PEZHVAKEIRAN.COM اسرائیل حملات خود به رفح را تشدید کرد
 

اسرائیل حملات خود به رفح را تشدید کرد

ارتش اسرائیل حملات خود بر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تشدید کرده است. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در نشستی خبری در کاخ سفید گفت: «به نظر من عملکرد اسرائیل در غزه در راستای واکنش [به حمله حماس] بیش از حد بوده است.»

هشدار سازمان‌های امدادگر در مورد "مرگ جمعی" انسان‌ها در رفح

نهادهای امدادگر هشدار داده‌اند، گسترش حملات و پیشروی ارتش اسرائیل به رفح (واقع در جنوب غزه) ممکن است مرگ جمعی شمار زیادی از آوارگان فلسطینی را که به آنجا پناه برده‌اند، به‌دنبال داشته باشد.

ارتش اسرائیل تهدید کرده است که حملات خود را از خان یونس به رفح گسترش می‌دهد؛ شهری که جمعیت آن در جریان جنگ در غزه چندین برابر شده است. رفح پیش از جنگ و درگیری در غزه حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داشت، اما در حال حاضر شمار ساکنان آن یک و نیم میلیون نفر برآورد می‌شود. پزشکان و امدادگران به دشواری می‌توانند نیاز‌های اولیه آوارگان را برآورده کرده و جلوی گسترش و شیوع بیماری‌ها را بگیرند.

یان اگلاند، دبیرکل شورای نروژ برای رسیدگی به امور آوارگان با اشاره به اینکه "در یک اردوگاه آوارگان نمی‌توان جنگ به راه انداخت" هشدار داد، اگر عملیات اسرائیل به این اردوگاه‌ها گسترش یابد، "حمام خون" به راه خواهد افتاد. شورای مزبور در بیانیه‌ای از خطر "فروپاشی کمک‌های بشردوستانه" در صورت تشدید تخاصم‌ها و درگیری‌ها سخن گفته است.

سانتوش کومر، یک پزشک امدادگر که هفته گذشته موفق به خروج از نوار غزه شد، رفح را به "زندانی بسته" تشبیه کرده است. به گفته او "اگر بمب‌هایی که خان یونس را ویران کردند، در رفح نیز به کار گرفته شوند، شمار قربانیان دست‌کم دوبرابر و یا حتی سه‌برابر خواهد شد، چرا که ازدحام و تراکم‌ جمعیت در این شهر بسیار بالاست".

سازمان امدادگرای ActionAid گفته است، "برخی از مردم غزه برای رفع گرسنگی ناگزیر شده‌اند، علف بخورند". طبق اعلام این سازمان هر شهروند و آواره در رفح روزانه تنها به یک و نیم تا ۲ لیتر آب دسترسی دارند که کیفیت آن هم نامطمئن است. آنها با این مقدار آب باید تمامی نیازهای روزانه خود را برطرف کنند.

جولیتا توما، سخنگوی آژانس سازمان ملل برای کمک به آوارگان فلسطینی گفته است: «تمامی اردوگاه‌های اضطراری بیش از ظرفیت خود پُر هستند و دیگر نمی‌توانند آوارگانی تازه را بپذیرند.»

"اسرائیل از به رسمیت شناخته‌شدن یک کشور مستقل فلسطین نگران است"

به گزارش یک روزنامه اسرائیلی دولت این کشور نگران است که آمریکا در چارچوب تلاش‌های خود برای تحقق راه حل دوکشوری یک کشور مستقل فلسطینی را بدون موافقت اسرائیل به رسمیت بشناسد.

روزنامه پرتیراژ اسرائیلی معاریو در شماره امروز خود نوشته است، "اسرائیل شاهد فعالیت‌های فشرده دولت ایالات متحده در رستای وحدت کرانه باختری رود اردن و نوار غزه تحت رهبری یک دولت فلسطینی است".

