PEZHVAKEIRAN.COM اسکای نیوز: اگر یک موشک بالستیک ایران به مراکز پرجمعیت اسرائیل می‌خورد، ویرانگر بود
 

اسکای نیوز: اگر یک موشک بالستیک ایران به مراکز پرجمعیت اسرائیل می‌خورد، ویرانگر بود

وزیر خارجه آلمان: افزایش تنش نه به نقع اسرائیل است و نه مردم ایران
وزیر امور خارجه آلمان پیش از ترک اسرائیل گفت برای نخست‌وزیر و سایر مقام‌های این کشور روشن کرده که نباید اجازه داد خاورمیانه به وضعیتی بغلتد که نتیجه آن «کاملا غیرقابل پیش‌بینی» باشد.
آنالنا بائربوک که برای مذاکره درباره کاهش تنش بعد از حمله ایران به اسرائیل سفر کرده بود، روز چهارشنبه ۲۹ فروردین تأکید کرد که در وضعیت فعلی «همه باید محتاطانه و مسئولان رفتار کنند.»
او افزود که افزایش تنش به نفع هیچکس نیست، «نه امنیت اسرائیل، نه ده‌ها گروگانی که هنوز در بند حماس هستند، نه مردم آسیب‌دیده غزه، نه افراد زیادی در ایران که خود تحت حکومت ایران در رنج هستند و نه کشورهای دیگر که فقط می‌خواهند در صلح زندگی کنند.»
این هفتمین دیدار خانم بائربوک از اسرائیل بعد از حمله گروه افراطی حماس در روز ۱۵ مهر بود.
او گفت بعد از ترک اسرائیل در جلسه گروه جی ۷ ،هفت کشور صنعتی جهان، شرکت می‌کند که قرار است اعضایش درباره تحریم‌های جدید علیه ایران مذاکره کنند.
روسیه: رابطه کاری سازنده با ایران و تماس سازنده با اسرائیل داریم
سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اطلاع از زمان حمله ایران به اسرائیل، گفت تمایل به صحبت درباره «تشدید تنش» ندارد.
دیمیتری پسکوف، افزایش تنش‌ها میان ایران و اسرائیل را «خلاف منافع اسرائیل، ایران و تمام منطقه» نامید و افزود که روسیه همه طرف‌ها را به خویشتنداری فرامی‌خواند.

