PEZHVAKEIRAN.COM جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس از زندان بریتانیا آزاد شد
 

جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس از زندان بریتانیا آزاد شد

توضیح ویدئو،اولین تصاویر پس از آزادی جولیان آسانژ از زندان و ترک بریتانیا
جولیان آسانژ، بنیانگذار وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس، پس از دستیابی به توافقی که به مبارزه حقوقی علیه استردادش به آمریکا پایان می‌دهد، از زندانی در بریتانیا آزاد شد. او قرار است به استرالیا بازگردد و هم اکنون در حال بازگشت به این کشور است.
هواپیمای حامل آقای آسانژ هم اکنون پس از ترک بریتانیا برای توقف به بانکوک رسیده است و از آنجا به استرالیا خواهد رفت.
حساب کاربری رسمی «ویکی‌لیکس» در شبکه اجتماعی ایکس لحظاتی قبل ار فرود هواپیما در فرودگاه بانکوک عکسی از بنیانگذارش منتشر کرد که از پنجره به بیرون نگاه می‌کند و نوشت که به آزادی «نزدیک‌تر» شده است.
بر اساس توافق، جولیان آسانژ قرار است فردا (چهارشنبه ۲۶ ژوئن) در جزایر ماریانای شمالی بپذیرد که قانون ضدجاسوسی آمریکا را نقض کرده و گناهکار است.
جزایر ماریانای شمالی جزایری دورافتاده در اقیانوس آرام و از قلمروهای سرزمینی آمریکا هستند و بسیار نزدیکتر از دادگاه‌های فدرال ایالات متحده در هاوایی یا قاره آمریکا به استرالیا هستند که جولیان آسانژ شهروند آن است.
 
