PEZHVAKEIRAN.COM شلیک پدافند هوایی در اصفهان؛ حمله اسرائیل به ایران «انجام شد»
 

شلیک پدافند هوایی در اصفهان؛ حمله اسرائیل به ایران «انجام شد»

تعدادی از پروازها از دوبی به ایران لغو شده است
رادیوفردا خبردار شده است که پروازهای فلای‌دوبی و هواپیمایی امارات به ایران لغو شده است.
پروازهایی که قرار بود توسط این دو خط هوایی صبح جمعه به ایران انجام شود هنوز انجام نشده است.
همزمان به نوشته گاردین این دو خط هوایی پروازهای خود از فراز ایران را از صبح جمعه به مسیری دیگر تغییر داده‌اند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سلامت سایت‌های اتمی ایران خبر داد
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح جمعه در پیامی در شبکه ایکس خبر داد که سایت‌های اتمی ایران در حمله منسوب به اسرائیل آسیب‌ ندیده‌اند.
این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل اضافه کرد که وضعیت را «به‌دقت» زیر نظر دارد و خواستار خویشتن‌داری طرفین شد.
 
سخنگوی فضای مجازی می‌گوید حمله اسرائیل صحت ندارد
حسین دلیریان، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی ایران، خبر رسانه‌های آمریکا از حمله اسرائیل را «خبرسازی» توصیف کرد و نوشت: «هیچ حمله هوایی از بیرون مرزها به اصفهان یا نقاط دیگر کشور نشده است».
تحلیل یدیعوت آخرونوت از حمله اسرائیل به ایران
به نوشته رون بن ییشای، مفسر نظامی روزنامه یدیعوت آخرونوت، عوامل تصمیم‌‌گیرنده برای حمله بامداد جمعه به ایران با هدف قرار دادن اماکنی متعلق به سپاه پاسداران قصد داشته‌اند حمله‌ای را سامان دهند که جمهوری اسلامی ایران امکان مهار آن را داشته باشد، «بدون آن‌که نیازی به تبادل مجدد ضربات با اسرائیل باشد».
به نوشته این روزنامه، نظر به اخبار منتشره در رسانه‌های ایران مبنی بر بازگشت وضعیت به حالت عادی و بیانیه‌های مختلفی که نهادهای حکومت ایران منتشر کرده و تلاش کرده‌اند تا وضعیت را عادی نشان دهند، این احتمال تقویت شده که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد به این رویداد پایان دهد.
این روزنامه افزود به احتمال زیاد مقامات ایران هنوز متوجه ابعاد آسیب نشده‌اند.
نیویورک تایمز به نقل از مقامات امنیتی در اسرائیل حمله به داخل ایران را تأیید کرد
در حالی که مقامات اسرائیل هنوز واکنش رسمی در مورد حمله به ایران منتشر نکرده و مسئولیتی بر عهده نگرفته‌اند،‌ روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از منابعی که «مقامات امنیتی اسرائیل» نامید، نوشت اسرائیل بامداد جمعه، ۳۱ فروردین‌ماه، حمله‌ای را به ایران اجرا کرده است.
یک مقام ارتش از شلیک پدافند هوایی ایران «به اشیای مشکوک» خبر داد
خبرگزاری ایسنا به نقل از سیاوش میهن‌دوست، مقام ارشد نظامی در استان اصفهان، شلیک پدافند هوایی در اطراف اصفهان را تأیید کرد، اما اضافه کرد که شلیک با هدف «اشیاء مشکوک بوده و هیچ حادثه و خسارتی در پی نداشته است.»
در حالی که مقام‌های آمریکایی حمله اسرائیل به داخل خاک ایران را تأیید کرده‌اند و نیویورک تایمز می‌گوید از سه مقام ایرانی تأیید حمله به ایران را گرفته، خبرگزاری‌های حکومتی در ایران می‌گویند که شرایط در ایران و به‌ویژه در اصفهان «عادی است».
شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران :کلیه پروازها در فرودگاه‌های کشور به حالت عادی بازگشت‌
شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد:کلیه پروازها در فرودگاه مهرآباد و سایر فرودگاه‌های کشور به حالت عادی بازگشت‌.
شرکت فرودگاه و ناوبری هوایی ایران به دنبال گزارش‌ها در خصوص انفجار در اصفهان اعلام کرده بود که فعالیت فرودگاه‌های مهرآباد، اصفهان، شیراز و فرودگاه‌های غرب، شمال غرب و جنوب غرب کشور به حالت تعلیق درآمد.
نیویورک تایمز: سه مقام ایرانی حمله به یک پایگاه هوایی در اصفهان را تایید کردند
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از دو مقام دفاعی اسرائیل خبر داد که ارتش اسرائیل بامداد جمعه حمله‌ای به ایران انجام داده‌است.
سه مقام ایرانی نیز در گفت‌وگو با نیویورک تایمز تایید کردند که بامداد جمعه یک پایگاه هوایی نظامی در نزدیکی شهر اصفهان مورد حمله قرار گرفته است. طبق این گزارش، اما این مقامات نگفتند که کدام کشور این حمله را انجام داده است.
خبرگزاری مهر: صدای انفجار در اصفهان ناشی از انهدام ریز پرنده‌ها بود
یک منبع آگاه به خبرگزاری مهر گفته است که صدای انفجار شنیده شده در اصفهان ناشی از «انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند غیرعامل بوده است.»
.
طبق این گزارش «سه ریزپرنده حوالی ساعت ۴ بامداد در آسمان اصفهان و در اطراف منطقه زردنجان مشاهده شد» که توسط «پدافند غیرعامل در آسمان منهدم » شدند.
این منبع آگاه تصریح کرد: «در پایگاه هشتم شکاری اصفهان حادثه‌ای رخ نداده است.»
در حالی خبرگزاری مهر از انهدام «سه ریزپرنده‌» در اصفهان خبر داده که مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور می‌گویند اسرائیل به ایران حمله موشکی کرده است.
تسنیم گزارش‌ها درباره «حمله موشکی به اصفهان» را نادرست خواند
خبرگزاری تسنیم، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، گزارش‌ها درباره وقوع «انفجار بزرگ» و حمله موشکی منتسب به اسرائیل را نادرست خواند و به نقل از «منابع آگاه» نوشت که «هیچ گزارشی» درباره «انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان» تایید نشده است.
این خبرگزاری سپس عنوان کرد که پدافند هوایی ایران «با توجه به سطح بالای حساسیت»، «شلیک‌هایی را در اطراف پایگاه هوایی اصفهان انجام داده اما تا این لحظه صرفاً احتمال موضوع ریزپرنده مطرح است، اگر چه این موضوع نیز قطعی نشده است».

منبع:رادیو فردا