PEZHVAKEIRAN.COM اسرائیل از کشف تونل حماس در زیر مقر سابق «اونروا» خبر داد
 

اسرائیل از کشف تونل حماس در زیر مقر سابق «اونروا» خبر داد

انتشار 12 ساعت پیشانتشار 12 ساعت پیشآخرین به روز رسانی 8 ساعت پیشآخرین به روز رسانی 8 ساعت پیش
اسرائیل از کشف یک تونل زیر مقر سابق آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی (اونروا) خبر داد. اونروا اعلام کرد اطلاعی از آن ندارد. هزاران نفر در شهرهای مختلف اسرائیل برای آزادی گروگان‌ها تظاهرات کردند.
 
رئیسی خواستار بایکوت و اخراج اسرائیل از سازمان ملل شد
ابراهیم رئیسی در سخنرانی خود به مناسبت ۴۵ مین سالگرد انقلاب ۵۷ گفت ایران مستقل‌ترین کشور دنیاست و امروز در تولید علم در منطقه حرف اول را می‌زند. رئیس جمهور ایران افزود جمهوری اسلامی پانزدهمین رتبه علمی جهان را دارد و در بسیاری از عرصه‌ها توانسته‌ به خودکفایی برسد که نه فقط خود بلکه برای منطقه نیز موثر باشد.
رئیس جمهور ایران در حالی این سخنان را بیان کرده است که با بستن توافقنامه‌های طولانی مدت با روسیه و چین بارها مورد انتقاد حتی بخش‌هایی از جناح‌های حاکمیت قرار گرفته است. بنا به ارزیابی کارشناسان این قراردادها ایران را نه تنها خودکفا نکرده بلکه بیشتر به چین و روسیه وابسته کرده است.
رئیسی در ارتباط با رتبه علمی ایران در جهان نیز آمار مشخصی ارائه نکرد اما در این عرصه هم به ویژه پس از روی کارآمدن او، ایران بطور جدی با فرارمغزها و نحبگان مواجه بوده است.
رئیس جمهور ایران در ارتباط با نبردهای غزه هم گفت که "هرچه زودتر باید بمباران بر مردم مظلوم غزه قطع شود". او تهدید کرد که اسرائیل از بین می‌رود و "زمان مرگش فرار رسیده است". رئیسی در ادامه به این موضوع هم اشاره کرد که راه از بین رفتن اسرائیل و "بازدارندگی این کشور از جنایت"، "قطع همه روابط اقتصادی است.
رئیسی تاکید کرد جمهوری اسلامی پیشنهاد اخراج اسرائیل را از سازمان ملل می‌کند.
راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن قدمتی برابر با عمر جمهوری اسلامی دارد اما این بار در سایه اعتراضات شبانه برگزار شد و علیرغم‌ تبلیغات گسترده حکومت استقبال از آن کم‌رنگ بوده و حتی شعار جمعی هم داده نشده است. 
پایگاه خبری "جماران" در گزارشی از مراسم ۲۲ بهمن در تهران نوشته است که "خبری از شعاری جمعی نبود و به ندرت در میان خانم‌ها، کسی بدون پوشش چادر حضور داشت".  
رسانه‌های ایران به اعتراضات و شعارهای شبانه که در آستانه برگزاری مراسم‌های ۲۲ بهمن سرداده بودند نیز اشاره‌ای نکرده‌اند. 
 
بستگان گروگان‌ها علیه رهبران حماس به دادگاه لاهه شکایت می‌کنند
بستگان گروگان‌های ربوده شده در نوار غزه می‌خواهند علیه رهبران حماس به دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه شکایت کنند.
وبسایت خبری "Ynet" اسرائیل و "جروزالم پست" گزارش داده‌اند، هیئتی از انجمن خانواده‌های گروگان‌ها قصد دارد روز چهارشنبه ۱۴ فوریه به این منظور به مقر دادگاه کیفری لاهه برود.
هدف خانواده‌های گروگان‌ها از این شکایت دریافت حکم بازداشت علیه رهبران حماس است. خانواده گروگان‌ها همچنین می‌خواهند از این طریق فشار برای آزادی گروگان‌ها را بیشتر کنند.
 
نتانیاهو: غیرنظامیان در رفح می‌توانند از طریق کریدور امن خارج شوند
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اطمینان داده است که ارتش اسرائیل پیش از حمله خود یک کریدور امن برای غیرنظامیان در شهر رفح ایجاد خواهد کرد. 
نتانیاهو در مصاحبه‌ای که روز شنبه ۲۱ بهمن (۱۰ فوریه) از شبکه تلویزیونی "ای‌بی‌سی نیوز" آمریکا پخش شد، گفت اسرائیل برای جمعیت غیرنظامی مسیری امن برای خروج از شهر فراهم خواهد کرد. 
نتانیاهو تاکید کرد که مناطق "پاکسازی" شده شمال رفح را می‌توان به عنوان مناطق امن برای جمعیت غیرنظامی مورد استفاده قرار داد. او افزود: «ما این کار را خواهیم کرد و باقیمانده گردان‌های تروریستی حماس و آخرین سنگر رفح را خواهیم گرفت.» 
حمله احتمالی اسرائیل به رفح ولی با مخالفت‌های شدید اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا و آلمان و همچنین کشورهای عربی مواجه شده است. 
 