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مخالف راه حل دوکشوری و به این ترتیب ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی است که در همجواری با کشورش موجودیت دارد. از این رو در سال‌های گذشته نیز تلاش‌هایی در این راستا صورت نگرفته است. سازمان تروریستی حماس که پس از انتخابات سال ۲۰۰۶ در غزه قدرت را در دست گرفت نیز مخالف این راه حل است.

آمریکا ظاهرا خواهان آن است که تشکیلات خودگردان فلسطینی که مورد اصلاحات قرار گرفته، پس از پایان جنگ و درگیری در غزه، کنترل و اداره امور را در دست گیرد. نتانیاهو اما خواستار آن است که پس از پایان جنگ در غزه، اسرائیل کنترل امنیتی این باریکه را همچنان حفظ کرده و غزه به منطقه‌ای غیرنظامی بدل شود.

 

 

نزدیک به ۲۸ هزار کشته در غزه

اداره بهداشت در غزه که تحت کنترل حماس قرار دارد، اعلام کرد در طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۷ نفر در جریان عملیات نظامی ارتش اسرائیل در نوار غزه کشته و ۱۴۲ نفر زخمی شده‌اند.

این اداره همچنین اعلام کرد که از زمان آغاز حملات اسرائیل در پی بروز جنگ در غزه تا کنون نزدیک به ۲۸ هزار نفر کشته و حدود ۶۷ هزار و ۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند. انتظار می‌رود که شمار قربانیان بیش از این رقم باشد، چرا که شمار زیادی از شهروندان مفقود‌الاثر هستند و احتمال می‌رود در زیر آوارهای ناشی از بمباران‌ها دفن شده‌اند. 

در آمار اعلام‌شده از سوی اداره بهداشت در غزه، تلفات غیرنظامی از نظامی تفکیک نشده است. بر خلاف ارتش اسرائیل، گروه تروریستی حماس تا کنون تعداد نیروهای خود را که در جنگ با اسرائیل کشته شده‌اند، اعلام نکرده است.

جنگ در غزه در پی حمله مرگبار سازمان تروریستی حماس به اسرائیل (۷ اکتبر ۲۰۲۳) آغاز شد. 

اسرائیل حملات خود به رفح را تشدید کرد

ارتش اسرائیل حملات خود بر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تشدید کرده است. نیروهایی اسرائیل افزون بر حملات هوایی که شب چهارشنبه به پنجشنبه آغاز شدند، تانک‌های ارتش این کشور مناطق شرقی شهر رفح را هدف قرار داد‌ه‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل چهارشنبه ۷ فوریه (۱۸ بهمن) دستور گسترش عملیات نظامی را صادر کرده بود. او در نطقی تلویزیونی گفت، به نیروهای اسرائیلی فرمان داده است، خود را برای انجام عملیات در رفح و همچنین دو اردوگاه آوارگان آماده کنند. به گفته نتانیاهو "آخرین واحد‌های باقیمانده حماس" در آنجا سنگر گرفته‌اند.

به گزارش سازمان ملل در حال حاضر بیش از ۱،۳ میلیون فلسطینی در رفح به سر می‌برند و به آنجا پناه برده‌اند. این در حالی است که رفح پیش از حمله سازمان تروریستی حماس به اسرائیل (۷ اکتبر ۲۰۲۳) و جنگ در غزه حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داشت.

مصر به شدت نگران است که گسترش حملات اسرائیل به رفح سبب شود که فلسطینی‌های مأیوس برای نجات جان خود به شبه‌جزیره سینا هجوم آورند.

 

تأکید بر گام‌هایی "برگشت‌ناپذیر" در احقاق راه حل دوکشوری ‌

چهار دیپلمات ارشد از کشورهای خاورمیانه که به دعوت عربستان سعودی در گفت‌وگوها در مورد جنگ در غزه شرکت داشتند، بار دیگر خواهان "گام‌هایی برگشت‌ناپذیر در راه به رسمیت شناخته شدن یک کشور مستقل فلسطینی" شدند.

