PEZHVAKEIRAN.COM تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت به درخواست اسرائیل
 

تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت به درخواست اسرائیل

سفیر اسرائیل در سازمان ملل روز شنبه در نامه‌ای به رئیس‌ شورای امنیت خواستار تشکیل جلسه اضطراری و محکوم کردن حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل شد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران: عملیات از نظر ما خاتمه یافته است
محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت حمله به اسرائیل "به همه اهدافش رسیده و عملیات از نظر ما خاتمه یافته است و قصدی بر ادامه آن وجود ندارد."

او در گفت‌وگویی تلویزیونی با شبکه خبر تهدید کرد اگر اسرائیل به حملات ایران پاسخ دهد و اقدامی را علیه این کشور چه در خاک ایران و چه در مراکز نظامی متعلق به جمهوری اسلامی در سوریه یا کشور‌های دیگر انجام دهد، "عملیات بعدی ما بسیار بزرگتر خواهد بود."
باقری همچنین اظهار داشت که جمهوری اسلامی با ارسال پیامی از طریق سفارت سو‌ئیس به آمریکا هشدار داده چنانچه واشنگتن در حمله احتمالی تلافی‌جویانه اسرائیل مشارکت یا همکاری کند، "پایگاه و نفرات آمریکا در منطقه امنیت نخواهند داشت."

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل صبح یکشنبه در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی در رابطه با واکنش احتمالی اسرائیل گفت: «ما در حال ارزیابی وضعیت هستیم و برنامه را به کابینه نشان می‌دهیم و آماده‌ایم تا آنچه را که لازم است برای دفاع از اسرائیل انجام دهیم.»
 
فرمانده سپاه: حملات‌مان علیه اسرائیل محدود بود
حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز یکشنبه ۲۶ فروردین (۱۴ آوریل) در سخنانی حملات ایران را "محدود و در حد و اندازه شرارت‌های" اسرائیل خواند و هشدار داد اگر تل‌آویو واکنش نشان دهد، "مطمئنا واکنش ما بر اساس این تجربه جدیدی که از توانایی‌های آنها بدست آورده‌ایم بسیار سخت‌تر خواهد بود."

سلامی مدعی شد که اهداف حملات "خیلی دقیق" بوده و این حملات "موفقیتی بیش از انتظار" داشته است. او ادعا کرد: «تا این لحظه اطلاعات ما روی تمام اصابت‌ها کامل نیست اما آن بخش از اصابت‌هایی که گزارش‌های دقیق، مستند و میدانی داریم نشان‌دهنده آن است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار اتفاق افتاده است.»

ارتش اسرائیل اعلام کرده ۹۹ درصد از موشک‌ها و پهپادهای ایرانی رهگیری و خنثی شدند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای گفت آمریکا به اسرائیل کمک کرده تا "تقریبا همه" پهپادها و موشک‌های مهاجم را سرنگون کند.
 
بازگشایی حریم هوایی اردن، لبنان و عراق
تلویزیون دولتی اردن از بازگشایی حریم هوایی این کشور خبر داد. بنابر این گزارش بازگشایی حریم هوایی سه ساعت زودتر از موعد از پیش اعلام شده صورت گرفت. پیش‌تر دو مقام امنیتی محلی به خبرگزاری رویترز گفته بودند که اردن به منظور رهگیری هر پهپاد یا موشکی که تمامیت ارضی این کشور را نقض کند، سیستم‌های پدافند هوایی خود را فعال کرده است.

مقامات عراقی نیز اعلام کردند در پی رفع تهدیدات امنیتی، فرودگاه‌ها فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.

تلویزیون دولتی لبنان هم گزارش داد حریم هوایی این کشور پس از اتمام حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل، مجددا به روی پروازهای داخلی و خارجی گشوده شده است.
اسرائیل نیز صبح روز یکشنبه ۱۴ آوریل (۲۶ فروردین) از بازگشایی حریم هوایی خود و فعالیت مجدد فرودگاه‌ها خبر داد
نخستین واکنش نتانیاهو: رهگیری کردیم، خنثی کردیم، با هم به پیروزی می‌رسیم
بنیامین نتانیاهو وعده داد کشورش هر گونه تهاجم خارجی را شکست خواهد داد. نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه در نخستین واکنش به حملات نظامی ایران با انتشار پیامی در شبکه "اکس" نوشت: «رهگیری کردیم، خنثی کردیم. با هم به پیروزی می‌رسیم.»

ارتش اسرائیل اعلام کرد "۹۹ درصد" موشک‌ها و پهپادهای پرتاب‌شده از سوی ایران به سمت اسرائیل رهگیری و دفع شدند. تلویزیون کانال ۱۲ اسرائیل به نقل از یک مقام اسرائیلی که هویتش فاش نشده، گزارش داد اسرائیل "پاسخی قابل‌توجه" به حملات ایران خواهد داد.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل گفت در دفع حملات موشکی و پهپادی ایران، فرانسه نیز به اسرائیل کمک کرده است.
 
