PEZHVAKEIRAN.COM چرا حسن نصرالله قبرس را تهدید کرد؟
 

چرا حسن نصرالله قبرس را تهدید کرد؟

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان دیروز علاوه برای اینکه اسرائیل را تهدید کرد که هیچ جایی در آن از تیررس راکت‌های حزب‌الله مضون نیست، قبرس را هم تهدید کرد.
رهبر حزب‌الله در سخنرانی‌ای که از تلویزیون پخش شد گفت: «دشمن خوب می‌داند که ما خود را برای بدترین شرایط آماده کرده‌ایم... و هیچ جا ... از راکت‌های ما مصون نیست.»
او گفت اسرائیل باید انتظار ما را «در زمین و دریا و آسمان» داشته باشد.
آقای نصرالله همچنین گفت حزب‌الله مطلع شده است که اگر فرودگاه‌های اسرائیل را هدف قرار دهد آن کشور از فرودگاه‌ها و پایگاه‌های قبرس می‌تواند استفاده کند:
«گشودن فرودگاه‌ها و پایگاه‌های قبرس به روی دشمن اسرائیلی برای هدف قرار دادن لبنان به این معنی است که دولت قبرس بخشی از جنگ است و مقاومت با آن به عنوان بخشی از جنگ برخورد خواهد کرد.»
مطالب پیشنهادی
حزب‌الله یک روز پیش از صحبت‌های حسن نصرالله یک ویدیوی ۹ دقیقه‌ای منتشر کرد و گفت این ویدیو، تصاویر پهپادی از شمال اسرائیل و مراکز حساس نظامی، دفاعی و انرژی و زیرساخت‌های بندر حیفا را نشان می‌دهد.
حسن نصرالله گفت این پهپاد «ساعت‌ها» بر فراز این بندر پرواز کرده بود.
ارتش اسرائیل همان روز گفته بود «برنامه عملیاتی برای حمله به لبنان تایید و تصویب شده است.»
اسرائیل کاتز، وزیر دفاع دفاع اسرائیل هم تهدید کرده بود که در صورت «جنگ تمام‌عیار» حزب‌الله نابود خواهد شد.
این جنگ لطفی در حالی صورت گرفت که آموس هکستاین فرستاده ویژه جو بایدن پس از سفر به اسرائیل و لبنان از تل‌آویو و حزب‌الله خواسته بود تنش‌زدایی کنند.
 
پایگاه‌های هوایی قبرس
تاکنون اطلاعات و خبری از استفاده اسرائیل از پایگاه‌های قبرس و اینکه دولت قبرس چنین امکانی داده باشد در دست نیست اما در گذشته گاهی قبرس اجازه عبور هواپیماهای اسرائیل از فضای هوایی‌اش را برای رزمایش داده بود اما نه برای زمان عملیات جنگی.
قبرس که عضو اتحادیه اروپاست چند پایگاه هوایی نظامی دارد، پایگاه هوایی آندریاس پاپاندرئو که پایگاه نیروی هوایی قبرس است در پافوس و پایگاه لاکاتامیا در نیکوزیا.
دو پایگاه بریتانیایی آکروتیری و داکلیا از زمانی که قبرس مستقل نشده بود و جزو امپراتوری بریتانیا بود در این جزیره هستند. این دو پایگاه نیروی هوایی بریتانیا اکنون خودمختار هستند و دولت قبرس کنترلی بر آنها ندارد.
وزارت دفاع بریتانیا آذر پارسال گفت برای کمک به نجات گروگان‌های بریتانیایی حماس پروازهای شناسایی در مدیترانه شرقی بر فراز اسرائیل و لبنان انجام می‌دهد اما تاکید کرد این هواپیماها «مجهز به سلاح نیستند و هیج نقش رزمی ندارند.» گمان می‌رود این پروازها از همین دو پایگاه انجام شده باشند.
نیکوس کریستودولیدس، رئیس‌جمهور قبرس در واکنش به صحبت‌های حسن نصرالله هرگونه مشارکت قبرس در عملیات نظامی را تکذیب کرد و گفت: «جمهوری قبرس در هیچ مخاصمه‌ای شرکت ندارد.»
«این اظهارات خوشایند نیستند و ربطی به واقعیت ندارند و این تصور را ایجاد می‌کنند که قبرس در عملیات نظامی دخالت داشته است اما تحت هیچ شرایطی چنین نبوده است.»
او گفت با دولت‌های ایران و لبنان از طریق دیپلماتیک در ارتباط است.
حسن نصرالله دیگر چه گفت؟
حسن نصرالله فهرستی از توانایی‌های نظامی حزب‌الله داد هر چند که هیچ شواهدی اراده نکرد:
  • حزب‌الله از ماه اکتبر فقط از بخشی از سلاح هایش استفاده کرده است.
  • «ما سلاح‌های جدیدی به دست آورده‌ایم.» او توضیح دیگری در این باره نداد.
  • «ما برخی سلاح‌هایمان را بهبود بخشیده‌ایم. و بقیه را برای روزهای آینده نگه داشته‌ایم.»
  • «سال‌ها پیش گفتیم می خواهیم ۱۰۰ هزار مبارز داشته باشیم. اکنون بسیار فراتر از آن رفته‌ایم. مقاومت بیشتر از نیازش نیروی انسانی دارد، حتی در بدترین شرایط.»

منبع:بی بی سی