PEZHVAKEIRAN.COM نتانیاهو: مرحله شدید نبرد در رفح رو به پایان است اما این پایان جنگ نیست
 

نتانیاهو: مرحله شدید نبرد در رفح رو به پایان است اما این پایان جنگ نیست

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل یکشنبه گفت که مرحله درگیری شدید بین ارتش اسرائیل و حماس در شهر رفح در جنوب نوار غزه تقریبا «به پایان رسیده است». او اما تاکید کرد جنگ تا نابودی حماس و آزادی گروگان‌ها ادامه خواهد داشت. ساکنان رفح در جنوب باریکه اما از درگیری‌های بیشتری خبر داده‌اند.
بنیامین نتانیاهو در اولین مصاحبه خود با یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی از زمان آغاز جنگ علیه در غزه گفت: «مرحله شدید نبرد در شرف پایان است. این بدان معنا نیست که جنگ در شرف پایان است، اما مرحله شدید جنگ در رفح به پایان می‌رسد.»
بنیامین نتانیاهو در مصاحبه با شبکه ۱۴ اسرائیل گفت پس از پایان این مرحله، شماری از نیروهای اسرائیلی در مرزهای شمال مستقر خواهند شد. او گفت این اقدام با هدف برقراری امنیت و بازگرداندن کسانی انجام می‌شود که خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند. بسیاری از کشورها و نهادهای بین‌المللی اخیرا نسبت به تشدید تنش میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان و تبدیل آن به یک جنگ تمام عیار ابراز نگرانی کرده‌اند.
بنیامین نتانیاهو همچنین تاکید کرد که هیچ توافق «ناقصی» را نمی‌پذیرد و گفت: «هدف بازپس گیری گروگان‌ها و ریشه‌کن کردن حکومت حماس در غزه است.»
او در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های دولتش پس از جنگ غزه گفت اسرائیل در کوتاه مدت، به صورت «نظامی» در کنترل غزه نقش بازی خواهد کرد.
او گفت: «علاوه بر این، ما در صورت امکان می‌خواهیم با همکاری فلسطینی‌های محلی و شاید با حمایت خارجی کشورهای منطقه، یک اداره مدنی ایجاد کنیم تا بتوانیم کمک‌های بشردوستانه و بعدتر امور مدنی در باریکه غزه را مدیریت کنیم.»
در همین حال گزارش شده که مسئول خدمات اضطراری اداره بهداشت غزه که در کنترل حماس است در حملات هوایی اسرائیل در غزه کشته شده است.
نخست وزیر اسرائیل ماه‌هاست با انتقادهایی در داخل اسرائیل مواجه بوده است و بسیاری از معترضان با تظاهرات در خیابان خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام و بازگرداندن گروگان‌ها شده‌اند.
آقای نتانیاهو اما در این مصاحبه در پاسخ به معترضان گفت «اگر این دولت سقوط کند، یک دولت چپ تشکیل می‌شود و اولین کاری که انجام می‌دهد تشکیل یک کشور فلسطینی است، یک کشور تروریستی فلسطینی که موجودیت ما را به خطر می‌اندازد.»
در همین حال، یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه به آمریکا رفت تا درباره مرحله بعدی جنگ در غزه و تشدید حملات در مرز با لبنان گفتگو کند.
ساکنان رفح، جنوبی‌ترین شهر باریکه غزه اما از تشدید خشونت و درگیری‌های بیشتر در رفح خبر داده‌اند.
گزارش‌ها حاکی است بمباران و درگیری در مرکز و شمال باریکه غزه هم ادامه دارد.
در یکی از آخرین تحولات، گزارش‌شده مدیر خدمات اضطراری وزارت بهداشت در غزه که در کنترل حماس است در حملات هوایی اسرائیل به شهر غزه کشته شده است.
بنابر آمار مقام‌های درمانی حماس در غزه، تا کنون در حملات اسرائیل ۳۷۶۰۰ نفر کشته شده‌اند که اغلب آنان زنان و کودکان‌ بودند. در حمله هفتم اکتبر حماس به جنوب اسرائیل هم نزدیک به ۱۳۰۰ کشته شدند.

منبع:بی بی سی