PEZHVAKEIRAN.COM هشدار رهبران «گروه هفت» به جمهوری اسلامی: فعالیت‌های غنی‌سازی را متوقف و با آژانس همکاری کنید
 

هشدار رهبران «گروه هفت» به جمهوری اسلامی: فعالیت‌های غنی‌سازی را متوقف و با آژانس همکاری کنید

رهبران کشورهای عضو «گروه هفت» در ایتالیا
رهبران کشورهای عضو «گروه هفت» در ایتالیا
رهبران کشورهای «گروه هفت»،‌ یا «جی۷»، روز جمعه ۲۵ خرداد به جمهوری اسلامی درباره پیشبرد برنامه غنی‌سازی هسته‌‌ای خود هشدار دادند.
این کشورها در پیش‌نویس بیانیه خود همچنین گفتند چنان‌چه جمهوری اسلامی بخواهد موشک‌های بالستیک به روسیه منتقل کند، با اقدامات جدی آنها مواجه خواهد شد.
کشورهای در این بیانیه از جمهوری اسلامی خواسته می‌شود که تنش هسته‌ای را متوقف و روند آن‌ را معکوس کند، و‌ به فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم که هیچ توجیه غیرنظامی ندارد، پایان دهد.

ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در گزارشی گفت جمهوری اسلامی به سرعت سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم اضافی را در سایت «فردو» نصب، و راه‌اندازی سایر آنها را آغاز کرده است.
بر اساس برآورد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی اکنون در حال غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد، نزدیک به ۹۰ درجه مورد نیاز برای کاربرد نظامی است، و در صورت غنی‌سازی بیشتر، مواد لازم برای ساخت سه سلاح هسته‌ای را در اختیار خواهد داشت.
در بخش دیگری از بیانیه گروه هفت گفته می‌شود که جمهوری اسلامی باید در گفت‌وگوی جدی شرکت کند و تضمین‌های قانع‌کننده‌ای بدهد که برنامه هسته‌ای‌اش منحصراً صلح‌آمیز است.
این کشورها از جمهوری اسلامی می‌خواهند که ضمن همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با مکانیسم نظارت و راستی‌آزمایی این نهاد، از جمله قطعنامه اخیر شورای حکام، منطبق باشد.
جمهوری اسلامی می‌گوید برنامه هسته‌ای ایران غیرنظامی است و اهدافی صلح‌آمیز دارد.
رهبران گروه هفت همچنین به جمهوری اسلامی درباره انعقاد قراردادی برای ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه که به این کشور در جنگ علیه اوکراین کمک می‌کند، هشدار دادند. آنها اعلام کردند که در صورت ارسال این موشک‌ها به روسیه آماده انجام اقدامات جدی علیه جمهوری اسلامی خواهند بود.
این کشورها از جمهوری اسلامی خواستند که کمک به مسکو در جنگ اوکراین را متوقف، و موشک‌های بالستیک و فناوری‌های مرتبط با آن را به روسیه ارسال نکند، زیرا این یک تشدید مادی اساسی و تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا خواهد بود.
نشست رهبران گروه هفت در منطقه جنوبی «پوگلیا» در ایتالیا در جریان است.

منبع:صدای آمریکا