PEZHVAKEIRAN.COM ترور نیمی از فرماندهان حزب‌الله در جنوب لبنان + مابقی قایم شده اند
 

ترور نیمی از فرماندهان حزب‌الله در جنوب لبنان + مابقی قایم شده اند

dead.jpgیوآو گالانت وزیر دفاع می گوید نیمی از فرماندهان حزب الله در جنوب لبنان توسط ارتش اسرائیل کشته شده اند.

گالانت: «نیمی از فرماندهان حزب‌الله در جنوب لبنان از بین رفته‌اند... و نیمه دیگر پنهان شده و از دفاع نیروها و تاسیسات خود در جنوب لبنان دست کشیده اند».
به گفته او هدف اصلی نیروهای او در شمال اسرائیل این است که ده‌ها هزار شهروند آواره این کشور بتوانند از حملات روزانه حزب‌الله درامان باشند و به خانه‌هایشان بازگردند.
سپاه پاسداران نیروهای خود در جنوب سوریه را پس از حملات منتسب به اسرائیل کاهش داده است
اسوسیت پرس - یک منبع نزدیک به حزب‌الله می‌گوید که سپاه پس از حملات پیاپی اخیر اسرائیل، حضور خود را در جنوب سوریه کاهش داده است.

منابع خبرگزاری فرانسه می گویند: سپاه که برای بیش از یک دهه جنگ داخلی از نیروهای دولتی سوریه حمایت نظامی کرده است، پس از حملات اسرائیل که فرماندهان این نیرو را در ماه‌های اخیر هدف قرار داده بود، تصمیم گرفت "چگونگی حضور" نیروهای خود در منطقه را تغییر دهد.

حزب‌الله هم ادعا کرد: «سپاه نیروهای خود را از جنوب سوریه، از جمله استان‌های قنیطره و درعا، که در مجاورت بلندی‌های جولان است، خارج کرده است، اما هنوز در دیگر نقاط کشور سوریه حضور دارد.
 
پس از حمله روز ۲۰ ژانویه عقب‌نشینی نیروهای ایرانی آغاز شده است
ایندیپندنت فارسی - حمله هوایی ۳۰ دی‌ (۲۰ ژانویه) جنگنده‌های اسرائیل به پایتخت سوریه با هدف ترور پنج فرمانده و نیروهای دیگر سپاه قدس به نام‌های سردار سرتیپ حجت‌الله امیدوار، علی آقازاده، حسین محمدی، سعید کریمی و محمد امین صمدی انجام شد.
در ماه‌های اخیر یک سری حملات به اهداف ایرانی در سوریه انجام گرفته که به اسرائیل منتسب می‌شود. از جمله مهمترین آنها می‌توان به حمله اول آوریل اشاره کرد که کنسولگری ایران در دمشق را با خاک یکسان کرد و هفت تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شدند. پس از این حمله، جمهوری اسلامی اولین حمله مستقیم موشکی و پهپادی را علیه اسرائیل انجام داد و تنش‌های منطقه‌ای افزایش یافت.
رامی عبدالرحمن، رئیس این سازمان مستقر در انگلیس گفت که نیروهای لبنانی و عراقی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران جای ماموران جمهوری اسلامی را گرفته‌اند.
جمهوری اسلامی مدعی است که هیچ نیروی رزمی در سوریه ندارد و فقط افسرانی برای ارائه مشاوره و آموزش نظامی در آنجا مستقرند؛ با این حال دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که حدود سه هزار نیروی نظامی ایرانی در سوریه حضور دارند.
عبدالرحمن با اشاره به این که بسیاری از نیروهای جمهوری اسلامی در شش ماه گذشته سوریه را ترک کرده‌اند، گفت که تعدادی در استان حلب در شمال و در استان دیرالزور در شرق باقی مانده‌اند.
خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت افرادی که به تازگی به دمشق سفر کرده‌اند می‌گویند که حضور ایران در پایتخت سوریه کمتر دیده می‌شود و چندین دفتر ارتش جمهوری اسلامی در شهرهای این کشور بسته شده است. شاهدان همچنین می‌گویند که پرچم‌های ایران و تصاویر رهبران جمهوری اسلامی که در بخش‌هایی از دمشق آویزان شده‌ بودند بسیار کمتر از گذشته دیده می‌شوند.
روز سی‌ام فروردین نیز وال‌استریت ژورنال به نقل از مشاوران و مقامات ایران و سوریه گزارش داد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روند تخلیه نیروها از سوریه را آغاز کرده است. بنا بر آن گزارش، مقامات امنیتی سوریه گفتند که سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان حضور مقامات عالی‌رتبه خود در سوریه را کاهش داده‌اند و افسران با درجه پایین‌تر را نیز از موقعیت‌های اصلی خود در سوریه به مکان‌های دیگر منتقل کرده‌اند.

منبع:پژواک ایران