PEZHVAKEIRAN.COM تورم خودروسازان عمده را فلج کرد: «ضرر انباشته» چند میلیاردی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو
 

تورم خودروسازان عمده را فلج کرد: «ضرر انباشته» چند میلیاردی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو

بر اساس گزارش منتشر شده در پایگاه اطلاعات جامع شرکت‌ها ( کدال) و در شرایطی که ۱۴ ماه از آخرین «اصلاح رسمی» قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی می‌گذرد، سه خودروساز بزرگ کشور در گزارشی به سازمان بورس و اوراق بهادار، خبر از «اوج‌گیری زیان» خود دادند.
به گزارش وب‌سایت خبرآنلاین، «زیان انباشته» ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو، از مرز ۲۴۵ هزار میلیارد تومان گذشته است و سه کارخانه عمده خودروسازی «فقط در سال ۱۴۰۲ متحمل زیانی حدودا ۶۲ هزار میلیارد تومانی» شده‌اند.
این در حالی است که خودروسازان در پایان سال ۱۴۰۱ به زیان انباشته ۱۸۳ هزار میلیارد تومانی رسیده بودند. اما این زیان در انتهای سال ۱۴۰۲ حدود ۳۴ درصد صعود کرده است.
علاوه بر زیان انباشته، خودروسازان بزرگ کشور در طول سال گذشته در مجموع ۶۲ همت زیان کرده‌اند که نسبت به ۱۴۰۱ با «رقم حدود ۵۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، رشد بالغ بر ۲۲ درصد را نشان می‌دهد.»
کارشناسان روزنامه «دنیای اقتصاد» می‌گویند، «فریز قیمت» کارخانه‌ای از یک‌ سو و رشد تورم تولید از دیگر سو؛ دلیل تندتر شدن آهنگ رشد زیان خودروسازان است. در واقع خودروسازان از ۱۴ ماه پیش «طبق روال رسمی اصلاح قیمت نداشته‌اند، آن‌هم درحالی‌که تورم تولید بالا رفته است.»
مشکل دیگر این است که متولی قیمت‌گذاری خودرو مرتب دست به دست می‌شود. به‌طوری‌که تا دی‌ماه سال گذشته، شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری خودرو بود که به‌دلیل شعار حکومتی «مهار تورم» و با وجود شرایط سرسام تورم قیمت‌ها را «فریز» کرد. سپس این مسئولیت به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) واگذار شد.
براساس بررسی‌های این کارشناسان، با گذشت شش ماه از تفویض اختیار قیمت‌گذاری خودرو به وزارت صمت «اصلاح قیمت» انجام نشد.
این کارشناسان ادعا می‌کنند با «پایان رسیدن عمر دولت ابراهیم رئیسی» احتمال افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، قبل از انتخابات حکومتی هشتم تیر «نزدیک به صفر» است.
به اعتقاد فعالان صنعت خودرو، جبران زیان انباشته هنگفت خودروسازان نیازمند «آزادسازی قیمت است، فرمولی که به نظر نمی‌رسد دولت چهاردهم نیز آن را پیاده کند.»
بیشترین زیان انباشته، متعلق به ایران خودرو با رقمی بالغ بر ۱۲۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. پس از آن، سایپا دارای بیشترین زیان انباشته با رقمی بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. پارس‌خودرو نیز در سال ۱۴۰۲ بالغ بر هشت‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان زیان را به‌ثبت رسانده‌ است.
با این وجود، براساس گزارش‌های میدانی؛ قیمت خودرو در بازار همچنان نشان می‌دهد که خرید خودرو برای بسیاری از متقاضیان دور از دسترس شده است.
پیش از این، خبرآنلاین در گزارشی از بازار خودرو نوشته است که قیمت دنا پلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲ در بازار یک میلیارد تومان و ۱۵ میلیون تومان است.
قیمت دنا پلاس دنده‌ای ساده مدل ۱۴۰۲ نیز به ۷۵۵ میلیون تومان رسیده است.
رانا پلاس به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان، ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۲ به قیمت ۴۲۰ میلیون تومان و ساینا S اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ نیز به قیمت ۴۸۵ میلیون تومان به فروش رفته است. قیمت سمند نیز در بازار ایران در حدود ۶۷۵ میلیون تومان است.
گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها همچنان نشان می‌دهد که خودروسازان، عرضه خودرو در سه ماهه پایانی سال گذشته را محدود کرده بودند تا در سال جدید با «توافقات پشت پرده» با وزارت صمت قیمت‌های بالاتری عرضه کنند.
تولید و عرضه خودرو در ایران کاملا انحصاری است و این انحصار موجب ممنوعیت ورود خودروهای با کیفیت خارجی به ایران شده است.
کارشناسان سهم بسیار بالایی از آلودگی هوا، میزان مصرف بنزین و مرگ و میر ناشی از تصادفات برای خودروسازان داخلی قائل هستند.

منبع:صدای آمریکا