PEZHVAKEIRAN.COM گزارش تحقیقی سازمان ملل خواستار «بهبود بی‌طرفی» در انروا شد
 

گزارش تحقیقی سازمان ملل خواستار «بهبود بی‌طرفی» در انروا شد

یک گزارش سازمان ملل متحد درباره انروا، آژانس امدادرسانی این سازمان به آوارگان فلسطینی می‌گوید که انروا باید برای بهبود بی‌طرفی، شفافیت و گزینش نیروهای خود اقدامات بیشتری انجام دهد.
این گزارش درعین حال تاکید کرده است که اسرائيل نتوانسته است مدارکی را برای اثبات ادعای خود مبنی بر دست داشتن بسیاری از نیروهای این آژانس در حمله هفت اکتبر حماس ارائه کند.
اسرائيل گفته است که بسیاری از کارکنان انروا عضو حماس هستند و عده‌ای از آنها در حمله هفت اکتبر این گروه شرکت کرده بود.
این اتهامات باعث شد که چند کشور کمک‌های مالی خود را به این آژانس امدادرسانی قطع کنند.
گزارش تازه می‌افزاید روند نظارتی این آژانس باید بهبود بیابد و علیرغم چارچوب کاری جدی این آژانس، حفظ بی‌طرفی کماکان در آن مسئله ساز است.
مطالب پیشنهادی
End of مطالب پیشنهادی
مقام‌های اسرائيلی نتیجه این گزارش را رد کرده‌اند و مدعی‌اند که نویسندگان آن وخامت اوضاع را نادیده گرفته‌اند. به گفته این مقام‌ها مشکل این آژانس «چند عنصر خرابکار نیست» بلکه اساس آن سمی و فاسد است و در حماس ریشه دارد.
اسرائيل ابتدا مدعی شده بود که ۱۲ نفر از کارکنان انروا در حمله به این کشور دست داشته‌اند.
انروا ۱۰ نفر از کارکنان خود را اخراج کرد و تحقیقاتی مستقل از طرف دفتر نظارت داخلی سازمان ملل متحد کماکان درباره وضعیت این ده نفر جریان دارد.
گزارش روز دوشنبه به ادعاهای دیگر اسرائيل می‌پردازد که می‌گوید تعداد زیادی از کارکنان انروا عضو حماس هستند و یا با اعضای حماس نسبت دارند.
اسرائیل می‌گوید ۲۱۳۵ کارمند انروا اعضای حماس یا جهاد اسلامی هستند، گروه‌هایی که از سوی آمریکا،‌ بریتانیا و اسرائيل گروه‌های تروریستی محسوب می‌شوند. اسرائيل همچنین مدعی است که یک پنجم مدیران مدارس این آژانس نیز عضو حماسند.
انروا تاکید دارد که تمامی کارکنان خود را به دقت گزینش می‌کند و فهرست اسامی آن‌ها را در اختیار کشورهایی از جمله اسرائيل قرار می‌دهد.
گزارش تازه سازمان ملل متحد که به مدیریت کاترین کولونا، وزیر خارجه سابق فرانسه و حمایت سه موسسه تحقیقاتی اتحادیه اروپا تهیه شده نتیجه گرفته است که اسرائيل نتوانسته مدارکی برای اثبات ادعاهایش درباره عضویت این تعداد از کارکنان انروا در حماس نشان بدهد اما افزوده است که برای رعایت بی‌طرفی باید اقدامات بیشتری انجام شود.
بر اساس این گزارش بهبود سیستم گزینش انروا منوط به همکاری بهتر دولت‌های اسرائيل و فلسطینی است. نویسندگان گزارش در عین حال تاکید کرده‌اند که محیط کار نیروهای انروا بسیار پرچالش و خطرناک است.
دبیر کل سازمان ملل متحد و رئيس انروا یافته‌های این گزارش را پذیرفته‌اند و وعده داده‌اند به توصیه‌های آن عمل خواهند کرد.
سازمان ملل متحد امیدوار است این گزارش و عمل به توصیه‌های آن راه را برای از سرگیری کمک‌های مالی کشورها باز کند.
کانادا، ژاپن، سوئد، فنلاند و اتحادیه اروپا به تعلیق موقت کمک‌های مالی خود به انروا پایان داده‌اند اما بریتانیا و آمریکا کماکان از این کار خودداری می‌کنند.

منبع:بی بی سی