پسکوف اضافه کرد که مسکو علاوه بر «رابطه کاری سازنده» با ایران، با اسرائیل نیز در «تماس‌های سازنده» است.
خدمه کشتی «ام‌اس‌سی اریز» در سلامت هستند
شرکت کشتیرانی «ام‌اس‌سی» روز چهارشنبه اعلام کرد خدمه کشتی «ام‌اس‌سی اریز» که ۲۵ فروردین توسط سپاه پاسداران توقیف شد، در سلامت هستند و مذاکره با مقام‌های ایرانی برای آزادی این کشتی در جریان است.
سپاه پاسداران این کشتی را در ۵۰ مایلی بندر فجیره امارات توقیف و به بندرعباس منتقل کرد.
شرکت ام‌اس‌سی در بیانیه‌ای گفته است: «ما در حال مذاکره با مقام‌های ایرانی هستیم تا کشتی را آزاد کنند».
وزارت خارجه پرتغال روز سه‌شنبه سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور را احضار و ضمن محکومیت حمله موشکی و پهپادی ایران به خاک اسرائیل، خواستار آزادی کشتی «ام‌اس‌سی اریز» شد. این کشتی با پرچم پرتغال حرکت می‌کرد.
شرکت «ام‌اس‌سی» این کشتی را از شرکت کشتیرانی گورتال اجاره کرده بود که خود بخشی از شرکت تجارت دریایی زودیاک است. بخشی از سهام زودیاک متعلق به ایال اوفر، میلیاردر اسرائیلی، است.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، بدون ارائه شواهدی مدعی شده که این کشتی به‌دلیل «نقض قوانین بین‌المللی» توقیف شده است.
اسکای نیوز: اگر یک موشک بالستیک ایران به مراکز پرجمعیت اسرائیل می‌خورد، ویرانگر بود
دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در حال نشان دادن لاشه موشک بالستیک «عماد» ایران که ساقط شده است
دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در حال نشان دادن لاشه موشک بالستیک «عماد» ایران که ساقط شده است
یک خبرنگار شبکه تلویزیونی «اسکای‌نیوز» بریتانیا که از لاشه‌های موشک‌های پرتاب‌شده ایران به خاک اسرائیل بازدید کرده، می‌گوید ادعای جمهوری اسلامی که حمله‌اش نمادین بوده، «پوچ» به نظر می‌رسد، «زیرا اگر یکی از آن موشک‌های بالستیک به مراکز پرجمعیت اسرائیل می‌رسید، ویرانگر بود».
دومینیک واگورن در گزارش خود که روز سه‌شنبه منتشر شد، نوشته است: «هنگامی که اولین تصاویر از موشک‌های ساقط‌شده ایران در صبح یکشنبه منتشر شد، واقعی به نظر نمی‌رسید. حتی پیتر لرنر، سخنگوی باتجربه ارتش، هم فریب خورد. او به اسکای نیوز گفت: فکر می‌کردم این خبر جعلی است».
به گفته این گزارشگر، استوانه‌های باقی‌مانده از موشک‌های ساقط‌شده ایران که در بحرالمیت و دیگر نقاط اسرائیل پراکنده شده‌اند، «بیش از آن عظیم بودند که واقعی باشند. ما آن‌ها را پشت کامیون‌هایی که در تهران رژه می‌رفتند دیده بودیم، اما قبلاً شلیک نشده بودند».
دومینیک واگورن با اشاره به یکی از موشک‌ها به نام «عماد» که لاشه مخزن سوخت آن را در یکی از پایگاه‌های نظامی اسرائیل در نزدیکی ساحل مشاهده کرده، گفته که طول این موشک ۱۱ متر، برد آن ۱۶۰۰ کیلومتر، قدرت انفجاری‌اش معادل نیم تن مواد منفجره و میزان دقت آن ۱۰ متر است.
به گفته او، «با ایستادن در کنار آن، ناگهان این ادعا که حمله ایران به نوعی نمادین بوده است، پوچ به نظر می‌رسد. اگر یکی از آن موشک‌های بالستیک به مراکز پرجمعیت اسرائیل می‌خورد، ویرانگر بود».
دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، با نشان دادن این موشک به خبرنگاران گفت که این حمله بدون پاسخ نخواهد ماند.
او اظهار داشت: «شلیک ۱۱۰ موشک بالستیک مستقیماً به سوی اسرائیل بی‌پاسخ نخواهد ماند، ما پاسخ خواهیم داد، در زمان خود، در جای خود، به شیوه‌ای که انتخاب خواهیم کرد».
به گفته گزارشگر اسکای نیوز، ساعات آینده می‌تواند نشان دهد که آیا خاورمیانه وارد یک جنگ گسترده خواهد شد یا خیر.
فرمانده نیروی دریایی ارتش: کشتی‌های تجاری‌مان را تا دهانه سوئز اسکورت می‌کنیم
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی می‌گوید ناوگروه‌های نداجا برای اسکورت کشتی‌های تجاری‌ ایران در حال انجام مأموریت هستند.
شهرام ایرانی در جریان رژه روز ارتش افزود که در حال حاضر ناوشکن جماران با «همه توان در خلیج عدن حضور دارد و ادامه این مأموریت تا دریای سرخ هم خواهد بود.»
او با بیان اینکه «ما کشتی‌هایمان را از خلیج عدن تا دهانه سوئز اسکورت می‌کنیم»، ابراز آمادگی کرد تا از کشتی‌های کشورهای دیگر نیز حفاظت کند.
این در حالی است که زمان حمله اسرائیل به غزه در پاسخ به عملیات گروه افراطی حماس به این کشور، شورشیان حوثی که وابسته به جمهوری اسلامی هستند، حمله به کشتی‌های مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کرده‌اند. دامنه این حملات سپس به سایر کشتی‌ها نیز گسترش یافته است.
حملات حوثی‌ها، حمل و نقل جهانی از طریق کانال سوئز را مختل کرده و شرکت‌ها را مجبور کرده است مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را در اطراف جنوب آفریقا انتخاب کنند.
جمهوری اسلامی نیز خود در روزهای اخیر یک کشتی را با مالکیت اسرائیل در ۵۰ مایلی بندر فجیره امارات توقیف و به بندرعباس منتقل کرد.
کامرون: واضح است که اسرائیل تصمیم گرفته به حمله ایران پاسخ دهد
دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا که به اسرائیل سفر کرده، در جمع خبرنگاران گفت واضح است که اسرائیل تصمیم گرفته به حمله پهپادی و موشکی ایران پاسخ دهد، اما او امیدوار است این اقدام به گونه‌ای انجام شود که تشدید تنش به حداقل برسد.

کامرون تأکید کرد که بریتانیا می‌خواهد شاهد تحریم‌های هماهنگ تازه‌ای علیه ایران باشد و تهران را به «پشت پرده بسیاری از فعالیت‌هیا شرورانه» در منطقه متهم کرد.