تمدید لغو پروازهای فرودگاه مهرآباد تا ساعت ۱۲ ظهر یکشنبه
خبرگزاری‌های داخلی ایران گزارش داده‌اند پروازهای فرودگاه مهر‌آباد تا ساعت ۱۲ ظهر روز یکشنبه، ۲۶ فروردین (۱۴ آوریل) لغو شده‌اند. پرواز‌های این فرودگاه پیش‌تر از ساعت ۲:۳۰ بامداد تا ۷:۳۰ صبح یکشنبه لغو شده بودند.

تا کنون در رابطه با لغو احتمالی پروازها از فرودگاه امام خمینی خبری منتشر نشده است.
رئیس پیشین اطلاعات ارتش اسرائیل: پاسخ اسرائیل در خاک ایران رخ خواهد داد
روزنامه "تایمز اسرائیل" به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش داد این کشور هنوز تصمیمی در مورد نحوه واکنش به حملات نظامی ایران نگرفته است. این منبع گفته واکنش احتمالی در جلسه کابینه جنگ اسرائیل که ساعت سه بعدازظهر روز یکشنبه (به وقت محلی) برگزار می‌شود، مورد بحث قرار می‌گیرد.

تامیر هیمن، رئیس پیش اطلاعات ارتش اسرائیل و یکی از مشاوران وزیر دفاع این کشور با انتشار پیامی در شبکه "اکس" هشدار داد: «پاسخ اسرائیل در خاک ایران رخ خواهد داد. اما ما نباید در این رابطه شفاف‌سازی کنیم، باید بگذاریم طرف مقابل در بلاتکلیفی بماند. وقت داریم تا فکر کنیم، برنامه بریزیم و هوشمندانه عمل کنیم. موفقیت در دفاع این امکان را فراهم می‌آورد.»

تایمز اسرائیل در همین حال گزارش داده، اسرائیل حریم هوایی خود را در ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح یکشنبه (به وقت محلی) مجددا باز کرد. گفته می‌شود برنامه پروازها از فرودگاه تل‌آویو به احتمال زیاد با تغییرات و جابه‌جایی روبرو خواهند بود.
 
موج محکومیت‌های جهانی حمله نظامی ایران به اسرائیل
حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل موجی از واکنش‌های بین‌المللی را به همراه داشته است. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، با محکوم کردن این حملات و تشدید تنش ناشی از آن گفت: «از خطر بسیار واقعی تشدید تنش ویرانگر در سطح منطقه عمیقا نگران هستم.» گوترش از جمهوری اسلامی و اسرائیل خواست تا از "هر اقدامی که می‌تواند منجر به درگیری‌های نظامی بزرگ در جبهه‌های متعدد در خاورمیانه شود، پرهیز کنند."
اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، حمله بی‌سابقه نظامی ایران به اسرائیل را "شدیدا" محکوم کرد و گفت: «از ایران و گروه‌های نیابتی‌اش می‌خواهم فورا این حملات را متوقف کنند.» او با انتشار پیامی در شبکه "اکس" از تمامی طرف‌های درگیر خواست تا از تشدید بیشتر درگیری خودداری کرده و برای برقراری صلح در منطقه تلاش کنند

وزارت خارجه مصر با ابراز "نگرانی عمیق" خود از این حملات خواستار "خویشتن‌‌داری حداکثری" طرفین درگیر شد. در بیانیه این وزارت‌خانه نسبت به "خطر گسترش منطقه‌ای" این درگیری هشدار داده شده و آمده است که قاهره "در تماس مستقیم با همه طرف‌های درگیر برای مهار اوضاع تلاش خواهد کرد."

وزارت خارجه عربستان سعودی نیز با انتشار بیانیه‌ای نگرانی خود را از تشدید تنش‌های نظامی ابراز کرده و از همه طرف‌ها خواست تا با خویشتن‌داری، منطقه و مردم ساکن آن را از خطرات جنگ در امان نگه دارند. در این بیانیه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته شده تا "مسئولیت خود را در قبال امنیت و صلح جهانی به کار بگیرد."

استفان سژورنی، وزیر خارجه فرانسه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی "اکس" ضمن محکوم کردن شدید حمله ایران به اسرائیل نوشت "ایران با تصمیم‌گیری برای انجام این اقدام بی‌سابقه، به سطح جدیدی در اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود رسیده و خطر تشدید تنش نظامی را افزایش داده است."