به گزارش رسانه‌های سعودی در نشستی که روز پنجشنبه ۸ فوریه (۱۹ بهمن) در پایان پنجمین سفر خاورمیانه‌‌ای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از آغاز جنگ در غزه به این سو انجام گرفت، وزیران خارجه مصر، قطر، امارات متحده عربی، اردن و همچنین یک مقام بلندپایه فلسطینی حضور داشتند.

دو دیپلمات که در جریان تدارکات این نشست قرار داشتند، به خبرگزاری فرانسه گفتند، هدف از این نشست رسیدن به یک موضع یکپارچه عربی در قبال جنگ در غزه بوده است.

در گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی در این رابطه آمده است، وزیران خارجه در این نشست بر "لزوم پایان فوری جنگ در غزه، حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی در راستای حقوق اقوام و همچنین پایان محدودیت‌ها برای کمک‌رسانی" تأکید داشته‌اند.

به نوشته این خبرگزاری، وزیران خارجه مصر، قطر، امارات متحده عربی و اردن همچنین بر اهمیت برداشتن گام‌هایی برگشت‌ناپذیر در راه تأسیس یک کشور مستقل فلسطینی و تحقق راه حل دوکشوری تأکید کردند.

عربستان سعودی تا کنون اسرائیل را به رسمیت نشناخته است، اما پیش از حمله سازمان تروریستی حماس به غزه (۷ اکتبر ۲۰۲۳) تحولاتی در راه عادی‌سازی مناسبات عربستان و اسرائیل برداشته شده بود.

دولت ایالات متحده همچنان در تلاش برای عادی‌سازی روابط بین دو کشور است، اگر چه وزارت خارجه عربستان سعودی در هفته جاری اعلام کرد، تحقق چنین امری "بدون پایان تخاصم و تهاجم‌های اسرائیل و به رسمیت شناخته شدن یک کشور مستقل فلسطین" ممکن نخواهد بود.

 

حملات تازه آمریکا علیه شناورها و موشک‌های حوثی‌های یمن

طبق اعلام فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) هفت حمله هوایی علیه مواضع حوثی‌های یمن که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند، صورت گرفته است.

سنتکام پنجشنبه ۸ فوریه (۱۹ بهمن) با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اکس (توییتر سابق) اعلام کرد، نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا در این روز بین ساعات ۵ بامداد تا ۹ شب به وقت صنعا هفت حمله هوایی در دفاع از خود علیه چهار شناور هدایت‌شونده از راه دور حوثی‌ها انجام داد‌ه‌اند.

همچنین اعلام شد که هفت موشک کروز ضدکشتی‌ حوثی‌ها که آماده شلیک به سمت کشتی‌ها در دریای سرخ بودند، مورد حمله قرار گرفته‌اند.

فرماندهی مرکزی آمریکا در پیام خود افزوده که نیروهای سنتکام موشک‌ها و شناورهای مزبور را در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن شناسایی کرده و آن‌ها را "تهدیدی فوری برای کشتی‌های تجاری و کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در منطقه" تشخیص داده‌اند.

سنتکام در بیانیه خود تصریح کرد که این اقدام‌ها "از آزادی کشتیرانی محافظت کرده و [تردد در] آب‌های بین‌المللی را برای نیروی دریایی آمریکا و کشتی‌های تجاری امن‌تر و مطمئن‌تر می‌کند".

شبه‌نظامیان حوثی که مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند، تأکید کرده‌اند تا زمانی که جنگ غزه متوقف نشود به حملات خود علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

 

 

هشدار دبیرکل سازمان ملل در مورد وضعیت رفح

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با توجه به برنامه‌های اسرائیل برای حمله به رفح در چارچوب عملیاتش در جنوب نوار غزه در مورد "فاجعه‌‌ای انسانی" و "پیامدهای آن برای تمامی منطقه" هشدار داد. 

