PEZHVAKEIRAN.COM اسرائیل موافقت کرد نگرانی‌های آمریکا در مورد حمله به رفح را در نظر بگیرد
 

اسرائیل موافقت کرد نگرانی‌های آمریکا در مورد حمله به رفح را در نظر بگیرد

ویرانه‌های بازمانده از حمله هوایی اسرائیل به رفح

ویرانه‌های بازمانده از حمله هوایی اسرائیل به رفح

مقامات اسرائیل در نشستی مجازی با مقامات ایالات متحده موافقت کردند که نسبت به رفع نگرانی‌های واشینگتن در مورد حمله برنامه‌ریزی شده به رفح تلاش کنند.

این نشست مجازی روز دوشنبه ۱۳ فروردین ماه برگزار شد و هدف از آن نیز بررسی راه‌های جایگزین برای ریشه‌کن کردن شبه‌نظامیان حماس بود.

بیانیه‌ای که پس از این نشست منتشر شد، گویای آن است که طرفین این مذاکرات را هفتهٔ آینده در نشستی حضوری پی می‌گیرند تا به طرحی جامع دراین‌باره دست یابند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، بارها از اسرائیل خواسته است که برای جلوگیری از تلفات بیشتر غیرنظامیان فلسطینی در غزه، حملهٔ گسترده‌ای به رفح انجام ندهد.

بنابر گزارش وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل گروه افراطی حماس است، از آغاز درگیری‌ها میان حماس و اسرائیل در ۱۵ مهرماه تا کنون بیش از ۳۲ هزار نفر در این حملات کشته‌شده‌اند.

مقامات آمریکایی که نگران تشدید بحران انسانی در غزه هستند، از اسرائیل خواسته‌اند که رویکردی هدفمندتر برای حمله به شبه‌نظامیان حماس بدون انجام یک حمله زمینی عمده اتخاذ کند.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تاکید کرده که از حمله به رفح منصرف نخواهد شد و این حمله رابرای از بین بردن شبه نظامیان حماس است که مسئول حمله ۱۵ مهرماه به جنوب اسرائیل هستند، ضروری دانسته است.

در بیانیه مشترک اسرائیل و ایالات متحده آمده است که دو طرف تعامل سازنده ای در مورد رفح داشتند و توافق کردند که هدف مشترکشان شکست حماس است.

به گفته یک مقام آمریکایی، طرف آمریکایی به رهبری «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی، «جان فاینر»، معاون ارشد او و «برت مک گورک»، فرستاده خاورمیانه، پیشنهادهای جایگزینی را ارائه کردند که به گفته آنها از غیرنظامیان در رفح محافظت می‌کند.

یک مقام اسرائیلی در واشینگتن نیز به رویترز گفت که مذاکره‌کنندگان اسرائیلی شامل «ران درمر» وزیر امور استراتژیک و «تزاچی هانگبی» مشاور امنیت ملی بودند. این افراد قرار بود هفته گذشته با مقامات آمریکایی دیدار کنند که این دیدار به دستور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل لغو شد.

نتانیاهو هفته گذشته، سفر برنامه‌ریزی شده هیات اسرائیلی به واشینگتن را به دلیل تصویب قطعنامه آتش‌بس غزه در سازمان ملل متحد که در پی رای ممتنع آمریکا ممکن شد، لغو کرد.

کارشناسان بر این باورند که این اقدام نتانیاهو بیانگر پایین‌ترین سطح روابط میان طرفین بود. با این حال تنها دو روز پس از این اقدام، اسرائیل از آمریکا خواست تا با برگزاری یک جلسه در سطح عالی برای بررسی طرح‌های نظامی حمله به رفح و کاهش تنش بین دو طرف موافقت کند.

ایالات متحده در تلاش است تا در ازای یک آتش‌بس شش هفته‌ای، برای آزادی گروگان‌های بیمار، سالخورده و زخمی مذاکره کند. بایدن در سال انتخابات در داخل و خارج از کشور برای مذاکره بر سر آتش‌بس فوری تحت فشار است.

سه منبع آگاه روز دوشنبه گفتند که دولت بایدن در حال بررسی این موضوع است که آیا باید انتقال بسته بزرگ ۱۸ میلیارد دلاری تسلیحاتی به اسرائیل را که شامل ده‌ها هواپیما و مهمات اف ۱۵ است انجام دهد یا خیر؟

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان با اعلام اینکه احتمال ارسال این بسته کمک نظامی به اسرائیل بسیار بالاست تاکید می‌کند که این اقدام دولت بایدن بیانگر این موضوع است که دولت‌های آمریکا حتی در شرایطی که منتقد حملات اسرائیل به غیرنظامیان در غزه‌ هستند، از دولت اسرائیل حمایت می‌کند.

منبع:پژواک ایران