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا به خبرنگاران گفت کشورش "به صراحت" حملات هوایی ایران به اسرائیل را محکوم می‌کند. او افزود: «ما در کنار اسرائیل هستیم.» ترودو گفت: «پس از حمایت از حمله وحشیانه حماس در هفتم اکتبر، جدیدترین اقدام رژیم ایران باعث بی‌ثباتی بیشتر منطقه و دشوارتر کردن ایجاد یک صلح پایدار می‌شود.»

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز حملات ایران به اسرائیل را "غیرمسئولانه و غیرقابل توجیه" خوانده و گفت آلمان "در این ساعات سخت در کنار اسرائیل ایستاده است. در مورد واکنش‌های بیشتر با متحدان و شرکای خود در گروه جی‌۷ گفت‌وگو خواهیم کرد."
 
اسرائیل: ۹۹ درصد موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری شدند
دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد ایران ۱۷۰ پهپاد، بیش از ۳۰ موشک کروز و بیش از ۱۲۰ موشک بالستیک را به سمت اسرائیل پرتاب کرد. او افزود از این تعداد چند موشک بالستیک به خاک اسرائیل رسید و به یک پایگاه هوایی آسیب جزئی وارد کرد.

یک سخنگوی دیگر ارتش اسرائیل نیز گفت که موشک‌ها و پهپادهای پرتاب شده از سوی ایران به سمت اسرائیل به بیش از ۳۰۰ عدد می‌رسید که "۹۹ درصد" آنها رهگیری و در آسمان منهدم شدند.
 
بایدن: برای هماهنگی واکنش واحد دیپلماتیک با رهبران گروه ۷ جلسه تشکیل می‌دهم
جو بایدن با محکوم کردن حمله نظامی ایران به اسرائیل گفت ایالات متحده به اسرائیل کمک کرده تا "تقریبا همه" پهپادها و موشک‌های مهاجم را سرنگون کند. رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای که از سوی کاخ سفید منتشر شد، اعلام کرد در گفت‌وگویی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بر حمایت قاطعانه و "آهنین" واشنگتن از امنیت اسرائیل تأکید کرده است. بایدن تصریح کرد: «به او [نتانیاهو] گفتم که اسرائیل توانایی قابل‌توجهی برای دفاع در برابر حملات بی‌سابقه و حتی شکست آن از خود نشان داد و پیامی روشن به دشمنانش فرستاد که نمی‌توانند امنیت اسرائیل را به طور مؤثر تهدید کنند.»

او گفت طی هفته گذشته به ارتش آمریکا دستور داد تا هواپیماها و ناوشکن‌های دفاع موشکی بالستیک را به منطقه منتقل کند و "به مدد این جابه‌جایی و مهارت فوق‌العاده سربازان آمریکایی، ما به اسرائیل کمک کردیم تا تقریبا همه پهپادها و موشک‌های مهاجم را سرنگون کند."

بایدن همچنین اعلام کرد که روز یکشنبه با رهبران کشورهای گروه هفت "برای هماهنگی واکنش دیپلماتیک واحد به حمله گستاخانه ایران" تشکیل جلسه خواهد داد.

او گفت روز شنبه حملاتی علیه نیروها و تأسیسات آمریکا در منطقه رخ نداده اما با این حال واشنگتن در برابر همه تهدیدها "هوشیار" خواهد بود و از "انجام همه اقدامات لازم برای محافظت از شهروندان خود دریغ نخواهد کرد."
 
"ابراز نگرانی عمیق" چین از تشدید تنش‌ها پس از حمله نظامی ایران به اسرائیل
یک سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد پکن از تشدید تنش‌ها در پی حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل "عمیقا نگران" است و از "طرف‌های درگیر می‌خواهد تا برای پرهیز از تنش‌های بیشتر آرامش خود را حفظ کرده و خویشتن‌داری از خود نشان دهند."

در بیانیه‌ای که روز یکشنبه در وبسایت وزارت خارجه چین منتشر شده به نقل از این سخنگو آمده، این دور جدید از تنش‌ها "سرریز درگیری‌های غزه" است و فرو نشاندن جنگ غزه "اولویت اصلی" است.
 
تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت به درخواست اسرائیل
شورای امنیت سازمان ملل به درخواست اسرائیل روز یکشنبه تشکیل جلسه می‌دهد. این جلسه قرار است ساعت چهار بعدازظهر (به وقت محلی) در مقر این شورا در نیویورک برگزار شود. گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل روز شنبه در نامه‌ای به رئیس‌ شورا درخواست تشکیل جلسه اضطراری و محکوم کردن حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل توسط شورای امنیت را مطرح کرده بود.

اردان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی "اکس" نوشت: «حمله ایران تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت جهانی است و من انتظار دارم که شورای امنیت از هر ابزاری برای انجام اقدامات مشخص علیه ایران استفاده کند.»

 

منبع:دویچه‌وله