PEZHVAKEIRAN.COM درگیری ایران و اسرائیل؛ صداوسیما ایران: صدای انفجار در اصفهان بخاطر فعال شدن سامانه پدافند بوده است
 

درگیری ایران و اسرائیل؛ صداوسیما ایران: صدای انفجار در اصفهان بخاطر فعال شدن سامانه پدافند بوده است

رسانه‌های آمریکایی از اصابت چند موشک اسرائیلی در مناطقی در ایران، سوریه و عراق خبر داده‌اند
  1. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نسبت به «درگیری منطقه‌ای تمام عیار» هشدار داده است
  2. یک فرمانده سپاه می‌گوید حمله احتمالی اسرائیل به مراکز هسته‌ای می‌تواند سیاست هسته‌ای ایران را تغییر دهد
  3. شورای اروپا تحریم‌ها علیه برنامه پهپادی و موشکی ایران را گسترش می‌دهد
  4. وزیر خارجه ایران می‌گوید تهران قبل و بعد از حمله به اسرائیل به آمریکا پیام داده است
    1. سازمان بین‌المللی انرژی اتمی: تاسیسات هسته‌ای ایران هیچ خسارتی ندیده‌اند

      آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر حمله اسرائیل به ایران اعلام کرد که هیچکدام از تاسیسات هسته‌ای ایران آسیب ندیده است.

      به گزارش خبرگزاری رویترز این نهاد در ادامه گفته است که به «نظارت بسیار دقیق اوضاع» ادامه خواهد داد.

      آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حسابش در شبکه اجتماعی ایکس همچنین تاکید کرده که «تاسیسات هسته‌ای هرگز نباید یک هدف نظامی» باشند.


    2. آمریکا سفر کارکنان سفارت این کشور در اسرائیل را محدود کرد

      در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر حمله تلافی جویانه اسرائیل به ایران، ایالات متحده آمریکا سفر پرسنل سفارت خود در اسرائیل و اعضای خانواده‌شان را «از روی احتیاط» محدود کرده است.

      سفارت آمریکا به کارکنانش گفته است که تا اطلاع ثانوی به خارج از منطقه تل آویو از جمله هرتزلیا، نتانیا و ایون یهودا و همچنین مناطق بیت‌المقدس و بئرشبع سفر نکنند.

      در بیانیه سفارت آمریکا که امروز منتشر شد آمده: «وضعیت امنیتی پیچیده است و بسته به وضعیت سیاسی و رویدادهای اخیر می‌تواند به سرعت تغییر کند».

  1. رسانه‌های آمریکایی می‌گویند اسرائیل پیش از حمله به واشنگتن اطلاع داده بود

    برخی مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشده، به رسانه‌های این کشور گفته‌اند که اسرائیل در خصوص حمله به ایران به ایالات متحده اطلاع داده بود.

    شبکه‌های ان‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به نقل از این منبع خبری گفته‌اند که آمریکا این حمله را «پشتیبانی و حمایت» نکرده است.

    کاخ سفید و پنتاگون هنوز در مورد این حمله که ایران می‌گوید تنها با تعداد کمی پهپاد صورت گرفته، اظهار نظری نکرده‌اند.

    ایران گزارش‌های مربوط به حمله موشکی را تکذیب کرده و یکی از مقامات این کشور نیز گفته «خبر رسانه‌های آمریکایی صحت ندارد».


  2. رویترز: شرکت‌های هواپیمایی مسیرهای خود را بر فراز ایران تغییر داده‌اند

    خبرگزاری رویترز گزارش کرده که بسیاری از خطوط هوایی پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر حمله اسرائیل به ایران، مسیرهای پروازی خود را بر فراز ایران تغییر دادند.

    براساس این گزارش شرکت‌های هواپیمایی بسیاری از پروازهای خود را به فرودگاه‌های جایگزین هدایت کرده‌اند و بسیاری از هواپیماها در همین راستا به نقطه شروع پرواز بازگشتند.

    پس از انتشار خبر حمله فرودگاه‌های تهران،‌ اصفهان و شیراز تمامی پروازهای خود را لغو کردند و براساس داده‌های وب‌سایت فلایت‌رادار۲۴، آسمان در غرب ایران خالی از هر گونه پروازی در ساعات اولیه گزارش حمله بود.


  3. یک مقام ارتش در استان اصفهان: حادثه هیچ خسارتی نداشته است

    سیاوش میهن‌دوست، فرمانده ارشد ارتش در استان اصفهان به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است که صدای انفجار شنیده شده در این شهر «هیچ خسارت و حادثه‌ای» نداشته است.

    به گفته وی «صدای شنیده شده انفجار در اصفهان، شلیک پدافند هوایی به یک شیء مشکوک بوده» است.

    برخی مقامات اسرائیلی تایید کرده‌اند که این کشور عملیاتی را در خاک ایران انجام داده است اما جزییات بیشتری تاکنون اعلام نشده است.


  4. استرالیا از شهروندانش خواست تا اسرائیل را ترک کنند

    دولت استرالیا پس از انتشار گزاری‌هایی مبنی بر حمله اسرائیل به ایران از شهروندان خود خواست «در صورت وجود امنیت» اسرائیل را ترک کنند.

