PEZHVAKEIRAN.COM اشتاین‌مایر خواهان محافظت از اروپا در برابر راست افراطی شد
 

اشتاین‌مایر خواهان محافظت از اروپا در برابر راست افراطی شد

هشتاد سال پیش در چنین روزی (۱ ژوئن)، یکی از بزرگ‌ترین جنایات جنگی آلمان نازی در روستایی در غرب فرانسه رخ داد. رئیس جمهور آلمان با حضور در این محل، این جنایت را یادآور شد و نقبی به خطر راست افراطی در زمان حال زد.

اتحادیه اروپا در انتخابات پارلمانی روز گذشته (۹ ژوئن) یک گردش به راست با امتیاز گرفتن احزاب راست افراطی و پوپولیست در بسیاری از کشورها را تجربه کرد. فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهور آلمان، اکنون خواستار دفاع از اروپای صلح‌آمیز و گشوده به جهان شده است.

رئیس‌جمهوری آلمان در "اورادور سور گلان" واقع در غرب فرانسه در مراسم بزرگداشت یاد قربانیان قتل‌عام عاملان اس‌اس نازی دقیقا در ۸۰ سال پیش گفت: «هرگز فراموش نخواهیم کرد که ناسیونالیسم و نفرت در اروپا چه فجایعی به بار آورد. هرگز معجزه آشتی را که اتحادیه اروپا به دست آورده را فراموش نخواهیم کرد. بیایید از اروپای متحد خود محافظت کنیم! و هرگز ارزش آزادی را به فراموشی نسپاریم.»

در انتخابات پارلمان اروپا احزاب جناح راست در در فرانسه و ایتالیا و شماری دیگر از کشورها امتیاز زیادی به دست آوردند. در آلمان، حزب راست‌گرای "آلترناتیو برای آلمان" به دومین نیروی قوی پس از دو حزب دموکرات و سوسیال مسیحی شد.

بیشتر بخوانید: بزرگداشت ۸۰ سالگی نبرد نرماندی با شرکت رهبران کشورهای مختلف

رئیس جمهوری آلمان به همراه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، یاد قربانیان کشتار در اورادور-سور-گلان را گرامی داشت. اشتاین مایر با انتقاد شدید گفت که قاتلان پس از جنگ در آلمان مجازات نشدند. او شرمنده بود که آنها بی‌مجازات ماندند و تاوان سنگین‌ترین جنایات خود را ندادند: «در اینجا کشور من گناهی دیگر را مرتکب شد، چرا که بعدتر هم به سراغ گشودن پرونده این جنایت نرفت.»

اشتاین‌مایر اولین رئیس جمهور آلمان است که در مراسم بزرگداشت یاد قربانیان اورادور سور گلان شرکت می‌کند.

ویرانه‌های یادبود

در ۱۰ ژوئن ۱۹۴۴، اعضای لشکر اس‌اس "رایش"  روستای اورادور سور گلان را با خاک یکسان کردند. آنها ۶۴۳ مرد، زن و کودک را به قتل رساندند و کل روستا را به آتش کشیدند. بازماندگان کمی جان سالم به در بردند. قتل‌عام اورادور سور گلان بزرگ‌ترین جنایت جنگی آلمان نازی در جبهه غرب جنگ شناخته می‌شود. یکی از حدود ۱۵۰ سرباز اس‌اس در سال ۱۹۸۳ به حبس ابد در جمهوری آلمان محکوم شد، اما زودهنگام از زندان آزاد شد. ویرانه‌های روستا به عنوان یادبود این جنایت حفظ شده‌اند. اشتاین‌مایر و مکرون در کنار هم در خیابان آسفالت‌شده روستا از کنار خانه‌های ویران‌شده گذشتند.

بازدید فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان به همراه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از روستای ویران‌شده اورادور-سور-گلان. نیروهای اس‌اس نازی‌ها در ۱۰ ژوئن ۱۹۴۴ پس از قتل‌عام ۶۴۳ زن و مرد و کودک، این روستا را به آتش کشیدند
بازدید فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان به همراه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از روستای ویران‌شده اورادور-سور-گلان. نیروهای اس‌اس نازی‌ها در ۱۰ ژوئن ۱۹۴۴ پس از قتل‌عام ۶۴۳ زن و مرد و کودک، این روستا را به آتش کشیدند

اشتاین مایر در سخنرانی خود که به زبان فرانسوی ایراد کرد، گفت: «به نام کشورم آلمان می‌خواهم شوک و سوگ خود را از جنایات غیرقابل درک، بیرحمانه و غیرانسانی که آلمانی‌ها در اینجا مرتکب شده‌اند (...) ابراز کنم.» او افزود، برای آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها، امید به آینده‌ای بهتر با دوستی آلمان و فرانسه به واقعیت تبدیل شده است.

 

اشتاین مایر تاکید کرد: «ماموریت ما اتحادیه اروپا است.» او همچنین فرود آمدن نیروهای متفقین در نرماندی را چند روز پیش از کشتار اورادور-سور-گلان به یاد آورد که این نیروها با تلفات سنگین خود، رهایی از دیکتاتوری و ترور را برای فرانسه و در نهایت آلمان به ارمغان آوردند. اشتاین مایر گفت: «امروزه همین امر صدق می‌کند: آزادی را باید با مبارزه به دست آورد و در دفاع از آن کوشید.»

منبع:دویچه‌وله