او گفت که به خاطر حمایت از گروه افراطی حماس، حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمنی، «باید یک پیام صریح و روشن» توسط گروه هفت به جمهوری اسلامی داده شود.
قرار است رهبران گروه هفت در روزهای آینده در کاپری ایتالیا گرد هم آمده و در زمینه‌های مختلف از جمله تنش میان ایران و اسرائیل گفتگو کنند.

ایران نیمه‌شب ۲۶ فروردین ۱۷۰ پهپاد، ۳۰ موشک کروز و ۱۲۰ موشک بالستیک را به تلافی آنچه که دست داشتن اسرائیل در کشته‌شدن هفت فرمانده نظامی جمهوری اسلامی خواند، به خاک این کشور شلیک کرد.
اسرائیل می‌گوید ۹۹ درصد این پرتابه‌ها توسط سامانه دفاعی گنبد آهنین و همچنین مشارکت آمریکا، بریتانیا، فرانسه و اردن رهگیری و منهدم شدند.
قرار است اتحادیه اروپا و آمریکا بابت این اقدام، تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران تصویب و اعمال کنند.
رئیسی: قرار بود اقدام علیه اسرائیل، محدود و تنبیهی باشد
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل در واکنش به کشته‌شدن چند نظامی بلندپایه ایرانی در عملیاتی منتسب به این کشور در دمشق را «اقدامی محدود و تنبیهی» دانست.

او در جریان سخنرانی خود در روز ارتش با هشدار نسبت به هرگونه واکنش نظامی اسرائیل در پاسخ به آن، مدعی شد: «اگر عملیات سنگین‌تری انجام می‌دادیم چیزی از اسرائیل باقی نمی‌ماند. ولی قرار بود اقدام محدود باشد.»
رئیسی خطاب به کشورهای منطقه هم گفت که به جای ارتباط با اسرائیل، «به داشته‌های خود و نیروهای مسلمان و ارتش و سپاه ما اتکا کنید. نیازی به نیروهای بیگانه در منطقه نیست.»
حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل با محکومیت‌های گسترده بین‌المللی مواجه شده و آمریکا و اتحادیه اروپا از اعمال تحریم‌های بیشتری بر ایران به این دلیل سخن می‌گویند.
رهبران اروپا درباره تنش میان ایران و اسرائیل گفتگو می‌کنند
رهبران اتحادیه اروپا طی یک نشست دو روزه در بروکسل که از امروز چهارشنبه، ۲۹ فروردین آغاز می‌شود، درباره تنش‌ها میان ایران و اسرائیل گفتگو می‌کنند. آینده اقتصادی اتحادیه اروپا و جنگ اوکراین نیز از دیگر محورهای عمده این نشست گزارش شده است.
چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، در بیانیه‌ای پیش از نشست سران این اتحادیه گفت که اتحادیه اروپا باید در «ترغیب همه طرف‌ها به حداکثر خویشتن‌داری، احترام به قوانین بین‌المللی و اجتناب از اقداماتی که ممکن است تنش‌ها را افزایش دهد متحد شود.»
قرار است رهبران اتحادیه اروپا درباره چگونگی کمک به کاهش تنش‌ها در منطقه با یکدیگر مذاکره کنند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه پس از یک کنفرانس ویدئویی اضطراری با وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه اعلام کرد که اتحادیه اروپا در واکنش به حمله هوایی تهران به اسرائیل، تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد.
آقای بورل اظهارات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان متحد، را تکرار کرد که متعاقب حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل گفته بود که خاورمیانه «لب پرتگاه قرار دارد».
از دیگر موضوعات روابط خارجی مورد بحث در این نشست می‌توان به تأثیر بی‌ثباتی منطقه‌ای در خاورمیانه بر لبنان و روابط این اتحادیه با ترکیه اشاره کرد.
سنگاپور ایرلاینز نیز استفاده از حریم هوایی ایران را متوقف کرد
شرکت هواپیمایی سنگاپور ایرلاینز و یکی از شرکت هواپیمایی زیرمجموعه آن به نام اسکوت اعلام کردند که به‌دلیل تنش‌ها میان ایران و اسرائیل، استفاده از حریم هوایی ایران را متوقف کرده‌اند.
سخنگوی شرکت هواپیمایی سنگاپور ایرلاینز گفت که این تصمیم را به عنوان یک اقدام احتیاطی اتخاذ می‌کند و از مسیرهای پروازی جایگزین به جای آسمان ایران استفاده خواهد کرد.
پیش از این نیز شمار دیگری از شرکت‌های هواپیمایی از جمله ایزی‌جت، ایرفرانس، لوفت‌هانزا و شرکت هواپیمایی اتریش تصمیم مشابهی اتخاذ کرده بودند.

منبع:رادیو فردا