PEZHVAKEIRAN.COM عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل: ایران را وادار به پرداخت بهای سنگین می‌کنیم
 

عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل: ایران را وادار به پرداخت بهای سنگین می‌کنیم

رهبران هفت کشور صنعتی حمله ایران به اسرائیل را محکوم کردند
رهبران هفت کشور صنعتی، موسوم به «گروه ۷» ضمن محکوم کردن حمله ایران به اسرائیل، نسبت به تشدید تنش‌ها در منطقه ابراز نگرانی کردند.
در بیانیه ای که روز یکشنبه ۱۶ فروردین پس از کنفرانس ویدیویی با حضور رهبران این ۷ کشور، از سوی ایتالیا به عنوان رئیس دوره‌ای این گروه منتشر شد آمده‌ است: «جمهوری اسلامی ایران هر چه بیشتر در جهت بی‌ثبات کردن منطقه گام برمی‌دارد؛ رویکردی که وخامت اوضاع خاورمیانه را افزایش می‌دهد که قابل قبول نیست.»
رهبران گروه ۷ در عین حال تاکید کردند که برای ایجاد ثبات در خاورمیانه تلاش خواهند کرد.
کاخ سفید عکسی منتشر کرده است که نشان می‌دهد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، همراه با وزیر امور خارجه این کشور در این نشست ویدئوی با رهبران شش کشور دیگر شرکت کرده است.
کاخ سفید همچنین در شبکه ایکس نوشت که رهبران هفت کشور صنعتی «حمله بیسابقه ایران به اسرائیل را محکوم و بر تعهد گروه ۷ به امنیت اسرائیل تأکید کردند.»
نیویورک تایمز: خامنه‌ای شخصا دستور حمله به اسرائیل را صادر کرد
روزنامه نیویورک تایمز شامگاه یکشنبه با استناد به اظهارات «چهار مقام ایرانی» که دو تن از آنها را بدون ذکر نام اعضای سپاه پاسداران معرفی کرد، نوشت رهبر جمهوری اسلامی ایران خود دستور حمله به اسرائیل از داخل ایران را صادر کرد.
این گزارش حاکی است هدف رهبر جمهوری اسلامی ایران با دادن این دستور رساندن «پیام روشن» بود که ایران از «صبر راهبردی» وارد مرحله «بازدارندگی فعال» می‌شود.
به نوشته این روزنامه، عملیات نظامی ایران علیه اسرائیل حاوی «یک پیام شفاف» به اسرائیل و متحدین آن است که «قوانین بازی تغییر کرده» و «از این پس، اگر اسرائیل به اهداف ایرانی حمله کند یا ایرانی‎‌ها را هدف قرار دهد، ایران آماده نشان دادن واکنش فعال و جدی است».
ناصر ایمانی، یک تحلیلگر نزدیک به حکومت در تهران در مصاحبه تلفنی با نیویورک تایمز گفت «روزهای عملیات مخفی و صبر کردن ایران به سر رسیده است».
آقای ایمانی افزود در شرایطی که اسرائیل به خاطر رویکردش در جنگ غزه مورد از سوی متحدان کلیدی‌اش، مانند آمریکا، مورد انتقاد قرار گرفته بود، تهران شرایط را برای انتقام‌گیری در چنین ابعادی «یک فرصت طلایی» تلقی کرد.
صنم وکیل، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در چتم هاوس در بریتانیا نیز به این روزنامه گفت تهران کشیدن خطوط قرمز در برابر اسرائیل را یک نیاز تشخیص داد تا به اسرائیل بفهماند که تضعیف بیش از این در جایگاه ایران را تحمل نخواهد کرد، حتی اگر حمله‌اش به بیان حمایت قاطع آمریکا و غرب از اسرائیل منجر شود.
علی واعظ، مدیر گروه بین‎‌المللی بحران در واشینگتن نیز به نیویورک تایمز گفت از پرده بیرون افتادن جنگ ایران و اسرائیل خطر تبدیل به یک درگیری واقعی و بسیار مخرب را در بر دارد و می‎‌تواند آمریکا را نیز در آن گرفتار کند.
عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل: ایران را وادار به پرداخت بهای سنگین می‌کنیم
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، شامگاه یکشنبه گفت کشورش همراه با آمریکا و سایر کشورهای دوست «یک اتحاد قدرتمند در هماهنگی با نیروهای نظامی و امنیتی اسرائیل ایجاد کرده است».
ژنرال گالانت در بازدید از نیروهای فعال در سامانه‌های «حتص» (پیکان یا آرو) که نقش فعالی در رهگیری موشک‎‌های بالیستیک و کروز شلیک شده از ایران داشت، افزود اسرائیل، آمریکا و سایر شریکان دوشادوش یکدیگر تمامی تهدیدهای شب گذشته را مهار کرده و تنها شمار بسیار اندکی مهار نشد که «حاشیه اندک» داشت.
او گفت فرصتی برای ایجاد یک اتحاد راهبردی در برابر تهدید جدی از ناحیه ایران بدست آمده است.
بنی گانتس، وزیر ارشد کابینه جنگ اسرائیل نیز شامگاه یکشنبه گفت ایران یک معضل جهانی، یک چالش منطقه‌ای و یک تهدید برای اسرائیل است و ما ائتلاف منطقه‌ای و بین‌المللی برپا کرده و ایران را به شیوه‌ای که مناسب بدانیم، وادار به پرداخت بهای سنگین خواهیم کرد.
ژنرال گانتس افزود: دنیا به صورت روشن در کنار ما و در تقابل با تهدید، ایستاد که این «یک دستاورد راهبردی است و و ما باید آن را به اهرمی برای امنیت اسرائیل تبدیل کنیم».
به گفته بنی گانتس، اسرائیل هنوز مأموریت خود از جنگ در غزه را به پایان نبرده و بازگرداندن اسرائیلی‌های ربوده شده گروگان در دست حماس و رفع تهدید از ساکنان مناطق شمالی و جنوب اسرائیل در صدر این اهداف است.
یوآو گالانت، بنی گانتس و بنیامین نتانیاهو سه دولتمردی هستند که از سوی وزیران کابینه امنیتی-سیاسی اسرائیل مأمور تعیین نحوه واکنش اسرائیل به حمله نظامی ایران به اسرائیل شده‎‌اند.
کاخ سفید تأیید کرد بایدن به نتانیاهو اطلاع داده آمریکا در پاسخ اسرائیل به حمله ایران مشارکت نمی‌کند
یک مقام کاخ سفید در گفت‎‌وگو با خبرگزاری رویترز تأیید کرد که جو بایدن در گفت‎‌وگوی تلفنی بامداد یکشنبه به نخست‌وزیر اسرائیل گفت اگر اسرائیل بخواهد در واکنش به حمله نظامی ایران به اسرائیل عملیاتی علیه ایران را آغاز کند، آمریکا در آن نقشی برعهده نخواهد گرفت.
رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای پس از پایان حمله ایران گفته بود: «به ( بنیامین نتانیاهو) گفتم که اسرائیل توانایی قابل توجهی برای دفاع در برابر و شکست حملات بی‌سابقه از خود نشان داد و پیامی واضح به دشمنانش فرستاد که نمی‌توانند امنیت اسرائیل را به طور مؤثر تهدید کنند.»
اما او اشاره‌ای به پاسخ اسرائیل به حمله ایران و نقش احتمالی آمریکا در آن نکرده بود.
پیش‌تر رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی مشابه این نقل قول از آقای بایدن مبنی بر عدم مشارکت آمریکا در پاسخ اسرائیل به ایران را منتشر کرده بودند.
امیرعبداللهیان: ۷۲ ساعت قبل از حمله به اسرائیل، همسایگان خود را مطلع کرده بودیم
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید تهران ۷۲ ساعت پیش از حمله به اسرائیل، به «کشورهای همسایه» درباره پاسخ «قطعی» خود اطلاع داده‌ بود.