    وزارت خارجه استرالیا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «احتمال انجام عملیات نظامی انتقام‌جویانه و حملات تروریستی علیه اسرائیل و منافع اسرائیل در سرتاسر منطقه وجود دارد و وضعیت امنیتی ممکن است به سرعت بدتر شود».

    در ادامه وزارت خارجه اسرائیل نوشته است: «ما از استرالیایی‌های مستقر در اسرائیل یا سرزمین‌های اشغالی فلسطین می‌خواهیم که منطقه را ترک کنند.»

    این کشور همچنین به استرالیایی‌های ساکن در منطقه درباره بسته شدن حریم هوایی، لغو پروازها و سایر اختلالات سفر هشدار داده است.


  5. سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی ایران: خبر رسانه‌های غربی «صحت» ندارد

    حسین دلیریان، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی ایران در حسابش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که «تا این لحظه، هیچ حمله هوایی از بیرون مرزها به اصفهان یا نقاط دیگر کشور نشده است».

    آقای دلیریان بدون دادن هیچ توضیحی در خصوص صدای انفجار شنیده شده در شهر اصفهان نوشته است که «حمله ناکام با چند کوادکوپتر که نهایتا همین چند ریزپرنده هم سرنگون شدند».

    به گفته وی «پدافند هوایی ۳ ریزپرنده را سرنگون کرده است».


  6. محدودیت‌های پروازی در فرودگاههای امام و مهرآباد تهران لغو شد

    سازمان هواپیمایی کشوری ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده که فرودگاههای امام و مهرآباد تهران مجددا فعالیت‌شان را از سر گرفته‌اند.

    براساس این خبر که رسانه‌های داخل ایران نیز آن را منتشر کرده‌اند آمده «هم‌اکنون تمام محدودیت‌های پروازی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد و امام خمینی لغو شده» است.

    جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران هم به خبرگزاری ایسنا گفته است: «با هماهنگی‌های انجام‌شده محدودیت عملیاتی اعمال‌شده در فرودگاه‌ها برطرف و شرکت‌های هواپیمایی مجاز به انجام پروازهای برنامه‌ریزی‌شده هستند.»

    رضا کارگر، مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌های ایران نیز گفته: «تمام پروازهای فرودگاه مهرآباد به حالت بازگشت» و «از مسافران تقاضا می‌شود، پیش از عزیمت به فرودگاه ازطلاعات پرواز را چک کنند.»


  7. شلیک ضدهوایی در اصفهان

     

  8. خبرگزاری مهر: سه ریز پرنده در اصفهان منهدم شد

    خبرگزاری مهر در خبری به نقل از گزارش خبرنگار تلویزیون حکومتی ایران در شهر اصفهان، نوشته است که «سه ریز پرنده» در آسمان این شهر منهدم شده است.

    این رسانه بدون ذکر منبع نوشته: «صدای انفجار شنیده شده در اصفهان ناشی از انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند غیرعامل بوده است.»

    خبرنگار تلویزیون دولتی ایران در گزارشی که صبح امروز تهیه کرده با نشان دادن تصاویری از شهر اصفهان در پشت سرش، می‌گوید که شهر در امنیت کامل است و هیچ حادثه‌ای رخ نداده است.


  9. تعلیق پروازهای شیراز «تا ساعت ده و نیم صبح جمعه»

    مدیرکل فرودگاه‌های فارس در گفتگو با خبرگزاری رسمی ایرنا از لغو پروازها به مقصد شیراز و از مبدا این شهر تا ساعت ۱۰:۳۰ صبح جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ داده است.

    فخرالدین کشاورز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: «طبق اطلاعیه شرکت فرودگاه و ناوبری هوایی ایران درباره تعلیق پروازها در چند فرودگاه کشور فرودگاه شهید دستغیب شیراز به حالت تعلیق درآمد و فعلا پروازها در این فرودگاه‌ به دلیل حفظ ایمنی پروازها با تاخیر مواجه هست.»


  10. خبرنگار فاکس نیوز: حمله اسرائیل با هواپیمای بدون سرنشین انجام شد

    جنیفر گریفین، خبرنگار دفاعی شبکه فاکس نیوز، به نقل یک منبع آگاه نظامی آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشته است: «حمله موشکی اسرائیل دارای ابعاد 'محدود' بود، و با هواپیمای سرنشین دار انجام نشد.»

  11. انتقاد مقام دولت اوباما از حمله احتمالی اسرائیل به ایران

    تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی در دولت باراک اوباما در حساب شبکه اجتماعی ایکس خود نوشته است: «اگر گزارش‌ها درست باشد (اقدام اسرائيل) به طرز ناباورانه‌ای بدون ملاحظه است و خطر افزایش جدی تنش در سراسر خاورمیانه را با خود دارد.»

    او اضافه کرد: «سال‌هاست که نتانیاهو تلاش می‌کند آمریکا را به نیابت از خودش به جنگ با ایران وادار کند. بیایید امیدوار باشیم که موفق نخواهد شد.»

منبع:بی بی سی