PEZHVAKEIRAN.COM افشاگری پورمحمدی درباره علت مخالفت جلیلی با پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف جنجال‌برانگیز شد
 

افشاگری پورمحمدی درباره علت مخالفت جلیلی با پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف جنجال‌برانگیز شد

افشاگری مصطفی پورمحمدی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره جلوگیری رقیبش، سعید جلیلی، از تصویب پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) در دولت حسن روحانی، واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است.
آقای پورمحمدی گفته بود که علت مخالفت جلیلی با اف‌ای‌تی‌اف این بود که نمی‌خواست این کار در دولت حسن روحانی انجام شود.
عبدالکریم حسن‌زاده، نماینده مجلس شورای اسلامی، روز جمعه اول تیرماه با انتقاد تند از آقای جلیلی گفت او باید صراحتا درباره این موضوع توضیح دهد و «گروگانگیری معیشت میلیون‌ها ایرانی غیرقابل گذشت است».
او با انتشار پیامی در شبکه ایکس تصریح کرد: «گروگانگیری زندگی و معیشت میلیون‌ها ایرانی برای برتری در دعوای سیاسی چیزی بسیار فراتر از بی‌اخلاقی و اقدامی غیرقابل گذشت است».
آقای حسن‌زاده افزود: «سعید جلیلی باید به صراحت درباره ادعای آقای پورمحمدی مبنی بر این‌که او اف‌ای‌تی‌اف را قبول داشته، اما نمی‌خواسته توسط تیم آقای روحانی پذیرفته شود، توضیح دهد».
 
آقای پورمحمدی در منظره انتخاباتی شامگاه ۳۱ خرداد گفته بود: «یادم است در شورای عالی امنیت ملی در سال ۹۵، من مفصل صحبت کردم درباره مشکلات اف‌ای‌تی‌اف؛ ایشان پایان جلسه گفت اگر تو مسئول باشی ما قبول داریم ولی بقیه آقایان را قبول نداریم. ما باید اصل موضوع را حل کنیم!»
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات، نیز در همین زمینه با انتقاد از آقای جلیلی گفته است «می‌دانید که آثار عدم اجرای آن در کشور چیست؟ ‌نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف با سفره مردم چه کرد؟ سفره از ما بهتران چه؟ آیا این نوع تفکر شایسته مدیریت بر این کشور است؟»
 
مباحثات طولانی در دولت حسن روحانی برای پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف انجام شد تا ایران در فهرست سیاه این گروه قرار نگیرد، اما در پی مخالفت شدید اصولگرایانِ حاکم بر مجلس، این امر محقق نشد.
گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) اسفند ۱۴۰۲ اعلام کرد که ایران همچنان در فهرست سیاه پولشویی این گروه باقی خواهد ماند و از کشورهای عضو خواست از جمله در قبال ایران اقدامات نظارتی مضاعف و ضروری را اتخاذ کنند.
سایت روزنامه «دنیای اقتصاد» نیز سکوت آقای جلیلی درباره اظهارات پورمحمدی را «معنادار» توصیف کرده و پایگاه خبری «تجارت نیوز» با اشاره به افشاگری در مناظره انتخاباتی شامگاه پنجشنبه نوشته است: «آبروی سعید جلیلی رفت، او پشت پرده موافق اف‌ای‌تی‌اف است».
این گزارش می‌افزاید او فقط با تصویب و اجرای آن در دولت روحانی مخالف بوده است.
 
عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، نیز در توئیتی این پرسش را مطرح کرده که اگر سخنان مصطفی پورمحمدی درست باشد و «جلیلی به‌دلیل رقابت جناحی مانع از تصویب آن شده باشد، عمل جلیلی از سنخ خدمت است یا خیانت؟ آیا او پاسخگوی عمل خود خواهد بود؟ آیا قوه قضائیه به این رفتار خلاف منافع ملی رسیدگی می‌کند؟»
یدالله اسلامی، دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی، نیز خواستار محاکمه سعید جلیلی شده و در کانال تلگرامی خود نوشته است: «این رفتار هولناک است. این رفتار ترسناک و ویرانگر است. اینها با چه توانی به ویرانی کشور همت گماشته‌اند؟»
آقای جلیلی در هفته‌های گذشته نیز مخالفت خود را با اف‌ای‌تی‌اف بیان کرده بود.
عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی در واکنش به موضع جلیلی گفته بود: فقط شما و کره‌شمالی می‌گویید که اف‌ای‌تی‌اف به درد نمی‌خورد.
در میان همه کشورهای جهان تنها سه کشور ایران، کره شمالی و میانمار در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی قرار دارند.
 
حسن روحانی رئیس‌جمهور پیشین ایران آذرماه ۱۳۹۷ هشدار داده بود در صورت تصویب نشدن لوایح مرتبط با مقررات گروه ویژه اقدام مالی، مبادلات مالی برای کشور ۲۰ درصد گران‌تر تمام می‌شود.
او گفته بود که باید هزینه تصویب نشدن این لوایح و نبود برجام برای مردم بیان و از آنان نظر خواسته شود.
مخالفان پیوستن ایران به مقررات اف‌ای‌تی‌اف، که عمدتاً از اصولگرایان هستند، می‌گویند با این کار، راه برای اعطای کمک مالی به «حماس» و «حزب‌الله لبنان» مسدود می‌شود.
موافقان پیوستن ایران به این پیمان‌نامه می‌گویند که مخالفان آن، از شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فساد بانکی می‌ترسند.
اف‌ای‌تی‌اف از اکتبر سال ۲۰۱۹ به اعضای خود هشدار داد که در روابط مالی با ایران اقدامات نظارتی مضاعف ضروری است و همچنان نگران خطرات تامین مالی تروریسم از طریق ایران و تهدیدی است که این امر برای سیستم مالی بین‌المللی ایجاد می‌کند.

منبع:رادیو فردا