PEZHVAKEIRAN.COM استقبال از زلنسکی در پارلمان آلمان؛ بایکوت دو حزب چپ و راست
 

استقبال از زلنسکی در پارلمان آلمان؛ بایکوت دو حزب چپ و راست

در حالی که نطق ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در پارلمان بوندستاگ آلمان مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت، نمایندگان دو حزب پوپولیست چپ و راست تالار را ترک کردند. زلنسکی گفت، "منافع مشترک ما، شکست پوتین در جنگ است".

نطق رئیس‌جمهوری اوکراین در پارلمان بوندستاگ آلمان در روز سه‌شنبه، ۱۱ ژوئن، احساسی بود. او گفت: «منافع مشترک ما در این است که پوتین در این جنگ شکست بخورد.» نمایندگان حزب تازه‌تأسیس "اتحاد سارا واگن‌کنشت" به وضوح ترک تالار پارلمان را به نمایش گذاشتند. رهبران حزب راست افراطی "آلترناتیو برای آلمان" زلنسکی را "رئیس‌جمهور گدایی" توصیف کردند.

ولودیمیر زلنسکی،  رئیس جمهور اوکراین، از فرصت سخنرانی خود در بوندستاگ استفاده کرد تا بار دیگر از آلمان برای حمایت از کشورش و پذیرش پناهندگان اوکراینی تشکر و قدردانی کند. وی در عین حال از متحدان خواست تا برای پایان موفقیت‌آمیز جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین با یکدیگر همکاری کنند.

اینترنت بدون سانسور با سایفون دویچه‌ وله

زلنسکی گفت، نباید به روسیه اجازه داد بار دیگر در اروپا لشکرکشی راه بیندازد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه عادت دارد دیگران را زیر سلطه خود درآورد: «این به نفع مشترک همه ماست که پوتین شخصاً در این جنگ شکست بخورد.»

زلنسکی: باید مانع از تجزیه اوکراین شد

در حالی که نطق رئیس‌جمهوری اوکراین بارها با کف‌زدن‌های نمایندگان قطع می‌شد، زلنسکی گفت، جنگ باید به گونه‌ای پایان یابد که شکی ایجاد نکند که چه کسی پیروز شده است. روسیه باید مسئولیت کامل آغاز جنگ را بپذیرد و خسارات وارده را بپردازد. زلنسکی همچنین به کنفرانس آتی صلح اوکراین در سوئیس اشاره کرد و گفت: «ما می‌خواهیم به دیپلماسی فرصت بدهیم. اوکراین هرگز تنها به قدرت تسلیحات خود متکی نبوده است.»

بیشتر بخوانید: کنفرانس بازسازی اوکراین در برلین؛ سرمایه‌گذاری‌های کلان

زلنسکی در سخنرانی احساسی خود توازی‌هایی با تاریخ آلمان را ترسیم کرد و گفت: «اروپای تجزیه‌شده هرگز صلح‌آمیز نبوده است. و آلمان تقسیم شده هرگز خوشبخت نبوده است.» او افزود: «شما می‌توانید درک کنید که چرا ما چنین سرسختانه علیه تلاش‌های روسیه می‌جنگیم که می‌خواهد ما را، اوکراین را تجزیه کند. این‌که چرا ما از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم، تا مانع از کشیدن دیواری از میان سرزمین‌مان شویم.»

رئیس بوندستاگ: آینده اوکراین در اتحادیه اروپا و ناتو است

پیش‌تر بربل باس، رئیس بوندستاگ از پیش، همبستگی عمیق پارلمان آلمان با اوکراین را اعلام کرده بود. این سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات پیش از سخنرانی زلنسکی گفت: «من اطمینان دارم که جنایات جنگی روسیه تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.» او افزود که آینده اوکراین در اتحادیه اروپا و پیمان ناتو است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و بربل باس، رئیس پارلمان بوندستاگ آلمان
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و بربل باس، رئیس پارلمان بوندستاگ آلمان

نطق رئیس‌جمهوری اوکراین با تشویق طولانی و ایستاده نمایندگان پارلمان در تالار بوندستاگ مواجه شد. نمایندگان حزب "اتحاد سارا واگن‌کنشت" (BSW) و اکثر اعضای فراکسیون پارلمانی حزب راستگرای افراطی "آلترناتیو برای آلمان" در این جلسه شرکت نکردند.

حزب آلترناتیو: زلنسکی یک "رئیس‌جمهور گدایی است"

آلیس وایدل و تینو چروپالا، دو رهبر فراکسیون پارلمانی حزب "آلترناتیو برای آلمان" گفتند: «ما از گوش دادن به سخنران با لباس استتار نظامی امتناع می‌کنیم.»

