PEZHVAKEIRAN.COM هشدار رئیس سازمان نظام پزشکی درباره خالی ماندن ظرفیت دستیاری رشته‌های تخصصی
 

هشدار رئیس سازمان نظام پزشکی درباره خالی ماندن ظرفیت دستیاری رشته‌های تخصصی

رئیس کل سازمان نظام پزشکی از خالی ماندن ظرفیت «دستیاری» (رزیدنتی) در برخی رشته‌های تخصصی از جمله اطفال، بیهوشی و طب اورژانس خبر داد و گفت که آمارها نشان می‌دهد در آینده، جامعه پزشکی دچار چالش خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمد رئیس‌زاده یکشنبه دوم اردیبهشت ماه با هشدار نسبت به مسائل و چالش‌های جدی جامعه پزشکی گفت که چاره حل این بحران تنها افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های تخصصی نیست.

او گفت اگر این چالش‌ها و مسائل مرتبط با وضعیت جامعه پزشکی حل نشود نظام سلامت کشور دچار بحران خواهد شد و حل ان به سادگی امکان‌پذیر نیست.

آقای رئیس‌زاده، مرداد ماه ۱۴۰۲ نیز «خالی شدن کشور از پزشک» را بحرانی «جدی» خوانده و در مورد آیندهٔ حوزه سلامت ایران هشدار داده بود.

این در حالی‌است که در سال‌های اخیر هشدارهای بسیاری نسبت به احتمال کاهش چشمگیر شمار پزشکان و پرستاران در ایران همزمان با افزایش موج مهاجرت‌ها در این حوزه‌ها مطرح شده است.

برخی مقامات و کارشناسان نیز می‌گویند کاهش داوطلب در برخی رشته‌های تخصصی در کنکور پزشکی به گونه‌ای است که با ادامه این روند در۱۰ یا ۲۰ سال آینده، در بسیاری رشته‌ها، دیگر متخصصی در کشور نداریم.

بیشتر در این باره:

رئیس جامعه جراحان ایران: در رشته جراحی کودکان حتی یک داوطلب هم نداریم

جراحی کودکان و جراحی قلب دو نمونه از این رشته‌های تخصصی است که ایرج فاضل رئیس جامعه جراحان ایران اردیبهشت ۱۴۰۲ اعلام کرد این دو رشته حتی یک داوطلب هم ندارد.

سازمان نظام پزشکی ایران نیز اسفند ماه ۱۴۰۲ در گزارشی، از مهاجرت متخصصان قلب کودکان از کشور و بلاتکلیفی صدها کودک بیمار خبر داد که باید برای جراحی سال‌ها در فهرست انتظار بمانند.

مهاجرت کادر درمان تنها به پزشکان و متخصصان محدود نمی‌شود، بلکه در سال‌های گذشته آمارهای تأمل‌برانگیزی درباره مهاجرت ماماها و پرستاران نیز منتشر شده است.

علاوه بر بحران مهاجرت، افزایش آمار خودکشی در جامعه پزشکی به ویژه در میان دستیاران پزشکان نیز نگران کننده است.

بهمن ماه ۱۴۰۲ رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران از خودکشی منجر به مرگ ۱۶ دستیار پزشکی (رزیدنت) طی یک سال پیش از آن خبر داد.

نتایج تحقیق انجمن روانپزشکی ایران نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته آمار خودکشی در جامعه پزشکی ایران بین ۳.۱ تا ۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

منبع:رادیو فردا