بورل درباره بروز "فاجعه انسانی" در رفح هشدار داد
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با توجه به حمله قریب‌الوقوع اسرائیل به شهر رفح نسبت به بروز یک فاجعه انسانی هشدار داده است. بورل در شبکه اکس (توییتر سابق) نوشت: «من به هشدارهای چند کشور عضو اتحادیه اروپا می‌پیوندم. حمله اسرائیل به رفح به معنای یک فاجعه غیرقابل توصیف انسانی است».
بورل همچنین درباره احتمال بروز "تنش‌ با مصر" که هم مرز با رفح است نیز هشدار داده است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه نوشته خود تاکید کرده است از سرگیری مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها و توقف نبردها در غزه تنها راه جلوگیری از کشتار است.
حمله احتمالی اسرائیل به رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه در مرز مصر انتقادهای آمریکا، آلمان و بسیاری دیگر از کشورهای جهان را نیز برانگیخته است.
 
برگزاری تظاهرات در چندین شهر اسرائیل برای آزادی گروگان‌ها
هزاران نفر در اسرائیل برای آزادی گروگان‌های ربوده شده توسط حماس تظاهرات کردند. بستگان گروگان‌ها بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را متهم کردند که مذاکرات با حماس را که از طریق میانجی‌‌گرهای بین‌المللی در جریان بوده، تخریب کرده است. 
مادر یک جوان اسرائیلی ربوده شده در سخنرانی خود گفت که "توافق می‌تواند فردا گروگان‌ها را به خانه بازگرداند". او خطاب به نتانیاهو فریاد زد: «من به شما رای دادم اما شما کی به من رای خواهید داد؟» 
شرکت‌کنندگان در تجمع دیگری در تل‌آویو خواستار استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل شدند. صدها تظاهرکننده هم برخی از مسیرهای اصلی تردد این کلان‌شهر ساحلی را مسدود کردند. پلیس دست‌کم هفت نفر از آنان را دستگیر کرد.  
تظاهرات برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی در اورشلیم (بیت المقدس) و شهر حیفا نیز برگزار شده است. 
رئیس آژانس اونروا می‌گوید از گزارش کشف تونل اطلاعی ندارد
فیلیپه لازارینی، رئیس آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی (اونروا) گفته است که آژانس از گزارش‌های مربوط به کشف این تونل اطلاعی ندارد. لازارینی تاکید کرده است که کارمندان این نهاد در ۱۲ اکتبر به دستور ارتش اسرائیل مقر را تخلیه کردند و از آن زمان به بعد هیچ اطلاعی از فعالیت‌هایی که ممکن است در آنجا انجام گرفته باشد، ندارد. 
رئیس اونروا همچنین گفته است در گذشته هر گاه حفره مشکوکی در نزدیکی اونروا  یافت می‌شد، نامه‌های اعتراضی به اسرائیل و گروه حماس به عنوان طرفین درگیری ارسال می‌شده است.   
لازارینی در ادامه واکنش خود گفته است از طریق گزارش‌های رسانه‌ای متوجه شده است که ارتش اسرائیل نیروهایی را در مقر اونروا در شهر غزه مستقر کرده و نمی‌تواند گزارش‌های ارائه شده را تایید و یا درباره آن اظهارنظر کند. 
لازارینی در اکانت خود در اکس (توییتر سابق) خاطرنشان کرده است که در مواقع بدون درگیری اونروا هر سه ماه یک بار در داخل ساختمان خود بازرسی می‌کرده و آخرین بازرسی از ساختمان اونروا غزه در سپتامبر ۲۰۲۳ تکمیل شده و این موضوع به طور مداوم در گزارش‌های سالانه به مجمع عمومی سازمان ملل علنا گزارش شده است.
به گفته لازارینی اونروا یک سازمان بشردوستانه است که نه تخصص نظامی و امنیتی دارد و نه توانایی انجام بازرسی‌های نظامی. رئیس اونروا همچنین تاکید کرده است که گزارش‌های رسانه‌ای اخیر مستلزم تحقیق مستقلی است که در حال حاضر امکان انجام آن وجود ندارد زیرا غزه یک منطقه جنگی فعال است.
 
 
اسرائیل از کشف تونل حماس در زیر مقر سابق اونروا خبر داد
ارتش اسرائیل می‌گوید یک تونل حماس را در زیر مدرسه‌ای که به عنوان مقر سابق آژانس کمک رسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی (اونروا) استفاده می‌شده در نوار غزه کشف کرده‌ است. 
ارتش اسرائیل و سازمان امینت "شین‌بیت" در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که تونل کشف شده به عنوان یک مرکز اطلاعاتی نظامی مهم برای حماس عمل می‌کرده است. 
در دو هفته گذشته نیز ارتش اسرائیل ادعا کرده بود که مقادیر زیادی سلاح و مواد منفجره در مقر اونروا کشف شده و دفاتر و اماکن این نهاد مورد استفاده حماس بوده است. اطلاعات و داده‌های ارتش اسرائیل را نمی‌توان به طور مستقل تائید کرد. 
آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان از سازمان ملل خواست هرچه سریع‌تر به اتهامات وارد شده به اونروا رسیدگی کند. بربوک که قرار است اواسط هفته آینده به منطقه سفر کند. او وضعیت غزه را "جهنمی" دانسته و گفت اونروا "تقریباً تنها ارائه‌دهنده" کمک‌های بشردوستانه در غزه است، زیرا سایر سازمان‌های کمکی در آنجا "در حال حاضر به سختی می‌توانند فعال باشند". 
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با محدود شدن فعالیت‌های بشردوستانه در غزه به شدت مخالفت کرده و گفته است: «اونروا ستون فقرات همه کمک‌های بشردوستانه در غزه است». 

منبع:دویچه‌وله