PEZHVAKEIRAN.COM لویی آرنو، شهروند فرانسوی زندانی در ایران آزاد شد
 

لویی آرنو، شهروند فرانسوی زندانی در ایران آزاد شد

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه از آزادی لویی آرنو، خبر داد. مکرون در شبکه اکس از دولت تهران خواست تا سه شهروند دیگر زندانی این کشور را فورا آزاد کند. جهانگرد فرانسوی از سپتامبر سال ۲۰۲۲ در ایران دستگیر شد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه شامگاه چهارشنبه ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) با انتشار پستی در شبکه اجتماعی اکس (توئیتر سابق) از آزادی لویی آرنو از زندان در ایران خبر داد.

مکرون نوشت که "لویی آرنو آزاد شد" و افزود: « او فردا بعد از مدتی طولانی در زندان ایران دوباره در فرانسه خواهد بود.»

رئیس جمهوری فرانسه از عمان برای ایفای نقش در آزادی این شهروند فرانسوی تشکر کرد. او همچنین خواستار آزادی فوری "سیسیل، ژاک و اولیویه" سه شهروند دیگر زندانی این کشور در ایران شد.

اشاره مکرون به سیسیل کوهلر معلم و فعال صنفی و شریک زندگی‌اش ژاک پاریس است که با ویزای گردشگری به ایران سفر کرده بودند و در روز ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ بازداشت شدند.

قوه قضائیه ایران اواسط سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که آنها رسما به "اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور" متهم شده‌اند، اما وضعیت محاکمه آنها معلوم نیست.

درباره نفر سوم به نام "الیویه" که مکرون از او نام برده اطلاعاتی در دست نیست.

بازداشت هم‌زمان با آغاز جنبش مهسا

لویی آرنو که در چارچوب جهانگردی به ایران رفته بود در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ بازداشت شد. مقامات ایرانی او و چند گردشگر دیگر اروپایی را متهم به شرکت در اعتراضات جنبش "زن، زندگی آزادی" کردند. دیگر گردشگران اروپایی بعد از مدت کوتاهی آزاد شدند.

لویی آرنو پس از برگزاری چند جلسه دادگاه "بدون حضور وکلایش" در آبان سال گذشته به اتهام "تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی"  به پنج سال زندان محکوم شد. دولت فرانسه این حکم را "غیر‌قابل قبول" خواند و رد کرد.

بیشتر بخوانید: یک تبعه فرانسه در ایران به ۵ سال حبس محکوم شد

به گزارش منابع دیپلماتیک، لویی آرنو روز چهارشنبه زندان اوین را ترک کرد و پس از انجام معاینات پزشکی با یک هواپیما عازم عمان شد.

سیلوی آرنو، مادر لویی آرنو در عکس‌العمل به خبر آزادی فرزندش گفت: «بسیار خوشحال هستم و این خوشحالی با آزادی و بازگشت سیسیل، ژاک و اولیویه تکمیل خواهد شد.»

پیشتر در ۲۲ اردیبهشت  سال جاری نیز برنار فیلان، شهروند فرانسوی-ایرلندی و بنجامین بریِ‌یر جهانگرد فرانسوی که در زندان وکیل‌آباد مشهد در بازداشت بودند،  آزاد شدند.

فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی که در زمستان گذشته از زندان آزاد شد، ماه‌ها اجازه خروج از ایران را نداشت. او سرانجام موفق شد ایران را ترک کند و به فرانسه بازگردد.

بیشتر بخوانید: فرانسه خواستار آزادی فوری ۷ تبعه این کشور در ایران شد

دولت فرانسه بازداشت شهروندان خود را به‌ عنوان "گروگان‌گیری دولتی" اعلام کرده است.

سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند جمهوری اسلامی برای گرفتن امتیاز از سایر کشورها از اقداماتی مثل بازداشت شهروندان استفاده می‌کند.

منبع:دویچه‌وله