور میکونوس و ربودن حبیب اسیود هردو توسط تبهکاران بین‌المللی که به استخدام جمهوری اسلامی درآمده بودند انجام شد.

منبع:دویچه‌وله