او با انتشار پیامی در شبکه اکس (توییتر سابق) تصریح کرد، "نیمی از جمعیت غزه به‌شکلی فشرده در غزه جمع شده‌اند و قادر نیستند به جایی دیگر بروند. گزارش‌ها در مورد قصد اسرائیل برای حمله به رفح به‌شدت نگران‌کننده هستند و زنگ خطر تلقی می‌شوند".

گوترش افزود: «چنین عملیاتی کابوس انسانی کنونی را تشدید خواهد کرد و می‌تواند پیامدهایی تصورناپذیر برای کل منطقه داشته باشد.»

دولت ایالات متحده نیز در مورد چنین عملیات گسترده‌ای در رفح هشدار داده است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این رابطه تصریح کرد: «ما بر این باوریم که عملیاتی نظامی در این مقطع زمانی فاجعه‌ای برای این انسان‌ها [در رفح] خواهد بود. ما از چنین طرح و عملی پشتیبانی نمی‌کنیم.»

وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه ۸ فوریه (۱۹ بهمن) هشدار داد که هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح، جایی که بیش از یک میلیون نفر در آن پناه گرفته‌اند، بدون برنامه‌ریزی یا اندکی تفکر، "فاجعه‌بار" خواهد بود.

به گزارش رویترز، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «ما از انجام چنین کاری بدون برنامه‌ریزی جدی و معتبر حمایت نخواهیم کرد، زیرا موضوع بر سر بیش از یک میلیون نفری است که در آنجا پناه گرفته‌اند.» 
 

بایدن: عملکرد اسرائیل در غزه "بیش از حد" بوده است

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا لحن خود در قبال اسرائیل را تشدید کرده و تصریح کرده است که عملکرد و پاسخ این کشور در جنگ غزه علیه سازمان تروریستی حماس "نامتناسب" بوده است. او در نشستی خبری در کاخ سفید گفت: «به نظر من عملکرد اسرائیل در غزه در راستای واکنش [به حمله حماس] بیش از حد بوده است.»

رئیس جمهوری ایالات متحده افزود: «انسان‌های بیگناه بسیاری وجود دارند، که از گرسنگی رنج می‌برند، در وضعیتی اضطراری به سر می‌برند و حتی جان خود را از دست می‌دهند. این وضعیت باید خاتمه پیدا کند.»

او همچنین اضافه کرد که تلاش‌های فشرده او برای وقفه‌ای پایدار در نبردها در غزه همچنان ادامه دارد. باید در نشست خبری خود در کاخ سفید به پرسش‌های خبرنگاران در مورد موضوعات مربوط به سیاست داخلی آمریکا جواب داده بود، اما در پایان به یک سوأل در مورد روند اوضاع در خاورمیانه نیز پاسخ داد.

 

ارتش اسرائیل از شلیک ۳۰ موشک از لبنان خبر داد

ارتش اسرائیل اعلام کرد در پی عملیاتش علیه یک فرمانده حزب‌الله لبنان حدود ۳۰ موشک از خاک لبنان به اسرائیل شلیک شده است. به گفته یک سخنگوی ارتش اسرائیل این موشک‌ها از خاک لبنان به سمت "عین سیتیم" و "دالتون" در شمال اسرائیل شلیک شده‌اند. خبرگزاری فرانسه به نقل از این سخنگو گزارش داد که به کسی در پی این حملات موشکی آسیبی وارد نشده است.

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه ۸ فوریه (۱۹ بهمن) در تماس خبرگزاری فرانسه تأیید کرده بود، به یک "فرمانده حزب‌الله" در جنوب لبنان حمله کرده که در حملات راکتی برون‌مرزی دست داشته است.

این تایید پس از آن صورت گرفت که یک منبع امنیتی لبنان پیشتر گفته بود که یک مقام نظامی گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در حمله هوایی اسرائیل به یک خودرو در شهر نبطیه "به شدت مجروح شده است".

برخی از رسانه‌های عربی از کشته شدن عباس الدبس، فرمانده عملیات حزب‌الله در نبطیه در حمله‌ای پهپادی به جنوب لبنان خبر دادند.

 

منبع:دویچه‌وله