PEZHVAKEIRAN.COM روایت نیویورک‌تایمز از لباس شخصی‌ها یحیی سنوار
 

روایت نیویورک‌تایمز از لباس شخصی‌ها یحیی سنوار

نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از «منابع اطلاعاتی و برخی اسناد داخلی»، فاش کرد که یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، طی سال‌ها گروهی از لباس‌شخصی‌ها در غزه را مدیریت کرده که کارشان جاسوسی از فلسطینی‌ها و پرونده‌سازی برای جوانان، روزنامه‌نگاران مخالف و منتقد حماس بوده است. بر مبنای این گزارش، جاسوس‌های حماس فعالیت‌ سیاسی فلسطینی‌ها، پست‌های آنان در فضای مجازی و حتی روابط غیرمشروع آنان را هم زیر نظر داشتند؛ به‌ طوری‌ که فلسطینی‌ها هم در محاصره اسرائیل‌ بودند و هم نیروهای سرکوبگر حماس آنان را تحت فشار می‌گذاشتند
ایندیپندنت فارسی - این واحد جاسوسی که زیرنظر یحیی سنوار و با عنوان «سرویس امنیت عمومی» فعالیت می‌کرد، در واقع شبکه‌ای گسترده از جاسوسان در غزه بود که برخی از آن‌ها حتی علیه همسایگانشان هم به پلیس گزارش می‌دادند. در نتیجه فعالیت این شبکه جاسوسی، برای افرادی که در تظاهرات ضدحماس شرکت یا از حماس انتقاد کرده بودند، پرونده‌های امنیتی تشکیل می‌شد. در برخی موارد لباس‌شخصی‌ها زندگی خصوصی مقام‌ها را نیز تحت نظر می‌گرفتند تا دریابند آیا آن‌ها روابط عاشقانه خارج از ازدواج دارند یا خیر.
حماس سال‌ها است که با بهره‌برداری از روش‌های ظالمانه در غزه حکومت می‌کند و بسیاری از فلسطینی‌ها می‌دانستند که سیستم امنیتی حماس به‌طور کامل آنان را زیر نظر دارند؛ با این حال مجموعه اسلایدهایی که در ارتباط با فعالیت سرویس امنیت عمومی حماس تهیه شده بود و تنها چند هفته قبل از حمله هفتم اکتبر به دست اسرائیل رسید، میزان نفوذ این واحد ناشناخته در زندگی فلسطینی‌ها را آشکار می‌کند.
این اسلایدها نشان می‌دهد که رهبران حماس با وجود اینکه ادعا می‌کنند نماینده مردم‌اند، اندک مخالفت و انتقادی را هم تحمل نمی‌کنند. روزنامه‌نگاران را تحت تعقیب قرار می‌دهند، پست‌های انتقادی را از شبکه‌های اجتماعی حذف و مخالفان سیاسی را بدنام می‌کنند. آن‌ها همچنین هرگونه اعتراض سیاسی را نیز تهدید می‌دانند و می‌کوشند تضعیفش کنند.
یک روزنامه‌نگار ساکن غزه با توصیف وضعیت فلسطینی‌های غیرنظامی که اکنون گرفتار جنگ‌اند، گفت: «ما در محاصره بمباران اشغالگران و اذیت و آزار مقام‌های محلی قرار داریم.»
هفت پرونده اطلاعاتی که نیویورک‌تایمز بررسی کرده، نشان می‌دهد که شبکه جاسوسان حماس از اکتبر ۲۰۱۶ تا اوت ۲۰۲۳، اطلاعات مربوط به دست‌کم ۱۰ هزار فلسطینی را گردآوری کرده‌اند.
سرویس امنیت عمومی در چارت رسمی بخشی از شاخه سیاسی حماس محسوب می‌شود اما به عنوان بازوی اجرایی دولت عمل می‌کند. یکی از فلسطینی‌های آشنا با عملکرد داخلی حماس که نخواست نامش فاش شود، تایید کرد که این واحد یکی از سه نهاد قدرتمند امنیتی داخلی در غزه است.
این واحد تا قبل از شروع جنگ با اسرائیل با ۸۵۶ نیرو و بودجه ماهانه ۱۲۰ هزار دلار فعالیت می‌کرد. از این تعداد، بیش از ۱۶۰ نفر بابت تبلیغ برای حماس و اجرای حملات آنلاین علیه مخالفان در داخل و خارج از کشور پول حقوق می‌گرفتند.
سه‌ مقام اطلاعاتی اسرائیل، گفته‌اند که اطمینان دارند خود یحیی سنوار مستقیم سرویس امنیت عمومی را مدیریت ‌می‌کرده است.
وضعیت این واحد اکنون به دلیل ضرباتی که اسرائیل به حماس وارد کرده، نامعلوم گزارش شده است.
اهداف سرویس امنیت عمومی غزه مشابه اهداف سرویس‌های امنیتی در کشورهایی مانند سوریه و جمهوری اسلامی ایران است که از لباس‌شخصی‌ها برای سرکوب مخالفان استفاده می‌کنند. با این حال، در پرونده‌های سرویس امنیت عمومی به تاکتیک‌هایی مانند سانسور، ارعاب و نظارت به جای خشونت فیزیکی هم اشاره شده است.
اکنون با گسترش دامنه جنگ به شهر رفح در جنوب نوار غزه، گمانه‌زنی‌ها درباره محل اختفای یحیی سنوار نیز افزایش یافته است. روزنامه تایمز اسرائیل روز شنبه ٢٢ اردیبهشت به نقل از یک مقام اسرائیلی، نوشت که بسیاری از نیروهای حماس به سمت شمال گریخته‌اند. دو مقام آگاه اسرائیلی نیز به این رسانه گفته‌اند که سنوار در رفح نیست و به احتمال زیاد در یکی از تونل‌های زیرزمینی خان‌یونس، در حدود شش کیلومتری شمال رفح در جنوب نوار غزه، پنهان شده است.

منبع:ایندیپندنت فارسی