PEZHVAKEIRAN.COM مقام ارشد حماس: هیچ‌کس نمی‌داند چند گروگان‌ اسرائیلی در غزه زنده مانده‌اند
 

مقام ارشد حماس: هیچ‌کس نمی‌داند چند گروگان‌ اسرائیلی در غزه زنده مانده‌اند

اسامه حمدان، از مقامات گروه افراطی حماس که در لبنان مستقر است، می‌گوید «نه ما و نه هیچ‌کس دیگر» نمی‌داند چه تعداد از گروگان‌های اسرائیلی در غزه زنده مانده‌اند.
اظهارات حمدان در گفتگو با شبکهٔ سی‌ان‌ان در حالی است که تلاش آمریکا، مصر و قطر برای ادامهٔ مذاکرات غیرمستقیم بر سر دستیابی به توافق آتش‌بس همچنان ادامه دارد، به‌خصوص که گروه افراطی حماس که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را تروریستی می‌دانند، شرایط پیشنهادی طرح آتش‌بس را نپذیرفته است.
پس از عملیات کوماندویی اسرائیل در روز ۱۹ خرداد که به رها کردن چهار گروگان این کشور در غزه انجامید، دولت بنیامین نتانیاهو همچنان زیر فشار شدید خانواده‌های شهروندان ربوده‌شده برای انجام معامله با حماس قرار دارد.
اسرائیل می‌گوید از میان ۱۲۰ گروگان باقی‌مانده در غزه ممکن است ۷۷ تن هنوز زنده باشند.
 
اسامه حمدان نخستین مقام حماس است که ادعا می‌کند هیچ‌کسی از گروه افراطی حماس نیز از حیات یا مرگ گروگان‌های اسرائیلی آگاهی ندارد.
او در مصاحبه روز پنج‌شنبه ۲۴ خرداد با سی‌ان‌ان در بیروت همچنین گفت: «مدت زمان آتش‌بس یک موضوع کلیدی برای حماس است.»
به‌گفتهٔ حمدان، آمریکا باید اسرائیل را متقاعد کند که عملیات جنگی را به‌عنوان بخشی از این طرح بپذیرد با این استدلال که ممکن است اسرائیل، بعد از شش هفته توقف، عملیات جنگی را از سر بگیرد.
حماس خواهان آن شده که بندهای متعددی در طرح سه‌مرحله‌ای آتش‌بس که دو هفته پیش از سوی رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید اعلام شد، تغییر کند و غیر از آمریکا، روسیه و چین و ترکیه نیز تضمین کتبی بدهند که اسرائیل عملیات جنگی در غزه را تکرار نخواهد کرد.
گروه افراطی حماس دارای روابطی با روسیه وچین است و سران آن با رئیس‌جمهور ترکیه نیز تماس‌های گسترده دارند.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، پنج‌شنبه‌شب در ایتالیا گفت «بزرگ‌ترین مانع» بر سر آتش‌بس در غزه گروه حماس است که طرح را رد کرده است.
وزیر خارجه آمریکا هم که این هفته در منطقه بود، از درخواست‌های حماس برای «تغییرات متعدد» در طرح آتش‌بس ابراز ناامیدی کرد اما نکاتی از آن را قابل مذاکره خواند.
اسامه حمدان به سی‌ان‌ان گفت خروج اسرائیل از باریکه غزه باید کامل باشد و فلسطینیان امکان داشته باشند خود سرنوشت خویش را تعیین کنند. این در حالی است که رهبران اسرائیل این هفته نیز تأکید کردند که با ادامهٔ حکومت حماس در غزه موافقت نخواهند کرد.
جنگ اسرائیل در غزه که از حملهٔ غافلگیرانه حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته آغاز شد، پس از گذشت ۲۵۲ روز همچنان ادامه دارد.
در تازه‌ترین رویداد، ارتش اسرائیل اعلام کرد نیروهای لشکر ۱۶۲ این کشور بامداد جمعه ۲۵ خرداد تونل‌های بیشتری را در منطقهٔ رفح کشف و منهدم کرده‌اند.
ارتش اسرائیل همچنین از رهگیری چند راکت خبر داد که پنج‌شنبه شب از سمت نوار غزه به سوی اسرائیل شلیک شده بود.
بنی گانتس: اگر حزب‌الله حملات را متوقف نکند، لبنان باید در آتش آن بسوزد
حملات اسرائیل در لبنان در بامداد جمعه در روستاهای جناتا و دیرقانون در حومه صور به کشته شدن دو تن و زخمی شدن ۱۴ نفر دیگر منجر شد. یکی از کشته‌ها یک زن پرستار اعلام شد.
ارتش اسرائیل اعلام کرد روز پنج‌شنبه حزب‌الله دست‌کم ۴۰ فروند راکت به سوی شمال اسرائیل شلیک کرد.
پس از اقدام اسرائیل در روز سه‌شنبه برای کشتن دو فرمانده ارشد جزب‌الله در بمباران یک خانه در شهرک جویا، این سازمان روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه حمله به اسرائیل را تشدید کرد.
شهرداران شهرهای شمالی اسرائیل و شماری از سیاستمداران این کشور دولت خود را زیر فشار گذاشتند تا ارتش به پاسخ محدود به حزب‌الله اکتفا نکند و علیه حزب‌الله در خاک لبنان بجنگد.
بنی گانتس، رهبر حزب «اتحاد میهنی»نیز که این هفته همراه با وزیران دیگر حزبش از دولت نتانیاهو کناره‌گیری کرد، پنج‌شنبه به شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت اگر حزب‌الله حملات را متوقف نکند، لبنان باید در آتش آن بسوزد. او همچنین تأکید کرد که حزب او در جناح اپوزیسیون نیز از چنین عملیاتی حمایت خواهد کرد.
اما سفیر فرانسه در اسرائیل پنج‌شنبه به شبکهٔ کان اسرائیل گفت ورود به جنگ در لبنان کاری خطا و پرعقوبت خواهد بود.
همزمان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نیز از توافق برای تشکیل یک کمیتهٔ سه‌جانبهٔ آمریکایی، فرانسوی و اسرائیلی برای بررسی راه‌های کاهش تنش میان حزب‌الله و اسرائیل خبر داد.

منبع:رادیو فردا