PEZHVAKEIRAN.COM حمله ایران به اسرائیل از نگاه خبرنگاران ارشد بی‌بی‌سی
 

حمله ایران به اسرائیل از نگاه خبرنگاران ارشد بی‌بی‌سی

توضیح تصویر،سردبیر بخش بین‌الملل بی‌بی‌سی می‌گوید حمله ایران به اسرائیل عبور از خط قرمز بود
حمله ایران به اسرائیل با انعکاس بسیار گسترده‌ای در رسانه‌ها و مطبوعات سراسر جهان روبرو شد. بخش‌های مختلف بی‌بی‌سی هم در گفتگو با تحلیلگران، کارشناسان و خبرنگاران خود این حمله، واکنش‌ها و نتایج و پیامدهای آن را به بحث گذاشتند که در اینجا گزیده‌ای از ارزیابی خبرنگاران ارشد بی‌بی‌سی را از دیشب تاکنون می‌بینید.
جرمی بوئن، سردبیر بخش بین‌الملل بی‌بی‌سی: حمله ایران به اسرائیل عبور از خط قرمز بود
حالا همه چیز بستگی به این دارد که اسرائیل چه کار می‌خواهد بکند. آن‌ها سیگنال‌های زیادی از متحدان‌شان دریافت می‌کنند، متحدانی که کمک زیادی در جریان حملات شب گذشته به این کشور کردند.
آمریکایی‌ها سیگنال‌های متعددی در مورد «تعهد آهنین‌شان» به امنیت اسرائیل فرستاده‌اند و به طور خلاصه گفته‌اند هوای اسرائیل را خواهند داشت. بریتانیا و اردن هم در دفاع از اسرائیل مشارکت داشتند و خود اسرائیل هم توانایی‌های دفاع هوایی پیشرفته‌ای دارد.
به نظرم برای ایران، تا حدودی نومیدکننده خواهد بود که ببینند تقریبا هیچ کدام از پرتابه‌هایش از تور دفاعی اسرائیل عبور نکرده است. سئوالی که اکنون مطرح است: آیا اسرائیل مقابله به مثل خواهد کرد و خاک ایران را هدف قرار خواهد داد؟ این منجر به بالا گرفتن بیشتر درگیری‌ها خواهد شد.
من با یکی از دیپلمات‌های ارشد غربی صحبت کردم که گفت دیشب شبی طولانی بوده، اما اکنون وظیفه آن‌ها کشیدن خطی زیر اتفاقات دیشب و جلوگیری از تکرار دوباره‌شان است.
دیپلمات‌های غربی از اسرائیل می‌خواهند که به خاک ایران حمله نکند.
این نکته هم قابل توجه است که جو بایدن خواهان واکنش دیپلماتیک شده است و از واکنش نظامی صحبتی نمی‌کند.
ایرانی‌ها به شیوه‌ای روشن اعلام کرده بودند که کاری خواهند کرد - اسرائیلی‌ها، آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها و دیگران هم آماده این واکنش بودند. بنابراین با واکنشی حساب شده از طرف ایران روبرو بودیم و متحدان غربی اسرائیل امیدوارند که این پایان این دور از درگیری‌ها باشد.
برای ایران، بازیابی نوعی توان بازدارندگی اهمیت فراوانی دارد.
کارکرد شبکه متحدان ایران در خاورمیانه هم همین توان بازدارندگی است. اما این واقعیت که اسرائیل روز اول آوریل به ساختمان دیپلماتیک ایران حمله کرد و تصور کرد پیامدی برایش نخواهد داشت، نشان می‌دهد توان بازدارندگی ایران به حد کافی قوی نیست و اکنون ایران برای بازیابی آن تلاش می‌کند.
چیزی که تغییر نکرده این است که آمریکایی‌ها همچنان به دنبال افزایش تنش‌ها در خاورمیانه نیستند. اما از یک خط قرمز برای نخستین بار عبور شده - ایرانی‌ها مستقیم به خاک اسرائیل حمله کرده‌اند.
دست راستی‌های اسرائیل از همین حالا می‌گویند باید به ایران واکنش نشان داده شود. برای همین مشخص نیست که این پایان دور تازه درگیری‌هاست یا نه. اگر چنین نباشد، در لحظه بسیار خطیری به سر می‌بریم.
سباستین آشر، دبیر امور جهان عرب بی‌بی‌سی: آیا اسرائيل به دنبال حمله ایران بود؟
حمله ایران به اسرائيل از آنچه که انتظار می‌رفت گسترده‌تر بود. اگرچه تهران بعد از حمله اسرائيل به کنسولگری این کشور در دمشق و نقض حاکمیت ارضی‌اش از واکنشی جدی به اسرائيل گریزی نداشت.
شاید منظور اسرائيل هم از حمله به این کنسولگری همین بوده است: که ایران را از کنج امن خود بیرون بیاورد و وادار کند با تکیه بر نیروهای نیابتی‌اش در منطقه، منافع اسرائيل و آمریکا در منطقه را به چالش بکشد.
حالا توپ در زمین اسرائيل است و اوست که تعیین می‌کند با چه قدرتی به این توپ ضربه بزند و به ایران که فاقد سیستم دفاع هوایی پیشرفته و پیچیده‌ای مانند اسرائيل است پاسخ بدهد.