حسین امیرعبداللهیان که روز یکشنبه ۲۶ فروردین در یک کنفرانس خبری در تهران سخن می‌گفت، بدون نام بردن از کشورهای مورد اشاره تأکید کرد که جمهوری اسلامی به این کشورها گفته بود که این عملیات را در قالب «دفاع مشروع» انجام می‌دهد.
وزیر خارجه ایران البته مشخص نکرد که کدام کشورها را از این حمله با خبر کرد، اما منابع ترکیه اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی از طریق ترکیه به آمریکا پیام داده که این عملیات تنها پاسخی به حمله اسرائیل به سفارت ایران در سوریه‌ است و ادامه نخواهد داشت.
یک منبع دیپلماتیک ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مدعی شد که ایالات متحده از طریق آنکارا به ایران اطلاع داد که عملیات نظامی تهران باید «در محدوده خاصی باشد.»
به دنبال بالا گرفتن خطر رویارویی اسرائیل و ایران و پیش از حمله شنبه شب، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، با وزرای خارجه ترکیه، چین وعربستان صحبت کرده بود تا از جمهوری اسلامی بخواهند تنش‌ها را تشدید نکند.
بایدن: اسرائیل مهار حمله ایران را «پیروزی» بداند و واکنش نشان ندهد
شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی گزارش داد که جو بایدن در گفت‌وگوی تلفنی بامداد یکشنبه با بنیامین نتانیاهو از اسرائیل خواست به «پیروزی» به‌دست آمده کنونی اکتفا کرده و از حمله به ایران خودداری کند.
روزنامه اسرائیل هیوم، حامی دولت این کشور، نیز با انتشار مطلبی مشابه نوشت آقای بایدن ضمن تأکید دوباره بر «تعهد آهنین» آمریکا به اسرائیل، به بنیامین نتانیاهو گفت موفقیت اسرائیل با همکاری آمریکا و کشورهای متحد در مهار حملات نظامی ایران را که موجب کمترین آسیب به اسرائیل شد، «پیروزی» بداند و از نشان دادن واکنش بیشتر خودداری کند.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا یکشنبه در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی اظهار داشت آقای بایدن معتقد نیست که حمله نظامی ایران به اسرائیل الزاما به یک جنگ گسترده‌تر تبدیل خواهد شد.
سی‌ان‌ان به نقل از مقام اسرائیلی: به حمله ایران پاسخ خواهیم داد
یک مقام اسرائیلی به شبکه سی‌ان‌ان گفت اسرائیل به حمله نظامی جمهوری اسلامی ایران پاسخ خواهد داد، اما دامنه این واکنش هنوز تعیین نشده است.
این مقام اسرائیلی افزود کشورش هنوز مشخص نکرده که آیا همه قواعد را زیر پا بگذارد (به مفهوم دست زدن به کاری غیرقابل پیش‎‌بینی) یا ‌آن‌که پاسخی دقیق را عملی کند.
مقام اسرائیلی که سی‌ان‌ان نام او را نبرد، گفت این گزینه‌ها در نشست کابینه جنگ اسرائیل در ساعات بعدازظهر یکشنبه به طور مشروح مورد بحث قرار می‌گیرد.
در اسرائیل نحوه واکنش این کشور به نخستین حمله مستقیم نظامی جمهوری اسلامی ایران به طرز گسترده در کانون مباحثات سیاستمداران و تحلیلگران رسانه‌ها قرار گرفته است.
در حالی که برخی از سیاستمداران مانند ایتامار بن‎‌گویر، وزیر امنیت ملی و رهبر جنبش راستگرای «اقتدار ملی» خواهان یک حمله «خردکننده» علیه ایران شده‌اند، برخی از سیاستمداران مانند گیدئون ساعار یکشنبه گفتند «صبر راهبردی» اسرائیل پاسخی درخور است و آمریکا و قدرت‌های جهانی را بیشتر در کنار اسرائیل قرار خواهد داد.
