PEZHVAKEIRAN.COM فشارهای مردّد واشنگتن اسرائیل را از ادامۀ عملیات در رفح منصرف نکرده است
 

فشارهای مردّد واشنگتن اسرائیل را از ادامۀ عملیات در رفح منصرف نکرده است

با وجود انتقادهای واشنگتن از اسرائیل نسبت به نحوۀ پیشبرد جنگ و هشدار سازمان ملل متحد در مورد خطر یک فاجعۀ انسانی عظیم در رفح، ارتش اسرائیل بمباران‌های خود را در نوار غزه قطع نکرده است. خبرگزاری فرانسه احتمال می‌دهد که جنب و جوش فزایندۀ ارتش اسرائیل در پیرامون شهر رفح، نشانه‌ای ‌از تدارکات نظامی برای آغاز حمله‌ای گسترده به این شهر باشد.

بامداد شنبه ۲۲ اردیبهشت، گزارشگران خبرگزاری فرانسه از وقوع چند بمباران طی شب گذشته، در چند منطقۀ نوار غزه خبر دادند. این حملات بیش از ۳٠ کشته به جا گذاشته است. همچنین درگیری‌های اسرائیل با نیروهای حماس در اطراف شهر رفح ادامه دارد.

در همین روز شنبه، اسرائیل از همۀ فلسطینیان غیرنظامی ساکن یازده محلۀ شرق شهر رفح خواست که محل زندگی خود را ترک کنند و به اردوگاه امن «المواصی» بروند که حدود ده کیلومتر دورتر، در نزدیکی ساحل دریا قرار دارد. این در حالی است که نیروهای اسرائیلی فعالیت خود در اطراف رفح را – احتمالاً برای شروع عملیات زمینی گسترده – شدت بخشیده‌اند.

اسرائیل می‌گوید طی شش روز اخیر ۳٠٠هزار فلسطینی، رفح را ترک کرده‌ و به سوی المواصی رفته‌اند.

فشارهای واشنگتن تا چه حد جدی است؟

هشدارهای اسرائیل به ساکنان رفح در شرایطی ادامه یافته که فشارهای آمریکا برای جلوگیری از حملۀ سنگین به این شهر نیز ظاهراً شدت گرفته است. با اینحال روز گذشته ارتش اسرائیل کنترل جاده‌ای که رفح را به دوقسمت می‌کند در دست گرفت. بدین ترتیب بخش شرقی شهر عملاً در محاصره قرار گرفته است.

چندین کشور غربی و همچنین سازمان ملل هشدار داده‌اند که حمله به رفح یک فاجعۀ انسانی در پی خواهد داشت. شب گذشته فرانسه از اسرائیل خواست که «بلافاصله عملیات نظامی در رفح را متوقف کند» زیرا خطر یک «موقعیت فاجعه‌بار»، ساکنان نوار غزه را تهدید می‌کند. وزارت خارجۀ فرانسه در بیانیۀ خود بر لزوم مذاکره به عنوان «تنها راه برای آزادی گروگان‌ها (اسرائیلی) و برقراری آتش‌بس پایدار» تأکید می‌ورزد.

بعدازظهر جمعه ۲۱ اردیبهشت، وزارت خارجه آمریکا با انتشار گزارشی رسمی اعلام کرد که احتمال دارد اسرائیل با استفاده از سلاح‌های آمریکایی در جنگ غزه، قوانین بشردوستانه بین‌المللی را نقض کرده باشد.

در عین حال تهیه‌کنندگان گزارش می‌افزایند که دستیابی به «یافته‌های قطعی» در این زمینه ممکن نیست و بدین ترتیب عملاً تأثیر و اهمیت گزارش خود را متزلزل می‌کنند. این گزارش که به سفارش جو بایدن و زیر فشار نمایندگان دموکرات تهیه شده، در صورت تأیید قطعی نقض قوانین بشردوستانه، می‌توانست مانع از ادامۀ تحویل سلاح آمریکایی به اسرائیل شود. اما با توجه به لحن تردیدآمیز گزارش، ارسال تسلیحات ادامه خواهد یافت. تاکنون جو بایدن فقط از ارسال یک محموله بمب جلوگیری کرده است که به گفتۀ مقامات نظامی آمریکا شامل ۱٨٠٠ بمب تقریباً یک تُنی و ۱۷٠٠ بمب تقریباً ۲۵٠ کیلوگرمی می‌شده است.

منبع:رادیو فرانسه