افزایش سطح تنش قطعا منطقه را به قلمروی ناشناخته و خطرناک سوق خواهد داد.
ویل ورنون خبرنگار بی‌بی‌سی در واشنگتن: آمریکا خواهان کاهش تنش‌ها خواهد بود
missiles
منبع تصویر،EPA
این حمله مستقیم و بی‌سابقه‌ای از سوی ایران به خاک اسرائیل، متحد مهم آمریکا است.
نحوه پاسخ آمریکا به سطح حملات ایران، نوع سلاح‌های استفاده شده و میزان تلفات و خسارات بستگی دارد.
احتمالاً جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در تماس تلفنی خود که دقایقی پیش انجام شد، در مورد واکنش احتمالی بحث کرده‌اند.
آمریکا تا حد ممکن خواهان کاهش تنش خواهد بود و ممکن است مجبور شود اسرائیلی‌ها را هنگام برآورد نحوه پاسخ‌شان محدود کند. به آنها توصیه خواهد شد که احتیاط کنند و هرگونه اقدام تلافی‌جویانه را متناسب با سطح حملات انجام دهند.
برای آمریکا و متحدانش، سناریوی ترسناک، درگیر شدن در یک مناقشه تلافی‌جویانه است که می‌تواند به یک جنگ گسترده‌تر منطقه‌ای منجر شود.
جو اینوود خبرنگار امور بین‌الملل بی‌بی‌سی: تلاش ایران برای در هم‌ شکستن پدافند هوایی اسرائیل
به نظر می‌رسد هدف حمله ایران این بوده است که با پهپادهای ارزان قیمت سیستم دفاعی پیشرفته اسرائیل را بشدت مشغول کند تا موشک‌های بالستیک پیشرفته‌اش شانس بیشتری برای اصابت به اهدافشان داشته باشند.
جاستین کرامپ از اندیشکده استراتژیک سیبیلاین می‌گوید که این تاکتیک مشابهی است که در نقاط دیگر بکار رفته است.
او می‌گوید: «به نظر می‌رسد تاکتیک‌های ایران الهام گرفته از اوکراین است، جایی که از همان پهپادها در کنار موشک‌های کروز و بالستیک برای در هم شکستن پدافند هوایی استفاده شده است».
چند ماه پیش ما را به یکی از واحدهای گنبد آهنین اسرائیل بردند. این واحد شامل تعدادی پرتابگر به هم پیوسته بود که در هر کدام چندین موشک بارگذاری شده بود.
هر یک از آنها می‌تواند یک پهپاد یا موشک را در هوا سرنگون کنند.
به نظر می‌رسد ایران برآورد کرده است که برای عبور از این سیستم علاوه بر کیفیت، نیازمند کمیت است.
با این حال، به گفته کرامپ، این یک استراتژی است که موفقیتش تضمین شده نیست.
به گفته او: «اسرائیل اوکراین نیست. هواپیماهای ایالات متحده و احتمالاً بریتانیا ظاهراً به نابودی اهداف کمک می‌کنند. و نیروی هوایی اسرائیل بسیار توانمند است. علاوه بر این، اسرائیل سامانه‌های ضد موشکی متنوعی دارد که غلبه بر آنها دشوار خواهد بود.»
میزان عمق نفوذ این حمله بی‌سابقه به دفاع هوایی اسرائیل و آسیبی که می‌تواند وارد کند، احتمالاً بر هرگونه واکنش اسرائیل تاثیر خواهد گذاشت.
لیز دوست خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی: جهان در انتظار نتیجه حمله بی‌سابقه ایران
این یک قلمرو ناشناخته‌، پرخطر و غیرقابل پیش‌بینی است.
ایران و اسرائیل دهه‌هاست در سایه با هم می‌جنگند. اما برای نخستین بار ایران، اسرائیل را مستقیماً از خاک خود هدف قرار می‌دهد.
این دیگر یک رویارویی از طریق نیروهای نیابتی قدرتمند ایران در سراسر منطقه علیه دشمنی نیست که مدت‌هاست در مورد حملات و قتل‌های هدفمند خود سکوت کرده است.
اسرائیل ایران را بزرگترین حامی تروریسم در جهان توصیف می‌کند. برای ایران، خصومت با اسرائیل، که آن را «رژیم صهیونیستی» می‌نامد، یک اصل اساسی دکترین انقلاب ۱۳۵۷ است.
خطر رویارویی هر ماه که از جنگ غزه می‌گذشت، بیشتر می‌شد.
ایران مدت‌هاست به انجام یک بازی درازمدت و به کار بردن «صبر استراتژیک» افتخار می‌کند.
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران از زمان به قدرت رسیدن در سال ۱۳۶۸ در سایه جنگ ویرانگر ایران و عراق، از درگیر شدن در هر جنگ همه جانبه‌ای اجتناب کرده است.
حالا جهان منتظر است تا نتیجه این حمله بی‌سابقه را ببیند.

منبع:بی بی سی