از سوی دیگر، بتسال‌ئل اسموتریچ، وزیر دارایی و رهبر حزب «صهیونیسم دینی» در آستانه نشست کابینه جنگ در یک بیانیه نوشت در برابر حمله ایران نباید کوتاه آمد.
او افزود: «چشم تمامی خاورمیانه و جهان به واکنش اسرائیل دوخته شده» و کوتاهی در پاسخ‌گویی، خود و فرزندان‌مان را «در معرض خطر فوری وجودی قرار خواهد داد».
این سیاستمدار راستگرای اسرائیلی شب گذشته را «یک معجزه» برای مردم و کشور اسرائیل به لطف و «شجاعت» ارتش و سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل نامید.
این اختلاف نظر در میان افکار عمومی اسرائیل نیز درگرفته است. بسیاری از شهروندان اسرائیل در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور، نظر به موفقیت کشورشان در رهگیری و انهدام ۹۹ درصد از ۳۳۰ فروند موشک و پهپاد گسیل شده ایرانی به اسرائیل خواهان تمرکز ارتش و دولت اسرائیل بر یکسره کردن جنگ در غزه و بازگرداندن ۱۳۴ گروگان اسرائیلی اسیر در دست حماس شدند.
از دیگر سو، شماری از شهروندان اسرائیلی، عمدتا از حامیان بنیامین نتانیاهو و هواداران احزاب راست متحد دولت نشان دادن «مشت آهنین» در برابر ایران و از جمله ضربه زدن به سایت‌های هسته‌ای ایران را توصیه کرده و گفتند این نخستین بار در عمر جمهوری اسلامی ایران بوده که این حکومت به اسرائیل مستقیما حمله کرده و سکوت در برابر آن، متجاوز را «گستاخ‌تر خواهد کرد».
ابراز مخالفت پاپ با به راه افتادن جنگی دیگر در منطقه
پاپ فرانسیس روز یک‌شنبه علیه «گرداب خشونت» در پی حمله نظامی موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل هشدار داد و گفت این رویداد توان ایجاد یک درگیری وسیع در خاورمیانه را دارد.
رهبر کاتولیک‌ها پس از نماز سنتی یک‌شنبه در میدان سنت پیتر در واتیکان سخن می‌گفت.
پاپ از ایران و اسرائیل خواست از دست زدن به اقداماتی که منطقه را وارد درگیری‌های حادتر کند، دوری کنند.
او گفت «جنگ بس است، حملات کافی است، خشونت بس است، به صلح و گفت‌وگو آری بگویید».
تهدید کاربران فضای مجازی به برخورد در صورت حمایت از اسرائیل
سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در بیانیه‌ای به کاربران شبکه‌های اجتماعی هشدار داد که در فضای مجازی از اسرائیل حمایت نکنند.
بیانیه این نهاد تهدید کرده که فعالیت صفحات کاربران در «همراهی و حمایت» از اسرائیل رصد می‌شود و با آن برخورد خواهد شد.
سازمان اطلاعات سپاه همچنین خواهان جاسوسی مردم علیه یکدیگر شد و از آنها خواست «در صورت مشاهده هر گونه فعالیت در حمایت از رژیم صهیونیستی (اسرائیل) آن‌ها را معرفی کنند».
تمام پروازها از چندین فرودگاه داخل ایران لغو شد
پرواز از فرودگاه مهرآباد و فرودگاه‌های شهرهای اصفهان، شیراز، ایلام، سنندج، تبریز، اردبیل، ارومیه، کرمانشاه، خرم‌آباد، اهواز، آبادان، همدان، شهرکرد و دزفول دست‌کم تا ساعت شش بامداد دوشنبه، ۲۷ فروردین لغو شد.
رضا کارگر، از مسئولان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران این خبر را در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد.
موشک‌ها و پهپادهای ایران در حملات به کار رفته علیه اسرائیل عمدتا از شهرهای مختلف در غرب ایران گسیل شده بود.

منبع:پژواک ایران