PEZHVAKEIRAN.COM پلیس فنلاند: حمله با چاقو به یک کودک در هفته‌ گذشته «انگیزه نژادی» داشته است
 

پلیس فنلاند: حمله با چاقو به یک کودک در هفته‌ گذشته «انگیزه نژادی» داشته است

پلیس فنلاند روز چهارشنبه ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) اعلام کرد احتمال می‌دهد دومین حمله با چاقو در کمتر از یک هفته گذشته در این کشور با «انگیزه‌های نژادپرستانه» صورت گرفته باشد.

پنجشنبه گذشته مردی به نام سباستین لامسا، ۳۳ ساله و متهم به داشتن تمایلات راست افراطی، یک کودک ۱۲ ساله از خانواده مهاجر را در مرکز خرید والکیا در شهر اولو در شمال فنلاند با چاقو به شدت زخمی کرد.

پلیس گفته است حمله مشابهی علیه مردی مهاجر در همان مرکز خرید در عصر در روز سه‌شنبه انجام شده بوده است.

پلیس شهر اولو در بیانیه‌ای گفت: «اطلاعات اولیه حاکی از آن است که انگیزه این اقدام نژادپرستانه بوده است. همچنین نشانه‌هایی وجود دارد که این عمل ممکن است از حمله با چاقو در مرکز خرید هفته گذشته کپی شده باشد.»

با مداخله به موقع ماموران امنیتی مرکز خرید، مصدومین هر دو حمله زنده مانده و به بیمارستان منتقل شدند.

سیاستمداران برجسته فنلاند این حملات را محکوم کرده‌اند. الکساندر اشتوب رئیس‌جمهور فنلاند نیز آن را «تکان‌دهنده» توصیف کرده است.

وی در پستی در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «نباید جایی برای نژادپرستی یا خشونت نژادپرستانه در فنلاند در هیچ سطحی وجود داشته باشد.»

طبق اعلام پلیس فنلاند، ضارب به عنوان یکی از اعضای فعال سابق «جنبش مقاومت نوردیک» (NRM) شناخته می‌شود. دولت فنلاند پیش‌تر این سازمان راست افراطی را در سال ۲۰۲۰ ممنوع کرده بود و این جمعه نیز وزارت امور خارجه آمریکا نام آن را در فهرست گروه‌های تروریستی گذاشت.

اسناد دادگاه ناحیه‌ای اولو نشان می‌دهد که لامسا پس از چاقو زدن به کودک ۱۲ ساله، کودک دیگری را تعقیب کرده تا او را نیز هدف قرار دهد و به همین دلیل برای «دو اقدام به قتل» در بازداشت به سر می‌برد.

او قبل از این نیز در سال ۲۰۱۳ به خاطر چاقو زدن به یک مرد در مراسم رونمایی از کتاب جدیدی در مورد راست افراطی محکوم شده بود.

منبع:یورو نیوز