زلنسکی در حین سخنرانی خود ژاکت مشکی و شلوار سبز تیره به تن داشت. رهبران حزب راست‌گرای افراطی همچنین اظهار داشتند که دوره ریاست‌جمهوری زلنسکی به پایان رسیده است و او "فقط به عنوان یک رئیس‌جمهور جنگ و گدایی در مقام خود باقی مانده است." اوکراین اکنون "نیازی به رئیس‌جمهور جنگی ندارد"، بلکه به "رئیس‌جمهور صلحی که مایل به مذاکره باشد" نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: نشست صلح اوکراین در سوئیس با حضور حدود ۹۰ کشور و سازمان

به همین دلیل، هیأت مدیره فراکسیون پارلمانی این حزب روز دوشنبه تصمیم گرفت از سخنرانی زلنسکی در بوندستاگ دوری کند. با این وجود، شمار منفردی از نمایندگان این حزب در جلسه سخنرانی رئیس‌جمهور اوکراین حضور داشتند.

حزب پوپولیست واگن‌کنشت: سیگنال‌هایی از مسکو

"اتحاد سارا واگن‌کنشت" (BSW) پیش از نطق زلنسکی با صدور بیانیه‌ای بایکوت آن را اعلام کرد. این بیانیه می‌گوید، زلنسکی در حال حاضر به ترویج یک مارپیچ بسیار پرخطر دامن می‌زند. او از بروز یک درگیری هسته‌ای با پیامدهای ویرانگر برای تمام اروپا هم ابایی ندارد. بنابراین نباید از او با یک مراسم خاص در بوندستاگ آلمان تجلیل کرد.

در آغاز بیانیه حزب "اتحاد سارا واگن‌کنشت" تاکید شده که این حزب "جنگ روسیه در اوکراین که ناقض قوانین بین‌المللی است" را محکوم می‌کند. اما اخیراً "سیگنال‌هایی از مسکو برای آتش‌بس در امتداد خط مقدم فعلی" وجود داشته است.

بیشتر بخوانید: مجموعه مطالب درباره جنگ در اوکراین

از نظر حزب "اتحاد سارا واگن‌کنشت"، به جای پرداختن به این موضوع، "دو سال است که بحث‌های آلمان و اوکراین حول پاسخگویی به درخواست‌های اوکراین برای تحویل بیشتر و بیشتر تسلیحات صورت گرفته است".

این بیانیه به این پرسش نمی‌پردازد که مذاکرات با فردی مانند پوتین که مسئول جنگ است، تا چه اندازه می‌تواند واقع‌بینانه باشد.

لیبرال‌ها: دومین حزبی که "بی‌فکرانه از پوتین پیروی می‌کند"

در پی بایکوت این دو حزب پوپولیست راست و چپ، انتقادهای شدیدی به آن‌ها وارد شد. کاتیا ماست، رئیس فراکسیون پارلمانی سوسیال دموکرات‌ها گفت: «به نظر می‌رسد که سارا واگن‌کنشت حق خود می‌داند از هر وسیله‌ای برای تثبیت چهره شهرت خود استفاده کند. همه اینها علیه اوکراین صورت می‌گیرد، جایی که مردم این کشور در همین لحظه با حفظ جان خود باید بجنگند.»

دیتمار بارچ، سیاستمدار حزب چپ، این اقدام را "پوچ" خواند: بارچ گفت، هر کس هر موضع هم در مورد زلنسکی یا تحویل تسلیحات داشته باشد، در دموکراسی اما مسئله بر سر این است که به حرف یکدیگر باید گوش داد، نه این‌که خود را به نمایش گذاشت.

بیشتر بخوانید: حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه "به سطحی بی‌سابقه رسیده است"

ماری اگنس اشتراک-سیمرمان، سیاستمدار "حزب دموکرات‌های آزاد" (لیبرال‌ها) در پلتفرم ایکس (توییتر سابق) واکنش نشان داد و نوشت: «پوتین با "اتحاد سارا واگن‌کنشت"، اکنون دومین حزب در آلمان را دارد که بدون فکر و تأمل از او پیروی می‌کند.» منظور اشتراک-سیمرمان از حزب اول، ظاهراً حزب راست‌گرای افراطی "آلترناتیو برای آلمان" است.

حمایت سه‌چهارم حامیان "اتحاد سارا واگن‌کنشت" از رویکرد او در قبال اوکراین

این دو حزب راست و چپ پوپولیست در کارزار انتخاباتی پیش از انتخابات اخیر پارلمان اروپا به شدت بر موضوع اوکراین تمرکز کردند و با سایر احزاب در پارلمان بوندستاگ مرزبندی کردند. بسیاری از رای‌دهندگان حزب "اتحاد سارا واگن‌کنشت" به طور آشکار از سیاست خارجی این حزب حمایت می‌کنند.

در یک نظرسنجی که به سفارش شبکه اول تلویزن آلمان صورت گرفت، ۷۴درصد طرفداران این حزب گفته‌اند، از موضع "اتحاد سارا واگن‌کنشت" علیه تحویل بیشتر تسلیحات به اوکراین حمایت می‌کنند.

حزب تازه تاسیس "اتحاد سارا واگن‌کنشت"  در انتخابات اروپا به ۶.۲درصد آرا در سطح آلمان دست یافت و حزب راست‌گرای افراطی "آلترناتیو برای آلمان" نیز به طور چشمگیری بر آرای خود افزود. پایگاه هواداران هر دو حزب چپ و راست پوپولیست به ویژه در ایالت‌های شرقی آلمان است.

منبع:دویچه‌وله