جزایر ماریانای شمالی
انتظار نمی‌رود آقای آسانژ پس از پذیرفتن ارتکاب جرم مجددا زندانی شود.
آمریکا آقای آسانژ را متهم به افشای اسرار حساس در مورد جنگ در عراق و افغانستان کرده است.
بعد از سال‌ها چالش حقوقی، ویکی‌لیکس می‌گوید که جولیان آسانژ پس از توافق با آمریکا بریتانیا را ترک کرد تا در دادگاهی در یک جزیره در اقیانوس آرام اتهام خود را بپذیرد اما بدون مجازات بیشتر به استرالیا بازگردد.
بر اساس یکی از اسناد ارائه شده به وزارت دادگستری آمریکا، آقای آسانژ پس از رسیدگی به پرونده‌اش در این جزیره به زادگاهش استرالیا بازمی‌گردد.
آقای آسانژ که ۵۲ سال دارد با اتهام دسیسه برای دستیابی به اطلاعات دفاعی و امنیتی آمریکا و افشای آنها مواجه بود.
چندین سال است که مقام‌های قضایی آمریکا آقای آسانژ را متهم می‌کنند که با انتشار پرونده ویکی‌لیکس، که اطلاعاتی مربوط به جنگ عراق و افغانستان را فاش کرد، جان افرادی را به خطر انداخته است و در پی آن بودند که او را برای محاکمه به آمریکا بیاورند.
مسیر بازگشت جولیان آسانژ
به گفته سی‌بی‌اس، شریک آمریکایی بی‌بی‌سی، آسانژ در آمریکا بازداشت نخواهد شد و مدتی که در زندان بریتانیا گذرانده است برای او محسوب خواهد شد.
آقای آسانژ دستکم پنج سال را در زندانی در بریتانیا حبس بود و از همان جا برای مقابله با استرداد به آمریکا دعوای حقوقی خود را پیش برده بود.
او پیش از آن هفت سال را هم در سفارت اکوادور در لندن سپری کرد تا به آمریکا مسترد نشود.
سازمان ویکی‌لیکس در شبکه ایکس نوشت که آقای آسانژ روز سه‌شنبه زندان بلمارش را بعد از ۱۹۰۱ روز حبس ترک کرده است.
تصاویر ویديویی که توسط ویکی‌لیکس منتشر شده است آقای آسانژ را نشان می‌دهد که با یک خودرو به فرودگاه استنستد منتقل می‌شود. بی‌بی‌سی نمی‌تواند مستقلا صحت این ویدیو را تایید کند.
استلا همسر آقای آسانژ، در شبکه اجتماعی ایکس از حامیان او «که سال‌ها برای تحقق این لحظه تلاش کرده‌اند» تشکر کرده است.
جولیان آسانژ
پرونده جولیان آسانژ چه خواهد شد؟
خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از سخنگوهای دولت استرالیا گفت که این پرونده «بیش از حد طولانی شده است».
ریچارد میلر، وکیل آقای آسانژ، هنگامی که سی‌بی‌اس با او تماس گرفت، از اظهار نظر خودداری کرد. بی‌بی‌سی همچنین با وکیل او که در آمریکا مستقر است تماس گرفته است.
او و وکلایش مدتها مدعی بودند که پرونده علیه او انگیزه سیاسی دارد.
در ماه آوریل، جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا برای کنار گذاشتن پیگرد قانونی آسانژ است.
یک ماه بعد، دادگاه عالی بریتانیا حکم داد که آسانژ می‌تواند درخواست تجدیدنظر جدیدی علیه استرداد به ایالات متحده آمریکا ارائه کند و به او اجازه می‌دهد تا تضمین‌های آمریکا را در مورد نحوه انجام محاکمه آینده‌اش و اینکه آیا حق آزادی بیان او نقض می‌شود، به چالش بکشد. اتفاقی که یک پیروزی برای آقای آسانژ محسوب می‌شد.
پس از صدور حکم، همسرش استلا به خبرنگاران و حامیانش گفت که دولت بایدن «باید از این پیگرد شرم‌آور فاصله بگیرد».
دادستان‌های ایالات متحده در ابتدا می‌خواستند بنیانگذار ویکی‌لیکس را با ۱۸ فقره اتهام،‌ از جمله انتشار اسناد محرمانه نظامی ایالات متحده و پیام‌های دیپلماتیک مربوط به جنگ‌های افغانستان و عراق، محاکمه کنند. اتهاماتی که عمدتا حول نقض قانون مقابله با جاسوسی در آمریکا قرار داشتند.
ویکی‌لیکس، که در سال ۲۰۰۶ توسط جولیان آسانژ تأسیس شد، مدعی است که بیش از ۱۰ میلیون سند را در آنچه که دولت آمریکا بعدها به عنوان «یکی از بزرگترین نمونه‌های درز اطلاعات طبقه‌بندی شده در تاریخ ایالات متحده» توصیف کرد، منتشر کرده است.
در سال ۲۰۱۰، این وبسایت ویدیویی از یک هلیکوپتر نظامی آمریکا منتشر کرد که در آن بیش از ۱۲ غیرنظامی عراقی از جمله دو خبرنگار رویترز در بغداد کشته شدند.
یکی از شناخته‌شده‌ترین همدستان آسانژ، چلسی منینگ تحلیلگر اطلاعاتی ارتش آمریکا، بود که قبل از اینکه باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۷ حکم او را کاهش دهد، به ۳۵ سال زندان محکوم شده بود.
آقای آسانژ همچنین با اتهامات جداگانه‌ای در مورد تجاوز جنسی و دست‌درازی جنسی در سوئد روبرو بود که او آن را رد کرده است.
او هفت سال در سفارت اکوادور در لندن پنهان شد و ادعا کرد که پرونده سوئد باعث می‌شود او به ایالات متحده مسترد شود.
مقامات سوئدی در سال ۲۰۱۹ این پرونده را متوقف کردند و گفتند که زمان زیادی از شکایت اولیه گذشته است، اما مقامات بریتانیا او را بازداشت کردند. او به دلیل عدم تسلیم به دادگاه برای استرداد به سوئد محاکمه شد.
حتی در میان مبارزات حقوقی طولانی‌مدت، آسانژ به‌ندرت در انظار عمومی دیده شده است و سال‌ها گزارش شده است که او ناخوش است و از جمله در سال ۲۰۲۱ در زندان سکته کوچکی کرد.

منبع:بی بی سی