PEZHVAKEIRAN.COM دولت کانادا می‌گوید سپاه پاسداران را سازمان ترویستی اعلام می‌کند
 

دولت کانادا می‌گوید سپاه پاسداران را سازمان ترویستی اعلام می‌کند

در پی گزارش شبکه سی‌بی‌سی کانادا مبنی بر آن که دولت فدرال این کشور «در حال آماده شدن» برای قرار دادن سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی است، یک عضو ارشد دولت کانادا این گزارش را تأیید کرد.
دومینیک لوبلانک، وزیر امنیت عمومی کانادا، روز چهارشنبه ۳۰ خرداد به خبرنگاران گفت: «کانادا از همه ابزارهای ممکن برای مبارزه با اقدامات تروریستی سپاه پاسداران استفاده می‌کند.»
او افزود اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی بر اساس «مدارک بسیار قوی و قانع‌کننده» صورت می‌گیرد.
سی‌بی‌سی ساعاتی پیش‌تر گفته بود انتظار می‌رود دولت کانادا اعلامیه مربوط به این اقدام را «همین هفته» اعلام کند و در عین حال به نقل از منابع متعدد اعلام‌ کرد که جزئیات این اقدام هنوز «نهایی» نشده است.
وزیر امنیت عمومی در کابینه جاستین ترودو همچنین در پاسخ به این سوال که چرا اقدام کانادا تا این حد زمان برد، تصریح کرد تصمیم برای تروریستی دانستن سپاه پاسداران بر اساس «قانون و توصیه سازمان‌های امنیتی» اتخاذ شده و نتیجه فشارهای سیاسی نیست.
نمایندگان اپوزیسیون در پارلمان کانادا مدت‌هاست که خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی‌شده‌اند، اما دولت لیبرال جاستین ترودو تاکنون عملی شدن این اقدام را رد کرده و گفته است که انجام این کار «عواقب ناخواسته‌ای» را به دنبال دارد.
با این حال، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، دی ماه سال گذشته در مراسم یادبود قربانیان هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی گفت دولتش به دنبال راه‌هایی برای افزودن نام سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی است.
او گفت: «می‌دانیم که برای پاسخگو کردن رژیم ایران باید کارهای بیشتری انجام دهیم و به این کارها، از جمله جست‌وجوی راه‌هایی برای فهرست کردن سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی، ادامه خواهیم داد.»
خانواده‌های این قربانیان طی چهار سال گذشته از دولت کانادا خواسته‌اند سپاه پاسداران را به عنوان گروه تروریستی اعلام کند.
انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز اوکراینی اواخر فروردین ماه امسال با انتشار بیانیه‌ای این خواسته را تکرار کرد.
این انجمن گفت: «لازم است جهان در برابر سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌ جمهوری اسلامی بایستد و سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی بگذارد.»
این در حالی است که مجلس عوام کانادا روز ۱۹ اردیبهشت به اتفاق آرا طرح قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی را تصویب کرد.
این طرح غیر الزام‌آور که با پیشنهاد کمیته دادگستری مجلس نمایندگان ارائه شده بود، از دولت کانادا می‌خواست تا سپاه پاسداران را به عنوان یک نهاد تروریستی در کانادا معرفی کند.
پیش از این مجلس کانادا در خرداد ۱۳۹۷ طرح غیر الزام‌آور مشابهی را تصویب کرده بود.
دولت کانادا در ماه‌های اخیر با فشارهای فزایند‌ه‌ای روبه‌رو بوده است تا سپاه پاسداران را بر اساس قانون کیفری به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کند.
احزاب مخالف دولت جاستین ترودو پس از حمله هوایی ایران به اسرائیل درخواست‌های خود را برای افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی تشدید کردند.
در اکتبر ۲۰۲۲، اتاوا تصریح کرد که چنین اقدامی ممکن است «به‌طور غیرمنصفانه»، موجب بازداشت آن دسته از ایرانیان درکانادا شود که زمانی در این نیرو به اجبار فعالیت کرده و در حال حاضر از کشور فرار کرده و به کانادا آمده‌اند.
کانادا پیش از این، نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است. همچنین اتاوا از سال ۲۰۱۲ روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرده است.
سی‌بی‌سی می‌گوید هنگامی که گروهی در فهرست تروریستی قرار می‌گیرد، پلیس می‌تواند هر کسی را که از نظر مالی یا مادی از این گروه حمایت می‌کند متهم کند و بانک‌ها هم می‌توانند دارایی‌هایشان را مسدود کنند.
جاستین ترودو یکی از سخنرانان این مراسم بود که در ریچموندهیل در استان انتاریو برگزار شد
در اکتبر ۲۰۲۲، کانادا اعلام کرد که ورود رهبران ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به این کشور ممنوع می‌کند و وعده تحریم‌های هدفمند بیشتری را داد.
در آن زمان، کریستیا فریلند، معاون نخست‌وزیر گفته‌بود که «سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است.»
دی ماه سال گذشته نیز دومینیک لوبلان، وزیر امنیت عمومی این کشور، کنار گذاشته شدن گزینه تروریستی خواندن سپاه پاسداران را رد کرد و گفت: «دولت ما همیشه به دنبال اقداماتی برای تقویت امنیت ملی و پاسخگویی به سازمان‌های تروریستی است.»

منبع:رادیو فردا