PEZHVAKEIRAN.COM اجرای حکم اعدام سه زندانی کُرد و دو زندانی بلوچ
 

اجرای حکم اعدام سه زندانی کُرد و دو زندانی بلوچ

اجرای حکم اعدام سه زندانی کُرد و دو زندانی بلوچ
بر اساس خبری که سازمان حقوق بشری هانا منتشر کرده سحرگاه امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ حکم اعدام دستکم سه زندانی کرد در زندان ارومیه به اجرا درآمده است.
بر اساس خبری که سازمان حقوق بشری هانا منتشر کرده سحرگاه امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ حکم اعدام دستکم سه زندانی کرد در زندان ارومیه به اجرا درآمده است.
حسن عربی (انبی) زندانی اهل روستای انبی از توابع منطقه ترگور، عبدالله حسن‌زاده فرزند اهل روستای ینگجه از توابع منطقه صومابرادوست ارومیه و حسن چوپانی زندانی اهل پیرانشهر هر سه با جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان بوده و توسط قوهق قضاییه جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم شده بودند.
در روزهای گذشته برخی سایت‌های خبری حقوق‌بشری، از احتمال اجرای حکم اعدام «خسرو بشارت»، زندانی عقیدتی کرد محبوس در زندان قزل‌حصار خبر داده‌اند.
بر‌اساس گزارش شبکه حقوق‌بشر کردستان، روز ۱۶اردیبهشت، خسرو بشارت زندانی عقیدتی محکوم به اعدام که از ۱۲اردیبهشت، هم‌زمان با اعدام «انور خضری»، یکی از هم‌پرونده‌ای‌هایش به سلول انفرادی منتقل شده بود، با خانواده خود ملاقات کرده است.
معمولا به‌دنبال انجام آخرین ملاقات، هر لحظه خطر اجرای حکم اعدام زندانی وجود دارد.
پایگاه خبری حال‌وش که اخبار شهروندان بلوچ را منتشر می‌کند نیز روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ از اجرای حکم اعدام دستکم دو زندانی بلوچ بدون اطلاع خانواده‌هایشان در زندان کهنوج استان کرمان خبر داد.
این دو زندانی که هویت آن‌ها عبدالله ازبکزهی ۳۶ ساله و اهل زاهدان و  خدابخش هوتی ۳۷ ساله از اهالی روستای گزو شهرستان خاش هر دو از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر پیشتر به اعدام محکوم شده‌ بودند در زندان کهنوج بدون اطلاع خانواده های شان اجرا شد.
حال‌وش به نقل از یک منبع آگاه درباره این زندانیان نوشته است: « عبدالله در سال ۱۴۰۰، در شهرستان کهنوج با اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و از دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شده و خدابخش در سال ۱۳۹۸ در نزدیکی فاریاب از بابت اتهامات مرتبط به مواد مخدر بازداشت و از دادگاه انقلاب کهنوج به اعدام محکوم شده و روز گذشته از بند عمومی یک زندان کهنوج از اتاق های ۶ و ۱ به قرنطیه منتقل و سحرگاه چهارشنبه احکام اعدام هر دو زندانی بدون اطلاع خانواده های شان اجرا شده است.»
«سازمان حقوق بشر ایران» در گزارشی که روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت منتشر شده، اعلام کرد که جمهوری اسلامی در بازه زمانی ۲۸ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت، هر پنج ساعت یک نفر را اعدام کرده‌ است.
بر اساس گزارش این سازمان تنها در دو هفته‌ اخیر حکم اعدام ۶۳ زندانی در زندان‌های ایران به اجرا درآمده‌است. در این گزارش تصریح شده که از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه آوریل، ۱۷۱ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند.
پس از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، مسئولان جمهوری اسلامی به اجرای احکام اعدام شتاب بیشتری داده‌اند و در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۸۳۴ نفر در ایران اعدام شدند.
به نوشته بیانیه مطبوعاتی ۸۲ نهاد ایرانی و بین‌المللی حقوق بشر که در فروردین‌ماه گذشته درباره روند اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر منتشر شد ، افرادی که به اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر بازداشت شدند، بیش از نیمی از اعدام‌های سال ۲۰۲۳ را تشکیل می‌دهند و «۴۷۱ اعدام متهمان مواد مخدر هیچ هزینه‌ای برای حکومت نداشته است.»

منبع:پژواک ایران