PEZHVAKEIRAN.COM آمریکا می‌گوید به گسترش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران واکنش متناسب نشان می‌دهد
 

آمریکا می‌گوید به گسترش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران واکنش متناسب نشان می‌دهد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۴ خرداد به گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تصمیم ایران برای نصب سانتریفوژهای جدید در سایت هسته‌ای فردو واکنش نشان داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همین روزاعلام کرد که ایران به سرعت سانتریفوژهای آی‌آر-۶ دیگری را در واکنش به قطعنامه شورای حکام، در تاسیسات فردو نصب می‌کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: «گزارش امروز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران قصد دارد به گسترش برنامه هسته‌ای خود به روش‌هایی ادامه دهد که هدف صلح‌آمیز معتبری ندارد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده است: «چنین اقدامات برنامه‌ریزی شده‌ای»، ادعاهای جمهوری اسلامی ایران را درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ایش «بیشتر زیر سوال می‌برد.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «اگر ایران این برنامه‌ها را اجرا کند، ما به آن به طور متناسب پاسخ خواهیم داد.»

متیو میلر اضافه کرده است : «ایران باید بدون تاخیر بیشتر با آژانس همکاری و به طور کامل تعهدات پادمانی الزام‌آور قانونی خود را اجرا کند.»

این مقام آمریکایی همچنین گفته است، تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران تعهدات قانونی خود را انجام ندهد، شورای حکام آژانس به تلاش برای پاسخگو کردن این کشور ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزوده است: «ما هماهنگی کاملی با شرکا و متحدان خود داریم و آماده هستیم تا در صورت تداوم عدم همکاری ایران با آژانس، به افزایش فشار بر ایران ادامه دهیم.»

خبرگزاری رویترز می‌گوید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه گزارش داد: «ایران در روزهای ۹ و ۱۰ ژوئن (۲۰ و ۲۱ خرداد) به آژانس اطلاع داده که هشت آبشار حاوی ۱۷۴ سانتریفوژ آی‌آر-۶ طی سه تا چهار هفته آینده در واحد ۱ تأسیسات غنی‌سازی فردو نصب خواهد شد».

بر اساس گزارش آژانس، ایران تا روز ۲۲ خرداد دو آبشار جدید از سانتریفوژهای آی‌آر-۶ را تکمیل کرده است.

شورای حکام آژانس ۱۶ خرداد امسال با تصویب قطعنامه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خواست که «بی‌درنگ» به پرسش‌های بازرسان درباره منشاء ذرات اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده خود پاسخ دهد.

ایران در گذشته به قطعنامه‌های شورای حکام واکنش نشان داده بود و به‌دنبال تصویب قطعنامه قبلی شورای حکام در سال ۲۰۲۲ ، سطح غنی‌سازی اورانیوم را به ۶۰ درصد رساند که به سطح مواد لازم برای تولید سلاح اتمی نزدیک است.

قطعنامه شورای حکام علیه ایران در ۱۶ خرداد با ۲۰ رای مثبت تصویب شد. دو کشور چین و روسیه با این قطعنامه مخالفت کردند و ۱۲ کشور نیز به آن رای ممتنع دادند.

این قطعنامه حضور بازرسان مجرب آژانس در بازرسی‌ها از فعالیت‌ هسته‌ای ایران را «حیاتی» دانسته و از تهران می‌خواهد که ممنوعیت فعالیت این بازرسان را لغو کند.

در گزارش محرمانه آژانس آمده است: «در ۱۱ ژوئن ۲۰۲۴ (۲۲ خرداد)، آژانس در فردو راستی‌آزمایی کرد که ایران نصب سانتریفوژهای آی‌آر-۶ را در دو آبشار در واحد ۱ تکمیل کرده است».

آی‌آر-۶ یکی از پیشرفته‌ترین مدل‌های سانتریفوژ در تاسیسات هسته‌ای ایران است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از دیپلمات‌ها نوشت واکنش جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «به اندازه‌ای نیست که بسیاری از آن می‌‎ترسیدند.»

علی باقری کنی٬ سرپرست وزارت خارجه ایران روز یکشنبه گفته بود: «صدور قطعنامه سیاسی در آژانس، هیچ تأثیری بر اراده تهران برای ادامه بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و عمیاتی‌کردن طرح‌های توسعه‌ای هسته‌ای خود نخواهد داشت.»

علی باقری کنی تصریح کرده بود که ایران «به همکاری با آژانس در چارچوب حقوق و تکالیف خود معاهده ان‌پی‌تی و موافقتنامه پادمان ادامه می‌دهد.»

منبع:رادیو فردا